Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

kan 3x barlow te veel zijn voor webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

kan 3x barlow te veel zijn voor webcam

ik heb een 3x barlow gekocht voor de webcam, voor details op de maan,(is er nog niet geweest), voor mars, maar die kan ik maar niet in beeld krijgen via de webcam en 3x barlow.
    kan het zo zijn dat de webcam maar zo'n klein ccd bereik heeft dat ik daarom hem niet in beeld krijg op de computer.
    zelfs als ik hem met de 25mm en de barlow exact in het nmidden zet krijg ik hem met de barlow en de camera zelfs vaak niet in beeld.
    ik baal stevig, met de 3x barlow en een 25 mm krijg ik perfect beeld, vergroting dus 108 x.
    nu moet ik zeggen dat alleen de webcam al een vergroting geeft van (ik denk) 70x, dus dit maal 3 is wel 210x
    nu vraag ik me af of dit wel kan.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Is volgens mij wel echt wat te veel van het goede..

Ik las enkele dagen geleden iets over vergroting etc...daar werd gezegd dat b.v. de maximale vergroting voor b.v. jouw telescoop 2 maal de diameter, dus zo rond de 225 zou moeten zijn..
    Nu werd er ook gezegd er naast een maximale vergroting ook nog zoiets is als een optimale vergroting, en dat was (meen ik) iets van zo'n 50-60% van die maximale vergroting...dus dan zou die 108X wel kunnen kloppen met die 25mm en 3x barlow..

Er werd ook gezegd dat je die maximale vergroting b.v. wel zou kunnen gebruiken op sterren, maar op planeten zou het met die maximale vergroting het er niet beter op worden (waziger)...

Afijn, of ik gelijk heb weet ik niet.
    M.v.gr. Frans

Commentaar

Peet hier spelen enkele zaken .
      Als je zoekt met een oculair dan ga je opnieuw moeten scherpstellen voor de webcam .
      Als de kijker uit focus is zal het beeld dimmer zijn , de kijker kan zo uit focus zijn dat er geen beeld is .
      Het beeldveld van een webcam is kleiner dan je denkt .
      Het is vergelijkbaar met dat van een 4mm oculair .
      Met een barlow wordt dat nog kleiner en dimmer .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
        Peet hier spelen enkele zaken .
        Als je zoekt met een oculair dan ga je opnieuw moeten scherpstellen voor de webcam .
        Als de kijker uit focus is zal het beeld dimmer zijn , de kijker kan zo uit focus zijn dat er geen beeld is .
        Het beeldveld van een webcam is kleiner dan je denkt .
        Het is vergelijkbaar met dat van een 4mm oculair .
        Met een barlow wordt dat nog kleiner en dimmer .
        skywatcher, dit ben ik met je eens.
        maar ik krijg mars wel in beeld(na 20 min zoeken) maar hij is zo snel weer vertrokken dat ik hem niet kan scherpstellen.
        dit heeft natuurlijk te maken met mijn volgmotor, als ik de webcam rechtsreeks zonder barlow gebruik lukt het wel, en dan kan ik hem redelijk in beeld houden( 5 min lukt wel), maar dit is al genoeg met een 3x vergroting om dit veel sneller te laten gebeuren, zodat het bijna onbegonnen werk is om dt te doen (zonder goed volgsysteem).
        als de maan terug is ga ik daar eerst maar eens op oefenen met de 3x barlow.

wat betreft die groep rode meteorieten die ik waarnam, is dat mogelijk?
        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

...
          maar ik krijg mars wel in beeld(na 20 min zoeken) maar hij is zo snel weer vertrokken dat ik hem niet kan scherpstellen.
          dit heeft natuurlijk te maken met mijn volgmotor, als ik de webcam rechtsreeks zonder barlow gebruik lukt het wel, en dan kan ik hem redelijk in beeld houden( 5 min lukt wel), maar dit is al genoeg met een 3x vergroting om dit veel sneller te laten gebeuren, zodat het bijna onbegonnen werk is om dt te doen (zonder goed volgsysteem).
          Dat heeft dan weer te maken met je poolafstelling die niet helemaal op punt is .
          Een betere poolafstelling zou die moeten verhelpen , teminste toch voor een deel .
          Als je montering een fijnere afstelling toelaat is drift alignment misschien wel een optie .
          Da's tijdrovender dan afstellen met de poolzoeker , maar wel een stuk preciezer ook .

Commentaar

Peet heeft een EQ-2 zonder poolzoeker, waarmee goede afstelling op de poolas onmogelijk is als je het mij vraagt.

Het was al eerder aangehaald maar er zijn naast een goede poolafstelling meerdere redenen waarom je mars niet ziet met je webcam, niet goed gecentreerd, te lage gain van de webcam waardoor het beeld te donker is, slechte focus.

Deze websitebeschrijft hoe je het wel voor elkaar krijgt.

Commentaar

Peet heeft een EQ-2 zonder poolzoeker, waarmee goede afstelling op de poolas onmogelijk is als je het mij vraagt.
              Dat hij een eq2 heeft wist ik al , maar dat hij geen poolzoeker heeft heeft geen belang .
              Ik heb wel een poolzoeker , maar kan er alleen een muur mee bewonderen.
              Lang leve drift alignment . (op voorwaarde natuurlijk dat je een fijne afregeling hebt om de montering mee af te stellen )
              Het was al eerder aangehaald maar er zijn naast een goede poolafstelling meerdere redenen waarom je mars niet ziet met je webcam, niet goed gecentreerd, te lage gain van de webcam waardoor het beeld te donker is, slechte focus.
              Ik denk dat ik die zaken onrechtstreeks heb aangehaald .
              Verder ging het eigenlijk niet om het niet kunnen zien van de planeet maar om het zo vlug terug van het beeldscherm verdwijnen .
              Origineel geplaatst door peet

Commentaar

bedankt voor het meedenken, ik heb vanavond de maan weer opgenomen en was over het normale resultaat niet ontevreden.
                als ik de 3x barlow erop zette werd het beeld wat wazig, maw het is niet scherp te krijgen.
                ik kon hem wel in beeld houden(redelijk) maar echte scherpte is er niet met deze vergroting.

jullie praten over drift alignment, wat bedoel je daar mee?

het instellen op de poolster doe ik op dit moment door de scoop, door deze eerst rechtop te zetten 90gr en de azimutale as te verdraaien tot deze gericht staat op de poolster dan draai ik de hoogt op 51 graden en met een kompas kijk ik de boel nogmaals na op exact het noorden..

Commentaar

jullie praten over drift alignment, wat bedoel je daar mee?

http://www.andysshotglass.com/DriftAlignment.html

Commentaar

als ik de 3x barlow erop zette werd het beeld wat wazig, maw het is niet scherp te krijgen.
                    ik kon hem wel in beeld houden(redelijk) maar echte scherpte is er niet met deze vergroting.
                    Ik zou dit nog niet opgeven .
                    Met zulke vergrotingen scherpstellen is moeilijker .
                    Ook kan het deze keer met seeing en/of transparantie te maken hebben .

Commentaar

oja, het scherpstellen is bijna niet mogelijk met 3x barlow, de focusser is veel te grof om af te stellen.
                      werkelijk als ik maar de vastpak en wil verdraaien ben ik er al weer overheen.
                      en de montering blijkt dus ook te zwak, als ik aan de focusser kom duurt het wel een aantal seconden voor de boel weer tot rust komt.(of is dit normaal)

Commentaar

@ nightsky, bedankt voor deze link

http://www.andysshotglass.com/DriftAlignment.html

dit is ook weer een zeer bruikbare tip voor beginners !!
                        bedankt hiervoor
                        Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Werken...
                        X