Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

modificeren van een webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

modificeren van een webcam

Hallo doe het zelvers,

Ik heb een aantal tips en aanwijzingen verwerkt in een word document.
    Misschien zijn er een aantal leden die er iets van kunnen opsteken.

groeten Kim.

Voor de doe het zelvers, het modificeren van een webcam.

Na een bezoek een het Astroforum viel mij op dat er een aantal leden waren die problemen ondervonden bij het modificeren van een webcam.
    Gelet op de kleine details en de handvaardigheid, solderen, die bij een dergelijke mod zijn vereist zal ik proberen jullie een aantal belangrijke punten voor te leggen. Punten die ik uit ervaringen van de laatste jaren heb opgedaan.
    Laten we beginnen met het kiezen van een webcam, vraag moet daarbij gesteld worden wat ga ik er mee doen, maan en planeten of ook nog dso.
    We beginnen met de maan en planeten, dat is het eenvoudigste een modifcatie in
    de webcam is niet nodig, we moeten alleen zorgen dat we de webcam kunnen bevestigen aan de telescoop. Even Googlen en je vindt een hulpmiddel.
    Voor een fabrikaat en type van de webcam focus ik mij alleen op de Philips producten, al hoewel Logitech ook interessante webcams verkoopt die geschikt zijn voor maan en planeten. Bij een modificatie wordt het minder interessant.
    Vesta, Toucam en SPC900 webcams zijn geschikt voor normaal gebruik en voor opnames van maan en planeten.
    We richten nu onze blik op die webcams die geschikt zijn voor dso opnames maw. modificaties van webcams en welke kun je daar het beste voor gebruiken.
    De hierboven genoemde webcams zijn allen geschikt om te modificeren maar
    toch heb ik enkele opmerkingen ten aanzien van de keuzes.
    Mijn praktijkervaringen, bevestigt na het lezen van de ervaringen van anderen in binnen en buitenland, hebben geleerd dat de beste keuze is in volgorde de Vesta, de oude Toucam en de SPC900.
    Testen in de praktijk hebben uitgewezen dat voor dso opnames de Vesta de beste kwaliteit levert, het heeft oa. met ruis ed. te maken.
    De oude toucam volgt kort daarna en de 900 sluit de rij, dit zijn een paar opmerkingen die eventueel nuttig zijn mocht je in de gelegenheid zijn een Vesta of oude toucam te bemachtigen.
    Ook is er een verschil in de productie van de Vesta, toucam en 900,
    electronisch gezien, de details zal ik je onthouden.
    Het is daarom ook niet verwondelijk dat de meeste nieuwelingen allemaal over gaan naar de SPC900, ik zal je zeggen waarom.
    Allereerst de Vesta is bijna niet meer te koop op marktplaats of ebay, de Toucam nog wel, na even zoeken en geduld te hebben. Ten tweede de Vesta en Toucam zijn voor personen zonder electronica en soldeerervaring lastiger te modificeren, een foutje is zo gemaakt.
    De oplossing bracht Philips zelf door de SPC900 te brengen, modificatie van de 900 is voor de meesten een fluitje van een cent, zie de beschrijvingen van de mod. Dat dachten en denken nog steeds de meeste mensen.
    Zo simpel is het voor aan aantal niet, dat blijkt dus uit de vragen die gesteld worden in forums.
    Door een paar aanwijzingen te geven hoop ik hen te kunnen helpen, de experts kunnen dan na het lezen eventueel aanvullingen geven, indien nodig.
    Welke modificaties komen in aanmerking.
    Na het ontdekken en modificeren van de Vesta webcam door Steve Chambers
    noemde hij zijn eerste mod de SC1, in het verloop van een aantal jaren werd deze serie uitgebreid met de SC1.5, de SC3.1 en de SC3.2 en een aantal anderen.
    Voor ons zijn de volgende mods van belang:
    SC1 alleen de LX mod, LX betekent long exposure.
    SC1.5 LX mod en Amp Off, Amp Off mod is ter voorkoming Amp glow
    SC3.1 alleen vervanging van de ICX098 door een ICX424, kleur of B/W
    SC3.2 vervanging van de ICX098 door een ICX424, mod met LX en Amp Off

De meeste van jullie beginnen met een SPC900 met LX modificatie.
    Dat heeft drie redenen, de 900 is makkelijk te koop, makkelijk te modificeren en
    de mod webcam wordt dan alleen nog gebruikt voor simpele dso en/of guiding.

Na het lezen van het schema dat jullie ongetwijfeld van het internet hebben gedownload of van een vriend of kennis hebben gekregen begint het werk.
    Het demonteren en het modificeren van de webcam zal ik overslaan dat is genoeg beschreven op internet, belangrijk is het juiste gebruik van de componenten, plaats en bevestiging. Gebruik de componenten die in het schema staan. Plaats het modprintje, met de schakeling, altijd zo dicht mogelijk bij de print van de webcam, houd draadjes zo kort mogelijk, besteed geduld en tijd bij het solderen. Noteer wat je doet en/of wat je hebt gedaan.
    Ontkoppel de voeding van het IC wat je gebruikt, dat doe je door tussen punt 7 (gnd) en punt 14 (power) een kleine 0.1 mf condensator te solderen.
    Er zij twee aardpunten op de webcam een analoog en een digitaal aardpunt.
    Bij de simpele LX mod hoef je daar geen rekening mee te houden
    Gebruik wel een centraal aardpunt op de print, dus maw. ga met je aarddraadjes
    naar een punt bv. aarde van het ic, en niet kris kras van de een naar de ander.
    Voor de LX mod beperkt zich dat tot drie draadjes, een van het IC, een van pt21 van de connector en een van de USB. Laat deze draadjes naar een punt gaan.
    Het plaatsen van de LX schakelaar is een persoonlijke zaak maar zorgt er voor
    dat het een degelijk schakelaartje is en houd de draadjes kort.
    Nadat het schakelingetje met het ic circuit (mod) is uitgevoerd moet er verbinding gemaakt worden met de computer. Meestal gebeurt dat met een kabeltje van de webcam naar de pc. De USB kabel is er al.
    Gebruik hiervoor een afgeschermd kabeltje waarvan de afscherming aan een kant aan aarde moet liggen en niet aan twee kanten dit om interferentie te voorkomen. Dit zul je merken als je de webcam in een metalen behuizing hebt en je gebruikt een montering die een losse motorsturing heeft.
    Dan kan het voorkomen dat de motoren en/of kabels interferentie veroorzaken.
    De andere aansluitingen zijn aan pt21 dat is aarde en pt2 van de connector dat is namelijk de LX draad. Pt21 van de computer is altijd aarde, dat is standaard.
    Als we klaar zijn met de mod gaan we de webcam testen, dit doen we door de LX schakelaar op normaal te zetten. We kiezen een programma bv. K3CcdTools
    Hebben we dit opgestart kiezen we de webcam, daarna preview en als het goed is krijgen we beeld, dit beeld stellen we naar eigen behoefte in.
    Hebben we beeld dan zeggen we, zo ver zo goed.
    Nu schakelen we met de schakelaar de LX mod in en we kijken naar het beeld,
    Als het goed werkt zien we nu geen veranderingen en het beeld blijft.
    Nu gaan we de LX mod testen door de de lens af te dekken, het beeld wordt donker, mits we van te voren in K3 hebben aangegeven welke camera we hebben en wat we willen gaan doen. Zie de configuratie.
    De LX test doen we als volgt, ook in K3CcdTools.
    Ga eerst naar de instellingen van de webcam, dus configuratiescherm, beeldinstellingen en camera-instellingen (videosource) van de webcam, hier stellen we helderheid op 60% en versterking op 80% in, gamma op nul, verzadiging nul, contrast op nul, opties op zwart/wit.
    Witbalans op auto, sluitertijd op 1/25 en beeldfrequentie op 10fps. Sluiten.
    Ga naar settings en klik op camera, kies SC long exposure. Kies control port LP
    wanneer je de webcam op de parallelpoort hebt aangesloten.
    Opmerking: zorg ervoor dat de LP in de Bios van de PC niet op Auto staat.
    Default Amp Mode op Off. Sluit af met OK.
    Klik met de muis op het Long Exposure icoontje en stel de exposure tijd in op 15 sec. Klik hierna op het linkse icoontje Preview en de webcam moet dan gaan werken in LX, hij zal nu opnames gaan maken van 15 sec. achter elkaar.
    Bij het aanklikken van de preview zal direct daarna het scherm zwart worden, geen probleem dat is in orde na 15 sec zie je de eerste opname.
    Werkt de LX goed dan zie je in het beeld enkele pixels, dat is geen fout.
    Je kunt nu een opname maken door het aantal opnames aan te geven in repeat count en daarna record en preview aan te klikken.

Mocht dit allemaal verlopen zoals ik heb aangegeven en het beeld is werkelijk zoals ik heb geschetst dan is je mod gelukt, proficiat en veel succes bij het opnemen van dso in de toekomst.

Ik hoop dat er personen zijn die iets hebben opgestoken van mijn verhaal,
    als dat zo is dan ben ik een tevreden mens.

Kim.

wow, wat een verhaal, bedankt kim.
    nu moet het zeker lukken .
    de ontkoppeling met een 0,1 mf, praten we hier over een elko of een gewone condesator.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ik wil mijn SPC900 ook modden. Dit verhaal gaat daar zeker bij helpen, bedankt. Heb alleen de beste beschrijving nog niet kunnen vinden op internet.
      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Deze website al gevonden ?

Commentaar

woohoo ik heb een oude vesta liggen, met ccd... (was toch die met het rode lensje?)

ik ga het eens proberen
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Kim,
            het probleem is opgelost, ik had de domme fout gemaakt om de pin en pad te verwisselen.
            ik ging er logischerwijs vanuit dat een pin ook een pin is, wat id geval niet zo was.
            ga nu verder met de belichting instellen, en wil dan evt ook nog de amp off mod maken.
            ik heb daar alleen geen echt duidelijke foto's van gezien, mischien dat jij nog iets hebt.

bvd peter.
            127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

vraagje:
              Wat doet de "amp off mod" feitelijk, resp. wat kan je daar mee?

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                wow, wat een verhaal, bedankt kim.
                nu moet het zeker lukken .
                de ontkoppeling met een 0,1 mf, praten we hier over een elko of een gewone condesator.
                Peter,

Gebruik geen elko maar een kleine condensator.
                Vraag in een electronicazaak naar een ontkoppelcondensator
                om over de voedingsspanning van een IC te zetten. ( + 5 volt )

Kim.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Deze website al gevonden ?
                  Hallo,

Die is voor een SPC900 webcam.
                  Op deze site staat de mod voor de Vesta en Toucam

http://www.pmdo.com/ of Google even onder de naam Vesta of toucam modifications, altijd succes.

Kim.

Commentaar

Kim,
                    het probleem is opgelost, ik had de domme fout gemaakt om de pin en pad te verwisselen.
                    ik ging er logischerwijs vanuit dat een pin ook een pin is, wat id geval niet zo was.
                    ga nu verder met de belichting instellen, en wil dan evt ook nog de amp off mod maken.
                    ik heb daar alleen geen echt duidelijke foto's van gezien, mischien dat jij nog iets hebt.

bvd peter.
                    Peter,

Ik zal je een deel van de Amp Off schakeling tonen.
                    Niet bang zij om aan de ccdchip te solderen, wel voorzichtig zijn.
                    Je kunt het op twee manieren doen of de pin liften, met een desoldeerdraadje het overtollige soldeer weghalen, geen tinzuiger dan loop je de kans dat je het soldeereiland meezuigt.
                    Met een speld het pootje oplichten.
                    Of het printboardlijntje naar het ccdpuntje onderbreken, voorzichtig met een stanley mes en dan aan beide kanten een draadje solderen.
                    Dit is allemaal afhankelijk avn welke webcam je gebruikt om te modificeren.

Kim

PS. Ik ben nog iets vergeten.
                    Soldeer tussen de emitter en de collector van de transistor een
                    kleine condensator van ongeveer 100nf en een weerstand
                    van ongeveer 470 of 520 ohm.
                    Dit keine schakelingetje Amp Off moet zo dicht mogelijk bij de ccd
                    gemonteerd worden, zonder printje.

Commentaar

je bedoelde zo, of in serie?

Commentaar

en de aansluiting van de bc182 als het goed is.

Commentaar

je bedoelde zo, of in serie?
                          Dat is correct.

Kim

Commentaar

Staat er ergens een opsomming van componenten die nodig zijn voor de mod van de SPC900?
                            =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                              Staat er ergens een opsomming van componenten die nodig zijn voor de mod van de SPC900?
                              Hallo,

Het aantal en het type component welke je dient te gebruiken
                              is afhankelijk van welke modificatie je wilt uitvoeren op een 900.
                              Voorbeeld voor een LX mod: een 74HC00 ic, 1x 100k, 1x 10k en een 470 ohm weerstand. Al of niet kun je gebruik maken van een switch, enkel om.
                              Voorbeelden voor het modificeren van een 900 vind je op diverse sites
                              even Googlen ( astro+modifcation of a SPC900 ) en je ziet ze staan.
                              Wil je ook nog een Amp Off mod dan heb je voor de eenvoudigste mod
                              een BC548 ( of BC182 ) transistor, een 220 ohm, een 470 ohm en een weerstand van 10k nodig alsmede een condensator van 100 Nf is 0,1 MF.
                              Er zijn nog enkele andere mods maar die zijn meer voor de echte electronica man.
                              De LX gaat met een draad naar punt 2 en de Amp Off draad gaat naar punt 4 van de parallelpoort van de pc, afgeschermd en wel.
                              Succes.

Kim.

Commentaar

Werken...
                              X