Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mallincam/Stellacam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mallincam/Stellacam

Lees cloudynights er eens op na: De mallincam is heet.
    Misschien een gruwel voor de visueel waarnemer, maar misschien ook niet. Deze 'waarneemcamera's' zijn uiterst gevoelig en geven 'semi-live' een vertraagd beeld weer.
    Je kunt dan bijvoorbeel aan je dobson kleur zien in Nevels en je krijgt een indruk dat je door een telescoop kijkt die twee keer de lichtopbrengst heeft. Er zijn waarnemingen tot magnitude 18 met 15 inch telescopen!
    Aan de ene kant lijkt het me enorm gaaf, aan de andere kant kijk je toch op een tft schermpje.
    Wat is jullie mening?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

NEE NEE NEE!!!
    Al kan ik tot magnitude 89, ik ga echt niet via een schermpje waarnemen. De hele hobby is voor mij het rechtstreeks zien van sterrenlicht dat er miljoenen jaren over heeft gedaan om door het heelal te reizen, in mijn kijker te vallen en in mijn oog te belanden. Daar wil ik geen eenen en nullen tussen hebben. Als ik magnitude 19 wil zien kijk ik wel naar een Hubble foto. Er is geen enkel scherm dat mij de indruk kan geven dat ik door een telescoop kijk.

Inderdaad een gruwel.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mischien leuk voor een sterrenwacht om het publiek wat te laten zien maar volgens mij komen die voornamelijk om zelf door de telescoop te kijken.

Heb net wat foto's zitten bekijken op de site maar die vallen tegen.
      Alhoewel je wel een stuk korter kan belichten is de resolutie niet veel.

Voor dit geld kan je beter een echt astrocam kopen lijkt mij.
      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Lijkt me gaaf. Kun je ook nog lekker binnen blijven zitten. Super! Of je telescoop in de Atacama zetten en jijzelf lekker bij Truus op de bank. Met je schermpje op de achtergrond. Helemaal mijn uitvinding.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dolletjes! Meade zal flink meer supergestuurdecomputerdingtelescopen gaan verkopen nu ze het "waarnemen vanaf je luie stoel" waar kunnen maken

Commentaar

Astronomische prijzen!

Voorbeelden:

Haakse BNC-connector: $ 19,99 (hier in NL 2 Euro)

S-Videokabel 25 Ft(8 Mtr) $ 49,99 (Hier 5 Euro)

A/V ontvanger $ 350

A/V zender $ 300 (Hier 35 Euro voor een setje zender+ontvanger)

USB-adapter $140 (was laatst in de aanbieding bij Aldi voor 28 Euro).

De camera komt me ook bekend voor.

Bij Conrad verkopen ze zo'n camera met een Sony Super-HAD-chip voor
            150 Euro.

Caveat emptor!

BTW: Conrad verkoopt een CCD-cameramodule met een gevoeligheid van 0,01 Lux voor 35 Euro.

Deze heb ik geprobeerd, maar had wel erg veel hotpixels.

Commentaar

Toch lijkt het me fantastisch. En zeker voor publiek! Natuurlijk is 'gewoon' kijken door een oculair het mooiste, maar ik zie wel degelijk (alle ironie ten spijt) een toepassing voor bijvoorbeeld een sterrenwacht. In de regel blijft het bij ons beperkt tot maan en planeten en de rest boeit het publiek niet. Veel te lichtvervuild en zonder verhaal kom je er niet.
              Als je dan WEL iets tevoorschijn kunt toveren; structuur, kleur dan heb je echt iets om te laten zien.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Daar heb je gelijk in, maar dan moet je als nog aan je publiek uit gaan leggen wat dat wazig rode vlekje of die rare spiraalvorm op het scherm is......

Volgens mij is het dan goedkoper om een paar mooie posters aan de muur te hangen en daar iets over te vertellen (heb je ook nog wat aan als het bewolkt is :P)
                305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Daar heb je gelijk in, maar dan moet je als nog aan je publiek uit gaan leggen wat dat wazig rode vlekje of die rare spiraalvorm op het scherm is......
                  Die camera's zijn tot beter in staat dan een wazig rood vlekje , al is dat natuurlijk afhankelijk van de kijker .

Commentaar

Nou Nop,

Dan moeten we zo'n ding maar eens aanschaffen, voor het publiek gaan we diep tenslotte.
                    EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      NEE NEE NEE!!! .....
                      Inderdaad een gruwel.
                      Helemaal mee eens brr...

@ EricB: U is een grapjas zeker.

Commentaar

Werken...
                      X