Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NL Handleiding IRIS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NL Handleiding IRIS

hoi mede deep-sky astro-fotograven,

Ik heb de afgelopen week me bezig gehouden met een Nederlandse handleiding voor het freeware programma IRIS. Dit krachtige processing en stacking prgramma werkt namelijk fantastisch, alleen is het niet zo gebruiksvriendelijk, zeker niet voor beginnende fotograven. Vandaar ook de geschreven handleiding.
    Het is bedoeld voor mensen met een digitale (kleuren) camera die aan deep-sky fotografie doen. Hoewel mensen met een monochrome CCD en planetencamera's er minder aan hebben, staat er ook voor hen wel interessante informatie tussen (ik ben nog aan t kijken of ik de handleiding uit kan breiden).

het is een vrij uitgebreid verhaal geworden, maar je kan het als pdf downloaden (en printen), zodat je het erbij kan houden als je bezig ben met IRIS. hier kun je het vinden (net als een uitleg over dark en flat frames):

http://mksvangils.googlepages.com/articles-nl

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. ook voor mensen die nu andere (freeware) programma's gebruiken: probeer t eens.
    Mochten jullie vragen, op of aanmerkingen, commentaar of aanbevelingen hebben, dan hoor ik deze erg graag (hier of via mail oid) zodat ik het stuk kan verbeteren.
    groetjes en veel lees plezier,
    maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Ziet er goed uit Maarten!
    Tot nu toe gebruikte ik alleen deepskystacker en registax.
    Denk dat de drempel nu voldoende laag is om, met jou handleiding, IRIS ook eens te gebruiken.

Thanks!

Paul
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Ziet er goed uit. Erg handig. Zal wel wat tijd in gezeten hebben. Hoewel ik werk met een webcam ga ik dit verhaal zeker beter bestuderen.
      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Ja Maarten, jij bent goed bezig! Ik heb er ook over gedacht Iris te vertalen, maar schrok nogal terug voor de hoeveelheid werk die een complete vertaling met zich mee ging brengen.
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Re: NL Handleiding IRIS

Origineel geplaatst door Schipluiden
          hoi mede deep-sky astro-fotograven,
          Hallo Maarten,

Dat ziet er weer goed en uitgebreid uit !

Ikzelf heb wel geen digitale camera, maar gebruik IRIS met de webcam
          en dsi om met de darks en flats te werken. Ben nu ca 4 weken bezig om het allemaal onder de knie te krijgen, wat al aardig lukt.
          En jouw handleiding neem ik er zeker bij. (er staan toch weer dingetjes in die ik nog niet elders ben tegengekomen)

Ik heb alleen nog het probleem dat ik soms mijn kleur kwijtraak uit mijn opnamen. Volgens mij gaat dat bij het stacken niet goed.

Groetjes Dirk
          stellarvue 80 ED
          skywatcher 100ED
          8" Dobje
          2x Philips spc900NC
          dsi proII

Commentaar

bedankt voor de reacties! tis inderdaad veel werk, maar t loont wel de moeite... ben nu bezig aan wat verdere functies in IRIS, jemig wat kan dat programma veel!

@ dirk: raak je de kleur kwijt bij je webcam of DSI opnames? en wanneer? zijn ze voor t stacken wel in kleur? of gaat t al mis bij t binnenhalen van de bestanden?

groetjes, maarten
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

@ dirk: raak je de kleur kwijt bij je webcam of DSI opnames? en wanneer? zijn ze voor t stacken wel in kleur? of gaat t al mis bij t binnenhalen van de bestanden?

groetjes, maarten[/quo

Hallo Maarten,

Ik ben bezig met de DSI met kleurenfilters.
              Ik sla alles op in TIFs , laad deze per kleur in IRIS
              serie r voor rood, g=groen, b=blauw (alle .pic files)

Als ik nu per serie mijn beelden ga opschonen met dark en flats etc.
              En ik stack daarna op kleur gaat het mis, hij gooit dan de 3 kleurbeelden
              door elkaar in grijswaarden. Als je die kleurkanalen weer zou plitsen geeft ie de kleuren niet meer apart

Blijf ik echter in dezelfde serie op z/w stacken (dus per kleurkanaal apart de uitkomst bewaren) deze samenvoegen in b.v. photoshop dan heb ik wel weer kleur.

Het is trouwens wel idioot moeilijk gemaakt om gewoon 3 kleuren samen te voegen tot 1 beeld ! Dat moet toch veel makkelijker kunnen.

Groetjes Dirk
              stellarvue 80 ED
              skywatcher 100ED
              8" Dobje
              2x Philips spc900NC
              dsi proII

Commentaar

hoi dirk,
                hoewel ik zelf minder ervaring heb (nog) met het stacken van rgb-foto's, moet het volgens mij zo: je preprocessed en processed alles in z/w per kleurmodes (maar dat deed je al). vervolgens maak je per kleurmode een stack. deze kan je vervolgens nog wat bewerken.

daarna klik je op view - (L)RGB en het onderstaande window opent zich. hier voer je de namen in van ieder kleurchannel en met de pijlen rechtsboven (of met de waardes onderin) zorg je ervoor dat alles mooi over elkaar heen valt. je kan hier eventueel ook nog een L channel aan toevoegen. als je op OK hebt gedrukt, hoef je de foto alleen nog maar op te slaan.

in dit algoritme zit overigens meteen verwerkt dat de RGB mooi over de L wordt gecomposeerd: vaak is het verstandig om in je R, G en B opnames een zo hoog mogelijke signal/noise ratio te halen (bijv door 2x2 binning te gebruiken). hierdoor wordt de opname minder "scherp" (grotere sterren). de L wordt gebruikt om de spatial detail zo groot mogelijk te maken. dus bij 1x1 binning en onder de beste seeing, om de scherpte en detail zo hoog mogelijk te krijgen. Wanneer je het venster hierboven gebruikt, wordt de "grove" kleurinfo over de "fijne" luminance foto geplaatst en krijg je een kleuropname met de resolutie van je L.

laatste opmerking: wanneer er tussen de opnames in verschillende kleuren veel tijd zit waardoor beeldverdraaiing heeft opgetreden, zul je met de pijltjes de verschilllende kleuren niet meer kunnen uitlijnen. in dit geval is het raadzaam om de opnames met de hand een andere naam te geven (bijv LRGB_1 voor rood t/m LRGB_4 voor luminance) en deze via het in de handleiding beschreven coregister2 algoritme uit te lijnen. het resultaat hiervan kun je dan direct in onderstaand venster gebruiken, zonder dat je de verschillende kleuren nog hoeft uit te lijnen.

nogmaals, ik ben zelf nog niet erg hard met LRGB opnames beter (al ben ik wel steeds vaker mijn kleurenfoto's per kleurkanaal aan t processen), dus ik weet niet of dit de handigste/beste manier is (graag input van anderen). wel is het een stuk makkelijker dan in photoshop!

groetjes, maarten
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

daarna klik je op view - (L)RGB[quote]

Bedankt Maarten,

Hier kan ik mee aan de slag.
                  Ik had die view-rgb optie nog niet zo bekeken.
                  Zat me ook al af te vragen wanneer ze de luminance erbij deden.
                  Word allemaal steeds duidelijker zo.

Ik heb intussen ontdekt, dat als je de beelden na de opschoning eerst
                  cfa converteert en daarna stackt in kleur, hij alle kleuren beelden in 1 keer pakt. Resultaat een gestackt kleurenbeeld !!

Groetjes Dirk
                  stellarvue 80 ED
                  skywatcher 100ED
                  8" Dobje
                  2x Philips spc900NC
                  dsi proII

Commentaar

Werken...
                  X