Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

focus probleempjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

focus probleempjes

Ronn,

Ik zou toch zeggen, met een t-ring op de camerabody direct in de focuser (zonder verlengstuk) moet je op de maan toch kunnen zien of je in focus kan komen? De maan is helder genoeg.

Je zegt dat als je boven staand doet, je de focuser toch nog verder "in" zou moeten draaien om wel in focus te komen?

Dit is een afsplitsing van een ander topic . Moderator skywatcher .
    Groet, Jan

Ja Jan , dat dacht ik ook .
    ik heb het zonet nog geprobeerd , met daglicht en een maan die prominent aan de blauwe hemel staat.
    De focusseer van de Lxd 75 bestaat zoals je me ooit al eens vertelde
    eigenlijk uit 2 delen , ik heb dus het buitenste gedeelte er af geschroefd
    en in deze variant foto "Moon 1 gemaakt , zoals je ziet niet scherp.
    ik moet dus nog verder naar binnen om hem scherp te krijgen.
    vervolgens heb ik de afsluitring waar je een oculair in vastzet er af gehaald en toen de body van het fototoestel los eringezet hij kwam toen dus tussen de 05. en 1 cm meer naar de tube toe, toen foto "Moon 2 gemaakt .
    zoals je ziet al iets meer detail.
    zit ik aan een verkorte versie van een focusseer vast , je hebt zelf bij je lxd een focusseer van moonlite aangeschaft om welke reden was dit.
    ik vindt namelijk dat de originele focusseer inrichting nogal grof in afstelling is.
    zijn er meer mensen met dergelijke problemen ?
    iedere suggestie is welkom !
    groet Ronn
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Sorry Skywatcher en Alien ,
      had mijn vorige bericht onder astrofoto,s zonnestelsel gemoeten ???

Commentaar

Ik denk dat je hem beter in Camera's en astrofotografische beeldbewerking kan plaatsen. Kunnen we er daar dieper op ingaan .
        Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Ronn,

Ik heb iid een moonlite focuser (motor gestuurd) op de OTA. En ja die kan verder "in" dan de standaard focuser. Ik weet eigenlijk niet meer of ik de D70s in primefocus heb gehad. Ik heb wel met een camera-adapter gewerkt waar je dan aan oculair projectie kan doen. het focus punt komt dan weer anders uit. Is wel een enorme toeter die uitsteekt. De balans was helemaal weg.

De reden om met een moonlite focuser te gaan werken, is dat ik veel met de webcam werk in die combinatie en het scherpstellen een stuk makkelijker gaat. Zeker als je met een barlow 5 x werkt. het scherpstellen met de standaard focuser was een ramp. Voor dat ik aan de werkelijke opname toe was, was ik een uur verder.

Proberen met de standaard focuser gaat niet meer, moet dan de hele handel weer terug bouwen. Misschien dat er anderen zijn met de zelfde scoop die dit probleem herkennen?

Wel balen als je het net niet haalt.
          Groet, Jan

Commentaar

En kun je ook niet de hoofdspiegel, doormiddel van de colimeerschroefjes niet wat naar voren krijgen?...
            M.v.gr. Frans

Commentaar

Iedereen bedankt voor het meedenken , ik ga eens kijken of het mij lukt om de hoofdspiegel naar voren te krijgen.

Commentaar

Ik hoop dat je het daar mee red!!
                Heb je wel de juiste tools om je scoop daarna te collimeren?
                Anders heb je een nog groter probleem.
                Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                X