Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Cercis Dslr controller

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Cercis Dslr controller

Heeft iemand hier misschien ervaringen met de
    de DSLR controller van cersis??
    ER zit teven eens een autoguider interface in.

http://www.cercisastro.com/DslrStar.html

Mvgr

hoi steven,
    had je berichtje al eerder gelezen, maar nog geen tijd gehad om te antwoorden, dus nu dan maar:
    allereerst: ik heb geen ervaring met deze controller. wel heb ik even de moeite genomen om de nodige informatie te lezen op de site. het klinkt allemaal reuze interessant! maar ik weet niet of de aanschaf ervan de moeite loont. het lijkt me een nuttig apparaat voor als je de dslr zonder laptop in het veld wilt gaan gebruiken, dat je automatisch opnames laat maken. echter, zijn hiervoor goedkopere producten op de markt zoals de timer van canon (let op: past niet op alle camera's). verder is er nog een particulier in duitsland die dergelijke apparaatjes zelf maakt en die zijn nog goedkoper...
    wil je echter de dslr icm laptop gaan gebruiken, dan lijkt me dit apparaatje echt overbodig. veel beter kun je gewoon een kabel aanschaffen die de sluiter verbind met de seriele of parralelpoort (kosten: 15-20 euro, of zelf te maken). dit icm bijv DSLRFocus geeft je precies dezelfde mogelijkheden. ook het gebruik van bijv IRIS (gratis) volstaat en kan vrijwel hetzelfde als dit apparaat/software. het feit dat er een autoguiderport bijzit, heeft al enige voordeel dat je slechts 1 aansluiting op je pc hebt. echter, met een volgcamera, gratis guide software en een extra kabeltje, ben je klaar. daarvoor heb je dit apparaat ook niet nodig.
    het enige wat dit apparaat extra biedt, is de mogelijkheid de temperatuur te meten en deze gegevens te loggen. mijn ervaring is dat ik sowieso iedere nacht darks neem, terwijl ik mn spullen opruim. wil je echter een bibliotheek maken met master-darks, dan kun je met een simpele huis-tuin-keuken thermometer al veel bereiken. maar het werken met een bibliotheek van master-darks is eigenlijk af te raden aangezien het ruisgedrag van een camera over verloop van tijd verandert net als de hotpixels en ampglow.

dus eigenlijk is mijn conclusie: leuk apparaatje, maar voor al zijn functies en software zijn goedkopere en in veel gevallen gratis alternatieven. ik zou dus wat verder rond kijken, besluiten of je met of zonder laptop wilt werken, en dan de benodigheden aanschaffen die daarvoor nodig zijn...

mijn 2 centjes...
    groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Maarten,
      Bedankt voor je uitvoerige reply.
      Wat je schrijft is inderdaad waar, ik heb momenteel DSLRfocus ook aan de praat, en dit bied eigenlijk dezelfde mogenlijkheden als dat Cercis kastje.
      Ik had eigenlijk geen zin om elke keer m'n laptop mee te sjouwen
      i.v.m. vocht enzo.
      Ik denk dat ik toch maar kies voor de laptop

Grtz

Commentaar

Werken...
      X