Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

webcam en belichting

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

webcam en belichting

ik heb een spc 900 op de kop getikt, en heb vandaag een adapter daarvoor gedraaid.
    de adapter heb ik zo'n 5 cm lang gemaakt want ik weet niet of ik de boel makkelijk in focus krijg, dus kan ik nog wat schuiven, of was dit niet noodzakelijk?
    nu wil ik een wat filmpjes maken van de maan, en zit ik te twijfelen aan de lengte van de film, 10 sec? 30 sec?
    en aan de aantal beeldjes p/sec, 5, 10, 15, of meer.
    ik weet wel dat de sluitertijd 200 msec is bij 5 beeldjes p/sec en het daarna alleen maar minder wordt.
    en hoeveel filmpjes moet ik maken om een beetje opnamen te krijgen.
    ik heb trouwens geen automatisch volg sijsteem.
    veel vragen hopelijk wat antwoorden.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

hoi peet,
    denk niet dat het nodig is om de adapter 5 cm te maken, moet volgens mij wel gewoon in focus kunnen komen in een 114mm. maar probeer t gewoon. als hij te lang is, wel verkorten anders steekt ie aan de binnenkant uit in het pad vh licht.

en wat betreft de instellingen van je camera, daar is geen eenzijdig antwoord op te geven. in principe wil je de belichtingstijd zo kort mogelijk houden. hierdoor "bevries" je de invloed vd atmosfeer en krijg je stabiele frames. echter, je wil de sluitertijd niet zo kort maken dat de gain erg omhoog moet. dit levert namelijk veel ruis op in je frames. tussen deze 2 moet je dus een compromis zien te vinden (afhankelijk vd helderheid vh object). zorg er overigens voor dat je filmpjes die je maakt niet overbelicht zijn. hou ze liever een beetje aan de donkerdere kant (de foto's worden lichter door stacken/bewerken) dan dat je gebieden overbelicht (dit kun je niet meer herstellen).

hoe lang je moet filmen en wat de fps moet zijn, is ook niet eenvoudig. het liefst heb je zoveel mogelijk frames, zodat je de beste kunt gebruiken in je stack. dus zolang mogelijk filmen. de beperkende factoren zijn: hoe lang je het object goed in beeld kan houden; de grootte van je avi-files (gaan snel over 1Gb heen) en de rotatiesnelheid vd planeten (vaak kun je niet langer dan 2 a 3 min filmen want anders wordt rotatie zichtbaar). bij de maan heb je hier minder last van. om zoveel mogelijk frames te maken, wil je eigenlijk de fps zo hoog mogelijk hebben. echter, vaak neemt de kwaliteit van frames af bij hogere framerate (boven de 15-20 fps, afhankelijk vd camera).

kortom:
    begin met 15 (of 20) fps, de gain halfweg, een sluitertijd waarbij de helderste gebieden nog (net) niet overbelicht zijn en een filmpje zo lang als je het object in beeld kan houden. ga vervolgens spelen met de instellingen en kijk welk effect het allemaal heeft op de foto's...

veel succes en vergeet niet het resultaat te laten zien!
    groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

bedankt voor de info, maar wat bedoel je met de lengte van de adapter die in het pad komt?
      gebeurt dit dan makkelijk, als je naar de ccd kijkt waaromheen een 10 mm gat zit zou dit toch ook al snel in de weg zitten, of ontgaat me iets.
      wat betreft de sluitertijd die loopt ook snel terug samen met het omhooggaan van de frames, maar ik denk dat het veel experimenteren wordt
      wat betreft de barlow, oneerbiedig gezegd is dit bij mij een plastikbuis met wat lenzen, waarvan het laatste stuk weer metaal is, en ik heb het idee dat de kwaliteit daarvan slecht is, nadat ik deze op de 25 mm had gezet viel mij de lichtopbrengst en de scherpte tegen.
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

ik bedoel dat de adapter zo lang is, dat ie door de focus-inrichting heen aan de binnenzijde vd telescoopbuis uitsteekt (ik weet even niet hoe ik dit nu duidelijker moet uitleggen met woorden ).
        en wat betreft de barlow: ik zou zonder beginnen. is al lastig genoeg zonder barlow om maan of planeet te vinden en in beeld te houden. heb je eenmaal ervaring, dan kun je een betere barlow kopen, en de planeten verder vergroten...
        groetjes, maarten
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, uitkijken dat de adapter niet in de grote buis uitkomt , waardoor er licht verdwijnt.
          ik heb een 25 en 6 mm oculair dus dat is een flink gat, met de barlow was dat wat opgelost.
          mischien moet ik er wel een ander oculair bijkopen.
          laten we eerst maar eens kijken waar we allemaaal tegenaan lopen.

groeten peter

Commentaar

Werken...
          X