Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografie op EQ3-2

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografie op EQ3-2

Ik heb een Skywatcher Newton 150/750 en denk erover om ook astrofoto's te gaan maken. Volgens TS is deze montering hiervoor voldoende(?).

Ik heb de telescoop nu een aantal maanden en ben me aan het orienteren op astrofotografie (wat had ik graag een foto gemaakt van de komeet Holmes ). Ik ben de weg een beetje kwijt wat ik nodig heb voor het maken van astrofoto's.

Het lijkt me handig om digitale foto's te maken. Deze kan ik dan bewerken en opslaan. Ook lijkt het me handig dat je meteen ziet of de instellingen juist zijn (resultaat in scherm). Volgens mij kom ik dan niet weg met een digitale compact camera (die ik nu heb), klopt dit? Wat voor een camera moet ik hiervoor (minimaal) aanschaffen?

Ook lees ik veel over astrofotografie via een webcam. Begrijp ik het goed dat dit alleen te doen is voor objecten binnen het zonnestelsel (maan en planeten)?

Alvast bedankt voor de hulp.
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

hoi jaap,
    je vragen zijn niet zo makkelijk te beantwoorden, aangezien astrofotografie erg divers is met vele vormen en nog meer verschillende apparatuur. maar bij deze een poging.

je kan al een beetje beginnen met je huidige opstelling:
    je camera (op een statief of anders vaste onergrond zetten) en foto's maken van de sterrenbeelden of de maan. echter zal de maximale sluitertijd van je digicam niet voldoende lang zijn om veel zichtbaar te maken. een andere mogelijk heid is om met je digicam door het oculair heen te fotograferen. gewoon de camera voor t oculair houden (of middels een speciaal statief bevestigen) en foto's maken van de maan moet dan geen probleem zijn. de planeten worden echt al wel lastig.

volgende stap (in oplopende volgorde van complexiteit en kosten) zou dan zijn de aanschaf van een webcam (of soort gelijke camera). deze zijn niet duur en je hoeft niet meer door een oculair te fotograferen. door het nemen van filmpjes (met honderden of duizenden korte foto's) en deze met gratis software te bewerken kun je hele mooie foto's maken van de maan en de planeten. dit kun je gewoon doen op je huidige montering, aangezien het niet erg is als je planeet een beetje door het beeldveld beweegt. Wel heb je hiervoor een laptop of compu naast je telescoop voor nodig.

de volgende stap is deep-sky. dit is echter geen stap maar een sprong in het diepe. je hebt hiervoor echt een andere montering nodig omdat de EQ3 niet in staat is om langere belichting mogelijk te maken. een veel zwaardere EQ5 of 6 is hiervoor echt nodig. daarnaast zal je ook een andere camera moeten aanschaffen: een camera die in staat is om lang te belichten. dit kan een digitale SLR zijn, waarbij je de lens kan verwijderen en je telescoop als lens gebruikt. of het kan een speciale astro-camera zijn. beide hebben voor en nadelen (maar daar ga in nu even niet verder op in). ze zijn sowieso allebei niet goedkoop. wil je dus aan deze tak van sport gaan doen, dan is een finke inverstering vereist.

dus mijn advies:
    ga spelen met je digicam en kijk wat er mogelijk is. schaf een webcam (of een NexImage van celestron of een LPI van meade) aan en ga foto's maken van de planeten en de maan. op die manier wordt je bekend met astrofotografie en levert het echt al leuke resultaten op. vind je het dan allemaal nog leuk, dan kan je gaan sparen voor de rest.
    Op deze manier zijn de meeste van ons begonnen...

ik hoop dat je hier iets aan hebt...
    groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Met een gemodificeerde webcam kan je wel deepsky opnames maken ( bv holmes) maar ook hier geld een goede montering is wel het alle belangrijkste, vooral bij langebelichting...

Commentaar

bedankt voor deze aanvulling nightsky, die optie had ik over het hoofd gezien...
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Bedankt, Nightsky en Schipluiden,

Ik weet wat me te doen staat. Ik ga voorlopig met een webcam aan de slag.
          Een vraagje nog.
          Als ik de maan als object neem, gebruik ik dan ook een maanfilter?
          Jaap

10" GSO Dobson F5
          10x50 Luxon Bino
          7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Is niet noodzakelijk is meer voor je ogen te ontzien bij volle maan als je door je telescoop kijk.

Commentaar

Ok,

Schim. Het is mij duidelijk.
              Bedankt.
              Jaap

10" GSO Dobson F5
              10x50 Luxon Bino
              7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Werken...
              X