Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

de maan

vanavond geprobeert met de webcam wat filmpjes van de maan te maken, maar is gewoon niet mogelijk, was niet te volgen zo snel als deze uit beeld liep, zelfs de foto is niet scherp genoeg geworden zo snel als het ging.
    heeft dat te maken met de lage maanstand?
    wil het filmpje van 5 sec wel plaatsen maar is toch nog 18 mb.
    of is daar een andere manier voor?
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Welke vergroting heb je gebruikt? Op 500x vergroting is inderdaad niet heel goed te volgen zonder volgmotoren of platform, maar als je handmatig visueel door de zoeker volgt moet het toch wel te doen zijn. Ook is de maan helder genoeg voor snapshots lijkt mij.

Commentaar

ik kan met de webcam maar 1/4 van de maan krijgen, en heb de webcam rechtstreeks op de tube staan, dus zonder oculair ertussen.
      hij is trouwens maat 2 sec lang, de film.
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

dit was de foto
        is dus gemaakt met de camera zonder oculair er tussen
        dus ik kan hem nooit in zijn geheel er op krijgen, of wel

Commentaar

ik heb twee weken terug ook eens geprobeerd om de maan te fotograferen.
          Ik heb mijn camera op een statief gezet en de lens tegen het oculair geplaatst. met dit als resultaat:
          Optus 76/700 newton
          Skywatcher 150/750 newton

Commentaar

mooi resultaat.
            maar met een redelijk hoge sluitersnelheid, neem ik aan.
            ik had veel mooiere opnamen met iris gemaakt, maar er is er maar 1 opgeslagen.
            en de rest, niet meer te vinden.

Commentaar

Als je de maan in zijn geheel er op wilt krijgen kan je beter je digitale compactcamera gebruiken (http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961b0e98c01/10000096220df9a25/10000096220e00a3d/100000968a0ae8724.html]op een camerabeugel[/url]), de sensor van de webcam is zo klein dat je maar een klein gedeelte van de maan er op krijgt zoals je al hebt ontdekt. Als je toch detailopnames van de maan wilt maken met je webcam heb je een volgmotor nodig.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Als je de maan in zijn geheel er op wilt krijgen kan je beter je digitale compactcamera gebruiken (http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961b0e98c01/10000096220df9a25/10000096220e00a3d/100000968a0ae8724.html]op een camerabeugel[/url]), de sensor van de webcam is zo klein dat je maar een klein gedeelte van de maan er op krijgt zoals je al hebt ontdekt. Als je toch detailopnames van de maan wilt maken met je webcam heb je een volgmotor nodig.
                ja dat merk ik
                ik denk dat de webcam gelijk is aan een 10 mm oculair.
                maar zonder een volgmotortje doe je niet veel heb ik al ontdekt.
                het probleem is dat ik niet weet welke montering er onder zit,
                mischien dat iemand dat zo kan zien als ik er een foto van heb.

Commentaar

dit is de foto met de fout, waar de 2 ringen te zien zijn.
                  op de eerste foto zijn ze ook aanwezig.

Commentaar

Dat zijn zo te zien stofjes op je sensor.

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                      mooi resultaat.
                      maar met een redelijk hoge sluitersnelheid, neem ik aan.
                      ik had veel mooiere opnamen met iris gemaakt, maar er is er maar 1 opgeslagen.
                      en de rest, niet meer te vinden.
                      Ben ik bij Iris ook tegenaan gelopen. Je zou elke opnamen een nieuwe naam moeten geven voor dat je record. Vind ik een groot nadeel van Iris.
                      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Het is niet perse nodig om een motortje te gebruiken hoor. Het is wel veel makkelijker.

Ik had altijd 1 hand aan de draaiknop van mijn EQ1 om de maan te volgen en de andere aan de muis om de video te starten. Filmpjes van 30 seconden waren zo nog wel te maken - langer dan kreeg ik wel eens een beetje kramp door de rare houdingen die je soms moest aannemen.

Probleem is dat je waarschijnlijk veel trillingen krijgt. Dit heb ik proberen op te lossen door de draai-'stokken' aan te passen. Ik heb ze simpelweg doorgezaagd, ingekort en een dik stuk rubber slang ertussen gezet om vibraties tegen te gaan. Werkte best goed.
                        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Jep, denk het ook.
                          Maar pas op, als deze stofjes daadwerkelijk op je sensor zitten, ga het dan niet proberen schoon te maken met een doekje ofzoiets, informeren hier op het forum lijkt mij het beste

Commentaar

Ben ik bij Iris ook tegenaan gelopen. Je zou elke opnamen een nieuwe naam moeten geven voor dat je record. Vind ik een groot nadeel van Iris.
                            dit hoeft niet... als je in IRIS preview hebt aanstaan en je drukt op video -> video capture dan kun je als Avi-file name bijv maan invullen en dan het vakje incremental index aanvinken. ook kun je hier de lengte en fps instellen (de rest stel je in onder video -> video properties). als je nu op GO drukt, slaat IRIS automatisch maan1 op, in het working path wat je onder file -> settings kan selecteren. voordat IRIS daadwerkelijk gaat opnemen, vraagt het nog even om bevestiging. nadat je avi is opgeslagen kun je nu zo vaak als je wil op video -> video capture klikken. je hoeft nu niets meer te veranderen, alleen maar op GO te drukken en IRIS saved je bestanden automatisch als maan2, maan3 etc...

groetjes, maarten
                            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                            Vixen Great Polaris
                            Canon 350D - NexImage

Commentaar

maar we hebben het ook over foto's met iris, en daar slaat hij er maar 1 op en de rest is weg.
                              avi klopt daar gaat hij zelf mee verder.
                              iris maakt ook geen echte foto's maar gebruikt volgens mij 1 opname van de avi film.
                              ik kwam daarachter omdat de opslag in 640 x 480 was en niet in 1 mp.

Commentaar

Werken...
                              X