Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spiegelreflex camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spiegelreflex camera

Vraagje:

Ik heb net een Olympus E400 (spiegelreflex camera) gekocht.
    Nu ontdek ik dat je geen live beeld op het schermpje krijgt te zien, alleen maar instellings info.
    Om scherp te stellen als de camera aan de kijker zit kan dat alleen maar door de zoeker te kijken.
    Aangezien dat maar een klein pruts beeldje is en je met je oog er tegenaan moet zitten, vraag ik mij af of dat bij spiegelreflex camera's altijd zo is, of heb ik een verkeerde camera (voor dit doel) gekocht?
    Wie kan mij uitleg geven?

Ps: Ik gebruik de kamera zonder lens, in het brandpunt via een adaptor en T ring

Volgens mij (ik heb er zelf geen) is dit altijd zo. Je spiegel zit namelijk voor de sensor!

Bij een compactcamera staat het diaphragma altijd open totdat je afdrukt. Hij gaat dicht en de opname start, diaphragma gaat open voor de ingestelde of berekende tijd en sluit weer, einde opname.

Heb je ooit analoog gefotografeerd? Daar is het nooit anders geweest dan kijken door dat "pruts"zoekertje en daarop scherp te stellen. De luxe van autofocus en digitale preview heeft ons tezeer verwend.
    my humble opinion
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Live view bij digitale spiegelreflex is tamelijk nieuw en daarom vind je het eigenlijk allemaal nog maar bij de laatste modellen. Een voorbeeld is de Canon 40D, de opvolger van de 30D. Samen met de laatste 1Ds Mark III van Canon zijn dit de enige camera's van Canon die dit hebben. Het zit natuurlijk ook op enkele van de nieuwe modellen bij andere merken zoals Nikon.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Klinkt inderdaad logisch Ionize.
        Maar dat betekend dat het wel erg vermoeiend/lastig wordt iets in de buurt van het zenit te fotograferen en dat heb ik hier op het forum nog nooit gehoord.
        Ik gebruik nl. geen prisma maar bevestig de camera rechtstreeks achter de visualback van mijn C8 (Schmidt-Cassegrain).

Zijn er geen spiegelreflex camera's die wel die optie hebben om het beeld ook op het info schermpje te laten zien, desnoods via een speciale instelling of knopje.

Commentaar

Jou camera moet toch ook een preview van de foto op het scherm kunnen laten zien. en ook kunnen uitvergroten. even in de handleiding duiken....

Persoonlijk kijk ik liever op een laptop om de scherpte te bekijken. dan kan je goed uitvergroten en heb je er veel beter zicht op.

Commentaar

Bedankt voor je reactie Steem.
            Begrijp het, het is dus normaal en ik heb niet echt een kat in de zak gekocht.
            Het zijn natuurlijk wel de erg? dure modellen die dat hebben en ik wilde het nogwel betaalbaar houden (althans geen ruzie met mijn vrouw krijgen )
            Toch even zoeken op internet en misschien kan ik hem wel terug brengen.
            Ik heb hem nl. bij de Praxis gekocht omdat hij daar in de aanbieding was.
            435 euro leek me een aantrekkelijk prijs, dus heb hem in een opwelling en blind gekocht. (volgende keren me toch maar wat beter voorbereiden. )

Commentaar

De Canon 40D kost nu tegen de 1100 euro, en is dus wel iets prijziger inderdaad dan je Olympus. Dit geld ook voor de bijna 2000 euro kostende Nikon D300. Maar voor 655 euro heb je Olympus-E-510 body en die heeft ook live view..
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

focussen met een digitale camera zonder live-view is helemaal niet zo gek moeilijk (hooguit beetje ongemakkelijk wanneer in t zenith). er zijn meerdere mogelijkheden, maar degene waarvoor het minst nodig is (en al prima resultaten oplevert) is deze:
                via zoeker grof scherpstellen - korte foto maken - focus klein beetje veranderen (onhouden welke kant uit) - nieuwe korte foto maken - op lcd-scherm maximaal vergroot kijken of focus beter is - herhaal bovenstaande stappen totdat de sterren zo klein mogelijk zijn en er zoveel mogelijk zwakke sterren zichtbaar zijn...
                is zo gebeurd. voor die prijs heb je echt een prima camera gekocht en ik zou m dan ook zeker niet terugbrengen...
                lekker foto's maken en natuurlijk de resultaten aan ons laten zien...
                groetjes, maarten
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ik heb het handboekje weer eens doorgegraven maar kan niets vinden over live vieuw, wel zit er een functie knopje op (moet je wel eerst activeeren) voor een pre-vieuw functie (kan je eerst het beeld bekijken voordat de foto weggeschreven wordt).
                  Dan denk ik dat Schipluiden zijn methode wel iets handig is. (max. vergroten).
                  Ik heb er een 2Gb kaartje inzitten en daar kunnen genoeg (mislukte) foto's op.
                  Ionize, Steem, Nightsky, Schipluiden alvast bedankt voor jullie hulp en aanwijzingen.
                  Ik zal vast nog wel meer zaken tegen komen en dan meld ik me wel weer.
                  En mochten jullie nog andere tips hebben dan hoor ik die wel.
                  Omdat het mijn eerste digitale spielreflex camera is, wordt het even flink zoeken en de handleiding stap voor stap doorgraven.
                  @ Schipluiden, uiteraard zal ik jullie de foto's laten zien (als ze een beetje toonbaar zijn! )

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Live view bij digitale spiegelreflex is tamelijk nieuw en daarom vind je het eigenlijk allemaal nog maar bij de laatste modellen. Een voorbeeld is de Canon 40D, de opvolger van de 30D. Samen met de laatste 1Ds Mark III van Canon zijn dit de enige camera's van Canon die dit hebben. Het zit natuurlijk ook op enkele van de nieuwe modellen bij andere merken zoals Nikon.
                    Toch mooi niet op de D80...

Commentaar

Er bestaan ook hoekzoekers. Een hulpstukje dat je aan de zoeker van de camera bevestigd. Dan kan je onder een hoek van 90 graden kijken.
                      En de inkijk is groter dan dat van de camera.

Degene die ik heb vergroot ook nog 1,25 en 2,5 maal en dat helpt bij het scherpstelen.
                      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

@ Slartibartfast
                        Dat is inderdaad een oplossing. Nu nog even kijken of die er ook voor de E-400 zijn.
                        Heb jij ook deze camera resp. er ervaring mee?

Ik ben trouwens nu ook uit het probleem wat ik had.
                        Krijg nu de foto in het volledige scherm om hem te bekijken.
                        Is echte geen live-vieuw maar pre-vieuw, waarna je de foto eventueel kan weg schrijven.
                        Was een kwestie van de juiste instelling/menu op het toestel.
                        Ja je komt zoveel nieuwe dingen tegen of beter gezegt wat zit er allemaal op en waar zit het.

Commentaar

Nee, sorry geen ervaring met die camera. Ik heb een Canon 400D

Ook met de hoekzoeker achter de telescoop nog geen ervaring wegens slecht weer/tijd gebrek.

En voor alle nieuwe speeltjes geldt uiteraard altijd: RTFM.
                          305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Wat je eigenlijk zoekt is een Zigview (S2). Klik je op je camera, kan je mee draaien, en zelfs met een draadje loskoppelen. De vraag is natuurlijk of het de intensiteit haalt van zeer zwakke beelden met sterren erop. De prijs liegt er niet om, en ligt tussen de 280 en 450 euro..

http://images.google.nl/images?num=1...-8&sa=N&tab=wi

Commentaar

Daar koop je heel wat hoekzoekertjes voor.
                              Die van mij was 'slechts' € 75,00

Commentaar

Werken...
                              X