Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EOS filters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EOS filters?

welke twee filters zouden het nuttigst zijn om te gebruiken met camera astrofotografie?

Hierbij bedoel ik dan gewoon met de camera en bijvoorbeeld een 135mm lens piggyback style

Er is nu iets leuk zoal de EOS filterhouder, die je voor je spiegel-chip steekt en achter de lens.
    Ze bieden verschillende mogelijkheden.
    Zijnde

-Ir/UV filter
    -OIII
    -OIII CCD
    -H Beta
    -H Alpha 13nm
    -H Alpha 6nm
    -UHC
    -UHC-E
    -CLS Typ II
    En dan nog iets voor planeten.

Kdenk mss IR/UV en OIII of UHC ??

Eigenlijk iets voor meeste nevelachtigen bruikbaar, maar mss ook wat algemener om lichtvervuiling beetje te onderdrukken...
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Laat ik nou nét naar hetzelfde op zoek zijn...
    Ik had voor nevels in mijn hoofd om een H-alpha filter te kopen (welke meest geschikt is, mag een ander zeggen..)
    Misschien is een UHC ook wel wat, aangezien je ook lichtvervuiling weg wilt halen..
    http://www.astronomik.com/deutsch/dt...emmhalter.html
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Even een algemene top; in de meeste gevallen is het handig om sowiso een UV-filter te kopen voor aan de voorkant van de lens. Deze worden vaak verkocht als UV-/protectfilter en dienen als extra bescherming van de voorste lens. Liever een kras of barst in je filter dan in je peperdure coating/lens.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Goh ja maar met verschillende lensen zou je dan weer verschillende filters nodig hebben. maar idd. goede tip UV filter voor voor de lens.
        Dan mogen er nog steeds twee uit het ander lijstje :-)

De Eos filters passen niet op de EF-S lenzen, maar er zijn leukgeprijsde EF lenzen op de tweedhandsmarkt te vinden.

UHC trekt me het meeste aan, compromis.
        En dan ja iets specifieker mss.. OIII of H-alpha
        of Cls toch breed.
        Want wat ik ook wil doen is fisheye 180° nighstky opnames maken en dergelijke.

En dan ja close 135mm en ook prime focus, kan je die filters toch ook voor gebruiken.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Een H-alpha heeft niet zoveel nut bij een ongemodificeerde 400D, het meeste licht rond die golflengte wordt immers niet doorgelaten door het ingebouwde filter. Een OIII filter kan wel nut hebben, net als een algemeen lichtvervuilingsfilter. Ik heb zelf erg baat bij het LPS2 filter van Hutech. Deze filtert het licht van de alom aanwezige natriumlampen vrij effectief.

Zie ook dit linkje:

http://www.astrosurf.com/buil/filters/curves.htm
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
            Goh ja maar met verschillende lensen zou je dan weer verschillende filters nodig hebben. maar idd. goede tip UV filter voor voor de lens.
            Klopt, maar je wilt niet naast je lens, ook steeds je filter omwisselen. Dus al zouden je lenzen dezelfde binnendiameter hebben, dan nog heb ik liever een eigen filter per lens. Let even goed op waar je welke filters koopt, dat kan nog wel eens verschillen.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dus je stelt voor per lens een UV en laten zitten?
              Sja kan.

De canon is niet omgebouwd.
              OIII & UHC?? lijkt me het beste.
              Of UHC-E iets breedbandiger en dus eerder voor lichtvervuiling?

Die LPS van Hutech kweet niet met wat dat overeenkomt prototype.
              Kheb het specifiek over de lensen die nu ter beschikking worden gesteld in een EOS klemhouder voor achter de lens en voor de CCD te schroeveN.
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Origineel geplaatst door Batchainpuller
                Klopt, maar je wilt niet naast je lens, ook steeds je filter omwisselen. Dus al zouden je lenzen dezelfde binnendiameter hebben, dan nog heb ik liever een eigen filter per lens. Let even goed op waar je welke filters koopt, dat kan nog wel eens verschillen.
                Overigens hebben objectieven binnen een serie meestal wel dezelfde binnendiameter; zo heeft de Canon EF 1/2.8L serie zoomobjectieven standaard de filtermaat 77 mm. Da's wel zo handig bij het kopen van filters, hoef je maar een enkel (prijzig!) polarisatiefilter te kopen, bijvoorbeeld.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Wat betrefd polarisatiefilters en dergelijke is dat natuurlijk wel erg handig. Scheelt enorm in de kosten.. 77mm is erg duur. Maar niettemin blijf ik voor elke lens een eigen UV-/protectfilter kopen.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ook, maar het standaard gebruik van UV filters is onderwerp van een welhaast religieuze stammenstrijd onder fotografen. En daar ga ik me mooi niet in mengen.

Overigens raad ik aan om door de dure appel heen te bijten en een zo groot mogelijke polarisatiefilter te kopen; mocht je dan ooit een objectief met een grote filterschroefdraad kopen, dan hoef je niet ineens nieuwe filters aan te schaffen. En voor kleinere objectieven kun je met verloopringen van een paar euro toe.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Wat UV filters betreft ben ik het met de anderen eens .
                      Toch gaat die filter eraf als het gaat om maanfoto's gaat , ik heb al ondervonden dat de uv filter op mijn 100-400 en dubele reflectie geeft zeker bij langere belichtingen .

Commentaar

Goed zeg, ok UV filter Extern.

de lens die ik heb en diegen die ik nog wil, hebben denk ik beide 57mm.

Maar wat mij nu interesseert is de filters die ik achter de lens kan zetten.
                        om 1 met een gefilterde en beschermde sensor foto's te maken met camerarug aan de telescoop.

En 2 gefilterde foto's met Lens op de camera.
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Even een update. Het nut van een protectfilter werd me vandaag in de praktijk weer mooi duidelijk. Ik stond op de uitkijktoren bij Kootwijk enkele foto's te maken, gooit een kind een sneeuwbal tegen de lens. Thuis gekomen had de smerige sneeuw mooi wat vlekken achtergelaten op het filter. Rustig met de lenspen aan het werk en hij is weer helemaal schoon. En ik ga liever met die pen over het filter, dan over de lens.
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

dan huiver je mss bij de gedachte dat ik men adapter ring voor men fisheye op men kitlens gelijmd heb?

en zodoende ook een filter voor de EFS 18-55mm onmogelijk gemaakt heb.
                            Maar op men EF lens komt er wel eentje hoor... no worries.

kvind de lenspen mits eerst alles gestofd te hebben wel zeer goed werken om een zeer helder oculair of objectief achter te laten, goed microscopische krasjes zien we natuurlijk niet, maar daar maak ik me nu meteen niet zo erg druk om..
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                            X