Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hotpixel probleem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hotpixel probleem

Hallo allen,

Gisteren is de camera terug gekomen na de reparatie, maar had liever iets anders gezien. Voorheen een aantal hotpixels van tussen de 100-200 bij 3 minuten iso 1600, nu echter 10duizenden bij 30 seconden / 1600.
    Dit is toch niet meer acceptabel??

Uit ellende misschien de 40D halen

Het viel me ook al op dat er veel ruis zat op je opnames van de Geminiden. Staat de ruisonderdrukking in de camera nog wel aan ? (als je die al aan en uit kunt zetten). Je kunt hotpixels ook wel softwarematig verwijderen als je dat wilt. Hiertoe maak je een Darkframe (zelfde belichtingstijd en ISO-waarde, maar met de lensdop er op) en trekt die in Photoshop van de foto af. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat je er geen genoegen mee neemt dat er na "reparatie" ineens zoveel meer hotpixles voorkomen.

Een canon produceert overigens wel minder ruis dan een Minolta heb ik me laten vertellen.

Commentaar

Hoi Sterrenkijker,
      Klopt, dit is ook een stukje van de dark frame. Die van de meteoren is al met 5 darkframes bewerkt (deepskystacker), en het contrast wat opgekrikt.
      Ik zou hem wel weer terug kunnen sturen, maar hoe kunnen ze mij verzekeren dat het weer goed komt?

Heb net gekeken naar de 40D, maar die is nog echt te duur. 400D is wel acceptabel.

Commentaar

Ziet er idd nasty uit. Ik had hier niet mee akkoord gegaan, zeker niet als het alleen maar erger geworden is. Kan je met zoveel "troep" in opnames er uberhaubt nog een normale plaat uit krijgen?
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Ik zou hem wel weer terug kunnen sturen, maar hoe kunnen ze mij verzekeren dat het weer goed komt?
          Als dit her resultaat is na herstelling dan kan je die beter terugsturen .
          Dit is onacceptabel .

Commentaar

Hotpixels kunnen "uit" de sensor gehaald worden door ze te remappen. Dan krijgen de hotpixels de waarde van de er direct naastgelegen pixel en zie je zie niet meer. Maar het lijkt mij ook wel mogenlijk dat er wat mis is met de ruisonderdrukking in de camera. Die haalt normaal automatisch al veel ruis en hotpixels weg zonder dat je daar wat voor hoeft te doen, dit zit standaard in elke camera.

Commentaar

De ruis onderdrukkig van de meeste camera's, is gewoon een darkframe die er af gehaald wordt.
              daarom duurt het ook zo lang voordat de foto weg geschreven is. voor astrofotografie kan je dat beter zelf doen, omdat je dan een masterdark kan maken ( meerdere darks stacken )

Voor een 30sec 1600 iso is dit Onacceptabel!!

HIER staat een 2 min 1600iso echte raw van me D70 ook al erg, maar nog niet zo veel pixels. hier zie je ook goed een ander probleem. Amp glow in de linker hoek

Commentaar

Is i.d.d. veel....terug ermee

Hier ter vergelijking er eentje van mijn camera (Nikon D40X) 2 min op Iso 1600. (geen raw maar jpg)
                M.v.gr. Frans

Commentaar

allen,

Bedankt voor de reacties, het is inderdaad onacceptabel. Heb geprobeerd de orginele foto te uploaden, maar kreeg een error dat het een lege foto is. Was het maar waar Ik zal een dark frame op mn server zetten.

@nightsky: Die amp glow is irritant zeg, je hebt er zelfs 2. Ook ik heb daar last van, maar met een dark kan je het nog wegkrijgen. Wat zijn eigenlijk die witte stippen? Ook hot's of sterren?

Het geprobeerd foto's te maken met en zonder noise reduction, maar zie geen verschil. Volgens mij werkt dat niet meer.

http://www.dutchweather.nl/tijdelijk/PICT0114.JPG 3.2 mb dark frame

Commentaar

Wat me wel opvalt, of het ergens mee te maken heeft weet ik niet, maar als je van alle foto's de exif info bekijkt dat er bij jullie foto's achter 'contrast' Normaal staat en bij mijn foto 'Hard' staat?
                    M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door mzl
                      Wat me wel opvalt, of het ergens mee te maken heeft weet ik niet, maar als je van alle foto's de exif info bekijkt dat er bij jullie foto's achter 'contrast' Normaal staat en bij mijn foto 'Hard' staat?
                      dan heb je misschien intern in het menu dat hoger gezet. dan bewerkt de camera hem eerst met een hoog contrast.

@corne
                      de foto is een darkframe ( dopje erop) de witte strepen vallen mij niet zo op moet ik eerlijk zeggen.

Verder is deze opname is de zogenaamde mode 3 genomen. voordat de camera hem wegschrijft doe ik de camera uit, foto blijft in het geheugen, dan doe ik de camera weer aan en hij schrijft een echte raw weg hier is geen bewerking door de camera op gemaakt.
                      HIER is de zelfde opname 120sec 1600iso in de normale modes, het verschil is duidelijk.

Veel cameras doen het zo om het beeld een beetje normaal te laten lijken , voor astro moet je dat nou net niet hebben.

Commentaar

Vannacht is het blijkbaar toch goed gelukt om met deze geweldige chip een foto te maken.

Totaal 26 light, 18 dark elk 30 seconden. Door de kou had ik geen zin om telkens 3 minuten te volgen om naar binnen/buiten te gaan. 30 seconden, filmpie kijken, en soms ff checken of hij nog good aligned stond op de poolster.

M42 blijft voor mij de mooiste nevel die er is, en wat mogen we dankbaar zijn dat we deze met blote oog mogen zien.

Hieronder het voorbeeld verwerkt met dark frames. Bijzonder dat het toch goed is gekomen!

Ook van de pleiaden een reeks gemaakt, die moeten alleen nog berekend worden.

Commentaar

Strakke plaat Corne!
                          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                          Auteur:Ik

Commentaar

Werken...
                          X