Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

uit beeld lopen van mars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

uit beeld lopen van mars

:banghead: Als startende astrofotograaf kom je veel dingen tegen waar je zelf moeilijk uit komt, daarom maar een vraag aan jullie op dit forum. Ik bezit een meade LX50. Als ik hem zorgvuldig op de noordpoolster uitlijn heb ik toch last van het uitbeeld lopen van b.v. mars Als hij alleen naar links uit beeld zou lopen zou ik concluderen dat de ra afstelling niet goed was. Maar de ene keer loopt hij links uit beeld en na een paar keer herstellen loopt hij gewoon rechts uit beeld.
    Het zorgvuldig scherp stellen wordt daardoor wel moeilijker. Misschien weet iemand waar het aan kan liggen?
    Als aanvulling dit; ik heb een meade lpi camera. Verder als ik de LX50 gewoon 20min op een ster zet staat hij na 20 min nog gewoon midden in de zoeker.
    graag reactie en ook heldere nachten gewenst.

hoi Ton en welkom :zwaai:
    berg je alles weer op na een kijksessie?
    en heb je al dirft allignment gedaan?
    zorgvuldig afstellen op de poolster is niet voldoende in fotografie
    langs de andere kant is dat bij planeten niet zo noodzakelijk omdat je maar kort kan filmen door de planeetrotatie
    een andere oorzaak kan misschien de volgsnelheid zijn?

Commentaar

beste skywatcher
      bedankt vvoor je reactie.
      Ik berg mijn spullen op alleen laat ik het statief staan als ik de telscoop terugplaats lijn ik hem weer uit op de poolster.
      Waar het mij echter om gaat hoe kan het dat de planeet de ene keer links en dan weer rechts uit beeld gaat dat snap ik niet.
      drift alignment heb ik nog nooit gedaan dus dat zal ik eens gaan proberen
      bedankt.

Commentaar

Zijn je volgmotoren op orde? Sta je niet per ongeluk op de zuidelijke sterrenhemel ipv de noordelijke ingesteld?
        Voor de rest: planeten bewegen met een andere snelheid dan andere objecten.
        Maar dat zou je met een lpi niet echt moeten merken.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Welkom Ton

Staat je poolzoeker wel goed uitgelijnd?
          en stel je de poolster zo in dat de telescoop op de echte pool staat ?

Omdat hij de ene keer rechts de andere keer links is kan het ook goed mogelijk zijn dat het ruimte is in de ra as.
          Je geeft aan dat hij na 20 min nog in je zoeker staat. het beeldveld van je zoeker is wel 20x groter als dat van je webcam. Wat je beter kan doen is het bekijken met een grote vergroting in je telescoop 200x, dan zou je ook beter kunnen zien of er ruimte is op de assen.

Commentaar

de LX50 is een al wat oudere telescoop en kan je dus ook versleten tandwielen hebben...
            of niet goed ingevet.
            en een update van de toen die tijd autostar denk ik zo snel effe

Commentaar

Re: uit beeld lopen van mars

Origineel geplaatst door ton aalbers
              :banghead: Als startende astrofotograaf kom je veel dingen tegen waar je zelf moeilijk uit komt, daarom maar een vraag aan jullie op dit forum. Ik bezit een meade LX50. Als ik hem zorgvuldig op de noordpoolster uitlijn heb ik toch last van het uitbeeld lopen van b.v. mars Als hij alleen naar links uit beeld zou lopen zou ik concluderen dat de ra afstelling niet goed was. Maar de ene keer loopt hij links uit beeld en na een paar keer herstellen loopt hij gewoon rechts uit beeld.
              Het zorgvuldig scherp stellen wordt daardoor wel moeilijker. Misschien weet iemand waar het aan kan liggen?
              Als aanvulling dit; ik heb een meade lpi camera. Verder als ik de LX50 gewoon 20min op een ster zet staat hij na 20 min nog gewoon midden in de zoeker.
              Als je na 20 minuten kijken de ster in het midden staat, is je telescoop goed afgesteld. Misschien kijk je met té sterke barlow vergroting ( hoger dan 2 x ), dan krijg je te maken met je afwijking in de tandwielen.

Misschien staat je telescoop verkeert gesteld, als je met een wedge kijkt...
              Peter Hofman

Commentaar

Origineel geplaatst door Mick
                Als je na 20 minuten kijken de ster in het midden staat, is je telescoop goed afgesteld. Misschien kijk je met té sterke barlow vergroting ( hoger dan 2 x ), dan krijg je te maken met je afwijking in de tandwielen.

Je moet even goed lezen Mick :

Verder als ik de LX50 gewoon 20min op een ster zet staat hij na 20 min nog gewoon midden in de zoeker.

De Zoeker heeft een beeldveld van een paar graden en vergroot maar minimaal.
                De LPI heeft een chip van 4,6x3,9 mm dat beeldveld is veeeel kleiner. 6x5boogminuten bij 2000mm brandpunt.

als je in de telescoop een 40mm oculair doet, is dat 8x groter als het beeldveld van de lpi.

Commentaar

zolder

Bedankt voor jullie adviezen maar ik heb het gevonden. Het zit in de opstelling. Ik heb een vaste opstelling gemaakt op zolder en kijk door een uitstapraam naar buiten. De vloer is van hout en dat is het probleem als mars links uit beeld gaat en ik ga verzitten gaat hij gewoon rechts uit beeld. Door de zeer grote vergroting met de lpi is de druk verdeling op de grond al genoeg om dit effect te verkrijgen.
                  :violent1: Maar wat doe ik hieraan???? ideeen :thumbup:

Commentaar

dat is zeker een lastig probleem :scratch:
                    waarom kijk je niet buiten als ik vragen mag ? je kamer en telescoop zullen nooit op de juiste temp komen met altijd seeing problemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                      Origineel geplaatst door Mick

Je moet even goed lezen Mick :

Verder als ik de LX50 gewoon 20min op een ster zet staat hij na 20 min nog gewoon midden in de zoeker.

De Zoeker heeft een beeldveld van een paar graden en vergroot maar minimaal.
                      De LPI heeft een chip van 4,6x3,9 mm dat beeldveld is veeeel kleiner. 6x5boogminuten bij 2000mm brandpunt.

als je in de telescoop een 40mm oculair doet, is dat 8x groter als het beeldveld van de lpi.
                      Je hebt gelijk Nightsky, zat iets te snel te lezen.
                      Peter Hofman

Commentaar

Re: zolder

Bedankt voor jullie adviezen maar ik heb het gevonden. Het zit in de opstelling. Ik heb een vaste opstelling gemaakt op zolder en kijk door een uitstapraam naar buiten. De vloer is van hout en dat is het probleem als mars links uit beeld gaat en ik ga verzitten gaat hij gewoon rechts uit beeld. Door de zeer grote vergroting met de lpi is de druk verdeling op de grond al genoeg om dit effect te verkrijgen.
                        :violent1: Maar wat doe ik hieraan???? ideeen :thumbup:
                        Als de vloer niet stabiel is zal het moeilijk worden, de fundering is het belangrijkste voor een telescoop opstelling. Misschien een constructie vanuit een muur die in de buurt van je raam staat.
                        Peter Hofman

Commentaar

goed plan

ik zat ook te denken om inderdaad een constructie vanuit de muur te maken, maar dan krijg je relatief een lange arm, dus weer eerder kans op trilling, maar ik ga het eens bekijken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                            dat is zeker een lastig probleem :scratch:
                            waarom kijk je niet buiten als ik vragen mag ? je kamer en telescoop zullen nooit op de juiste temp komen met altijd seeing problemen.
                            juist de telescoop op een ongeisoleerde zolder bewaren ipv een warme huiskamer heeft als voordeel dat alles gelijk op temperatuur is. Verder is het veel minder geloop met spullen. Het voordeel van een uitstapvenster is dat de telescoop geheel buiten staat. In 5 min sta ik te kijken tegen eerst 30min. dusssssssssssss :applaus:

Commentaar

Werken...
                            X