Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

piggyback afstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

piggyback afstellen

Hoi allen,

Afgelopen zaterdagavond was het eindelijk weer eens helder en geprobeerd om foto's te maken van 17p/holmes en M45. Nadat de montering netjes op de poolster is afgesteld ben ik begonnen met foto's te maken, maar dat is totaal niet gelukt qua volgen.

Mn vraag is, is het van belang waar de achterkant van de camera (waar de CCD zit) zich ten opzichte van de as van de montering bevind. Mn gevoel zegt dat het boven de as moet zijn, maar een andere gedachte is dat niet uitmaakt, als het maar is bevestigd aan de telescoop..?

De afwijking was als volgt. De scoop richting het oosten, het beeld heeft een afwijking naar het westen, en eigenlijk een behoorlijke afwijking.

Heeft iemand tips hiervoor?

Corne: op zich maakt de positie niet heel veel uit tenzij je groothoeklenzen gaat gebruiken. Als je groothoeklensen gaat gebruiken, kan het zo zijn dat je een deel van je kijkerbuis meefotografeert. Om dat te voorkomen, kan je het beste de camera het beste zo veel mogelijk vooraan plaatsen. Als je dit effect niet hebt, maakt de positie niet veel uit. Kan wel zo zijn dat je de kijker opnieuw moet stabiliseren in de declinatie richting. Als je dit niet wil hoeven te doen, moet je deze zoveel mogelijk in het verlengde van de delcinatieas plaatsen.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: piggyback afstellen

Origineel geplaatst door Corne
      De afwijking was als volgt. De scoop richting het oosten, het beeld heeft een afwijking naar het westen, en eigenlijk een behoorlijke afwijking.
      als ik het goed begrijp, dan bedoel je met het oosten de windrichting en met het westen, de richting tov polaris?
      dit zou betekenen dat er niet of heel slecht gevolgd is. heeft niets te maken met de postitie van je camera tov van de as van de montering (die mag in principe overal zitten). klinkt voor mij als een slecht gebalanceerde opstelling waardoor de motor van je montering niet is staat is het geheel rond te krijgen.

kan dit het misschien geweest zijn? anders graag meer info/foto...

groetjes, maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hoi Maarten,
        Met de richtingen bedoel ik de windrichtingen. Maar ik denk dat je geheel gelijk hebt. Een redelijke korte belichting bij 210mm laat al een behoorlijk spoor achter. Als toch iets zou volgen dan zou de fout veel kleiner moeten zijn. Ook al staat het geheel niet zo goed richting het noorden, dan zou de fout stukken kleiner moeten zijn.

Waarschijnlijk is het geheel niet goed gebalanceerd geweest en dat is denk ik toch hard nodig voor die motortjes!

Nog een vraag, moeten de RA en DEC vast worden gemaakt bij het volgen of moeten deze juist los staan? Ben ook nog maar een leek

edit: foto toegevoegd, 12 seconden gevolgd..

Groet, Corne

Commentaar

Moeten vast staan.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

dit is inderdaad een klasiek voorbeeld van niet volgen...
            wat ik altijd doe is na het uitlijnen op t noorden, de hele opstelling balanceren en dan een klein beetje onbalans meegeven in de richting dat de motor moet draaien. Op die manier helpt de zwaartekracht je arme motortje een beetje...

groetjes, maarten
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

Voorkomt op die manier ook backlasheffecten trouwens.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Bedankt Maarten!

In dit geval zal het contragewicht waarschijnlijk vervangen moeten worden door een lichtere, want de C5 weegt echt niks :-)

Heb wel ff moeten zoeken wat b(l)acklash is, en je moet inderdaad oppassen voor de tandjes.

Groeten, Corne

Commentaar

Oeps, shame on me, backlash inderdaad. Was iets te veel op een Engelstalige site aan het rommelen, maakt dan typefouten als je te veel moet omschakelen.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoi,

Even een update; het schroefje van de tandwiel van de RA zat las, en zodoende had de motor geen grip meer op hem, en slipte hij als het ware door. Dit weer gefixed en droog getest in de schuur :-) Actiepunt: Schroevedraaier altijd meenemen! Vervolgens een balk gemaakt dat precies in de montering past van de Mon-2, een 1/4" schroef met smalle spoed erdoorheen gehaald. Voor 1 euro 40 geheel klaar. Voordelen: Geen zware contrabelasten wat ook weer ten koste zou kunnen gaan voor de tandwieltjes. Voor en nadeel: Geen piggyback meer: Je kan niet meer live meekijken of je nog goed staat. Maar denk als je foto's maakt, je beter uit de buurt kan blijven. Wanneer wordt het weer helder?

Commentaar

hey Corne,

op je laatste vraag heb ik helaas geen antwoord
                      wel ben ik blij dat je probleem is opgelost. en je hebt gelijk, wanneer je door een standaard lens fotografeert, is het makkelijker om alleen je camera op de montering te hebben (tenzij je kan auto-guiden, dan wordt t een ander verhaal).

nog 1 klein dingetje (ik moet niet zo zeuren, maar sorry, ik doe het toch): onder de opnames die je eerder onder het deep-sky opnames postte (van oa M31) stond LRGB. das niet helemaal waar. je foto's zijn gewoon in kleur. LRGB geeft aan dat een z/w camera is gebruikt met respectievelijk geen, een rood, een groen en een blauw filter is gebruikt.

hopelijk is het snel weer een beetje helder, want volgens mij ben je er helemaal klaar voor!

groetjes, maarten
                      Vixen Great Polaris
                      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hoi Maarten,

Aha, ik dacht dat LRGB een normale belichting was met de RGB kleuring. Maar hoe zou je het dan moeten beschrijven? Normal lighten ofzo? Wat is eigenlijk het voordeel van belichten in zwart / wit? Je pixels optimaal gebruiken ofzo?

Je zeurt absoluut niet, is juist zinvolle bijdrage!

Wat me al twee keer is opgevallen dat tijdens een periode met veel bewolking en regen opeens tegen de eind van de avond klaar helder wordt en zeer transparant, gedurende de hele nacht. Dit was totaal niet in de verwachting gezet. Denk bv aan afgelopen donderdagavond.

Groeten,
                        Corne

Commentaar

De meeste weermensen denken kennelijk dat iedereen 's nachts toch slaapt en dat dat dus een onbelangrijk detail is.
                          Zo hebben ze het wel over het aantal "zonuren", maar daar rekenen ze de nacht niet bij, vrees ik.

Commentaar

hoi corne,

eigenlijk hoef je er niets onder te zetten, omdat duidelijk is dat camera een kleurencamera is...

voordeel van z/w camera is dat er geen kleurenfilter voor je chip zit. die zit wel op je DSLR. de zogeheten CFA (Color Filter Array) voorziet 1/4 van de pixels met rood en blauw light en 2/4 vd pixels met groen. dmv interpolatie wordt voor iedere pixel de missende kleur bepaald.
                            nadeel hiervan is dat je niet kan fotograferen zonder dat CFA. ook bij opnames in z/w, blijft dat filter gewoon zitten. zoals je weet houdt een filter licht tegen. hierdoor is de gevoeliheid vd camera minder dan de gevoeligheid van een z/w camera. deze wordt benut door lange Luminance foto's te maken (zonder filter, dus hoge gevoeligheid en hoge resolutie) en daar (doorgaans) kortere RGB-foto's aan toe te voegen (minder gevoeligheid). en dan spreken we dus van LRGB...

groetjes, maarten
                            Vixen Great Polaris
                            Canon 350D - NexImage

Commentaar

Inderdaad, dat is eigenlijk wel het duidelijkste, anders zou het alleen maar verwarring geven. Afgelopen nacht was het ook best helder, alleen jammer van de storing ten noorden van nederland die hoge bewolking gaf, foto staat bij object van de maand.

Vanacht kan het volgens mij zeer helder worden, polaire lucht, helaas nog met buien, maar deze trekken niet zo snel meer. Eenmaal helder, aan de slag!

Gr Corne

Commentaar

Werken...
                              X