Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lange belichting schadelijk voor chip?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lange belichting schadelijk voor chip?

Nou, de titel zegt het al... is het schadelijk voor de camera als ik er lang mee ga belichten, dan kijk ik naar de Canon EOS 350D + afstandsbediening en 1,5 , 3 , of 6 uur belichting

Lage(re) ISO gebruiken zeker?
    - Sidus Ludoviciana -

Zolang je niet rechtsreeks de zon met langere belichtingstijden fotografeerd kan het geen kwaad. De belichtingtijden die jij noemt zijn wel erg lang. Ga er vanuit dat je deze tijden in de astrofotografie zou willen gebruiken?
    Moet je wel een hele beste montering hebben die ongeloofelijk goed volgt.
    Zelfs met autoguiding wordt dat een hele opgave.
    Ik denk dat er maar een paar objecten in aanmerking komen voor zulke lange belichtingtijden.
    Groet, Jan

Commentaar

Ik wil het inderdaad deze tijd gebruiken, op een statief zetten en richten op de poolster... kijken wat voor bende er langs komt... ik doe graag 2 of meer dingen tegelijk, turen door de telescoop en nemen van een foto..
      Zal wel niet zo zijn dat ik een foto neem van 6 uur, misschien max 2 uur, maar wil eigenlijk weten of dat ding het aankan...
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik zie niet in waarom die camera dat niet zou aankunnen .

Commentaar

? kijken wat voor bende er langskomt.

Als je hem richt naar de poolster en lang gaat belichten krijg je mooi concentrische streepjes en cirkeltjes.

best mooi wel
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
            ? kijken wat voor bende er langskomt.

Als je hem richt naar de poolster en lang gaat belichten krijg je mooi concentrische streepjes en cirkeltjes.

best mooi wel
            Inderdaad, streepjes en vliegtuigsporen (woon op de wachtroute), met geluk nog een vallende ster.. en dáár gaan we voor

(als ik mijn telescoop aan het opruimen ben, leg ik hem neer, doe ik hem aan en als ik ga, zet ik hem uit, ja.. je weet nooit, tenslotte..)
            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

In Nederland zul je nooit langer dan een minuut of 10 kunnen belichten vanwege de lichtvervuiling. Als je een uur aan licht wilt verzamelen moet je dit opsplitsen in meerdere opnames, bv 12 x 5 minuten, en die dan vervolgens in een bewerkingsprogramma over elkaar heen leggen (stacken).
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

maar verder kan het voor de chip geen kwaad. een opname van 10 minuten is voor de chip evenveel (of minder) "totale belichting" dan een normale foto bij daglicht. deze kan daar gewoon tegen. De 350D zou onder normale omstandigheden meer dan 30.000 foto's mee moeten kunnen gaan, ongeacht de lengte van iedere foto afzonderlijk.

wel is het zo dat de batterij sneller leegloopt bij lange opnames, omdat de CMOS sensor lang stroom vraagt. de tijd die voor de batterij gegeven staat, kun je dus vaak helemaal niets mee (ook omdat het vaak koud is, wat de batterij ook negatief beinvloed).

ten slotte: je kunt idd gewoon kortere opnames maken (bijv 12x10 min). als je erop let dat je de sluiter snel dicht en open doet, dan kun je ze met freeware tot 1 startrail foto combineren. ik gebruik hiervoor het freeware programma "startrails" maar ik ben vergeten waar ik die heb gedownload.

groetjes, maarten
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

http://www.startrails.de/html/software.html

Commentaar

Ok dan! Dank jullie wel voor de tips en natuurlijk voor het programma!
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                    X