Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HEQ5 voor astrofotografie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HEQ5 voor astrofotografie?

Ik vroeg me af of de HEQ5 goed geschikt is voor astrofotografie. Is het dan ook een verbetering ten opzichte van de standaard LX90 montering?

Want toen ik deze advertentie zag begon ik er wel over na te denken om hem te kopen

*klik*

Of kan ik gewoon beter een wedge kopen?

zo uit de doos, nee dan zijn ze niet geschikt, teminste niet voor langebelichting. door modificaties is het wel mogelijk om er wat meer uit te krijgen. autoguiding denk ik dan aan en nieuwe motoren met worm.

wedge is nodig voor jou montering voor langebelichting, maar of dat al de problemen oplost ?

Commentaar

Hoe bedoel je alle problemen oplost?:P De sterren zullen gewoon 'goed' blijven dan, tenminste als ik ze goed scherp stel. DAt is mijn grootste probleem tot nu toe. Maar dan zal ik toch maar eens verder kijken voor een wedge.

Commentaar

hier heb ik op astrostart een verhaal aan gewijd

http://forum.astrostart.nl/viewtopic.php?t=840

Inderdaad. Uit de doos niet, maar na een paar upgrades (ca 300 euro) kun je er goed mee uit de voeten.
        Vanwege het slechte weer, helaas niet kunnen testen.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Tja ik wil geen ~700 euro uitgeven, die 375 (zie advertentie) vond ik een redelijk bedrag, maar het blijkt dus dat het neit zo goed is. Het vervelende vind ik wel dat ik m'n GOTO verlies (mits ik wel die upgrade koop). Als ik een wedge koop zou ik dan echt 30 minuten kunnen doen of heeft de LX90 ook wat last van PE ?

Commentaar

Code:
            Tja ik wil geen ~700 euro uitgeven, die 375 (zie advertentie) vond ik een redelijk bedrag, maar het blijkt dus dat het neit zo goed is. Het vervelende vind ik wel dat ik m'n GOTO verlies (mits ik wel die upgrade koop). Als ik een wedge koop zou ik dan echt 30 minuten kunnen doen of heeft de LX90 ook wat last van PE ?
            De HEQ is WEL goed. Je moet m alleen verbeteren.(bij elkaar heb ik nu PEC, een ultratrage GOTO en intellytrack voor minder dan 200 euro.)
            Dus in jouw geval ben je voor ca 550 euro klaar.

Een Wedge is een slechtere keus.
            Met een wedge kun je heel beperkt belichten. Een Equatoriale montering is veel beter geschikt voor dat.
            En elke montering heeft een Periodieke fout (of 'last van PE') . In de LX90 zit een electronisch correctiemechanisme om die op te heffen.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Maar waar komen al die mooie plaatjes dan vandaan die je in de tijdschriften ziet. Heel vaak zijn ze gemaakt door een Lx200 8"
              Daarbij gebruiken ze toch ook een wedge??
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hummm.....de LX200 is dan ook wel een kanon te noemen he....die kijker is groter dan ik zelf

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  Maar waar komen al die mooie plaatjes dan vandaan die je in de tijdschriften ziet. Heel vaak zijn ze gemaakt door een Lx200 8"
                  Daarbij gebruiken ze toch ook een wedge??
                  Inderdaad ja! Ik bedoelde niet dat de HEQ5 niet goed is, maar dat hij uit de doos niet zo top is. 550 'eu' vind ik nog steeds teveel. Wat is dan de beperking van een wedge? En Philip, ik heb ook een 8" , wel een LX90 maar ach, dus qua kwaliteit moet er hetzelfde uitkomen 8)

Commentaar

Ik ken de LX90 niet wat betreft PEC en smart mount achtige dingetjes.
                    Als dat de makken van een wedge kan compenseren, dan zou ik voor een wedge gaan.
                    De LX200 zit vol met electronica die langer belichten mogelijk maakt. Maar ik ken iemand die de wedge al ingeruild heeft voor een extreem dure EQ.
                    Maar dat is geen vergelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                      Ik ken de LX90 niet wat betreft PEC en smart mount achtige dingetjes.
                      Als dat de makken van een wedge kan compenseren, dan zou ik voor een wedge gaan.
                      De LX200 zit vol met electronica die langer belichten mogelijk maakt. Maar ik ken iemand die de wedge al ingeruild heeft voor een extreem dure EQ.
                      Maar dat is geen vergelijk.
                      Nee inderdaad:P Extreem dure EQ's doen we niet aan. Later als ik een echte baan heb wel, maar voorlopig eventjes niet Heeft hij die wedge toevallig nog ? :P Een LX90 heeft trouwens geen PEC

Commentaar

LX200 is veel preciezer als de LX90 die ik en sjors beide hebben
                        de neiuwe LX90 versies0 ''PE'' ( Premium Edition) versie met het ge-integreerde LNT ( Level North Technology)

Commentaar

Oke, dus mocht ik ooit een vergelijkbaar apparaat kopen, dan kan ik beter doorsparen voor een Lx200??
                          Of anders een Celestron op een EQ montering??

Weet niet of het ooit gebeurd, maar hypotetisch gezien. (vind een refractor eigenlijk wel mooi hoor, zit er aan te denken om ooit een 6"te kopen)
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                            Oke, dus mocht ik ooit een vergelijkbaar apparaat kopen, dan kan ik beter doorsparen voor een Lx200??
                            Of anders een Celestron op een EQ montering??

Weet niet of het ooit gebeurd, maar hypotetisch gezien. (vind een refractor eigenlijk wel mooi hoor, zit er aan te denken om ooit een 6"te kopen)
                            celstron niet bij mij wezen.
                            LX200 is veel uitgebreider dan de LX90 en veel meer opties.

Norbert ik heb troiuwens een boek van micheal L covington over GOTO telescopen erg interessant en komt heleboel te weten wat en goto celestron en een goto Meade in petto hebben.

Commentaar

Werken...
                            X