Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleuren webcam en kleuren filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleuren webcam en kleuren filter

Hallo

Is zinvol om kleuren filter te gebruiken met Webcam (kleuren CCD).

Voornamelijk planeten...

Of is het niet zinvol? Met photoshop kan je ook bewerken...

Met vriendelijke groet,

San

San, volgens mij zijn kleurenfilters (bij fotograferen) alleen maar interessant als je een zwart/wit chip hebt. (om de 3 kleuren op te nemen)

Commentaar

Ook, maar volgens mij is er ook een andere reden voor....

Iemand die het weet?

Grt

san

Commentaar

Kleuren filters bij bij een kleuren ccd? Volgens mij geeft dat alleen maar een kleur zweem van het gebruikte filter in de opname. De kleur filters die ik gebruik bij de monochrome camera (RGB) zijn toch net iets anders dan een normaal rood, groen en blauw filter.

Ik zou ook zo geen reden kunnen bedenken waarom je kleuren filters zou gebruiken bij een kleuren ccd.

In de zwartwit fotografie worden kleuren filters gebruikt om het contrast in de opname te vergroten. B.v een groen filter gebruikt bij een opname van bomen verhoogt het verschil in grijstinten die anders te zien zouden zijn in groen tinten.
        Groet, Jan

Commentaar

Een Pixel van een kleurenchip is verdeelt over 4 vakjes 1 rood 1blauw en 2 groene. als je daar dus een filter voor gaat zetten gaat de camera hele andere kleuren maken dan de kleur die jij wil.

Monochroom heeft helemaal geen kleuren voor de pixel en gebruikt alle 4 de vakjes voor de zelfde kleur. Dat geeft ook meteen de rede dat ze gevoeliger zijn als de kleuren ccd.

Commentaar

maar als je je webcam in zwart wit laat opnemen i.c.m. een filter b.v. voor een opname van venus met een w-47 filter om details op de foto te krijgen? gaat dat dan wel lukken?
            "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

nee, dat gaat ook niet lukken!

Voor elk pixel in een kleuren ccd zit zeg maar al een kleurenfiltertje ingebouwd, meestal volgens de verhouding 1 x blauw, 1 x rood en 2x groen.
              Per pixel wordt vervolgens een kleurenwaarde (RGB-waarde) in elkaar gezet volgens de huidige pixel waarde en de omringende pixels. (zoek in google maar eens op bayer mask om te zien hoe het precies werkt). De effectieve resolutie van een kleurenccd is dus ook altijd minder dan die van een vergelijkbare zwart-wit ccd omdat er een middeling plaatsvindt bij het berekenen van de RGB-waarde.

Als je nu de kleurencam in zwart-wit modus zou laten opnemen en een w-47 filter zou gebruiken, dan wordt het licht nog altijd 2 x gefilterd voordat het op de pixels terecht komt. Eenmaal door het w-47 filter, en vervolgens nog door de rood/groen/blauwe filtertjes voor de pixels zelf! Je kan wel nagaan dat dit verre van ideaal is.

De kleurencam in zwart-wit modus is overigens niks anders dan de berekende kleurenwaarde per pixel weer omgezet naar een grijswaarde volgens de simpele formule: grijs = (rood + groen + blauw) / 3

Dus:
              kleuren ccd: rood groen en blauw filtertjes ingebouwd, elk pixel heeft 1 filtertje. RGB-waarde per pixel wordt berekend door te kijken naar omringende pixels. IR/UV block filter is vaak nodig, omdat de ingebouwde filtertjes IR en UV licht doorlaten.
              zwart-wit ccd: Geen filtertjes ingebouwd. Grijs-waarde per pixel is simpelweg de waarde van die pixel. Ideaal in combinatie met kleurenfilters (maar ook IR-pass, UV etc etc etc).

het verhaaltje van mij is zo af en toe een beetje kort door de bocht, maar het klopt wel redelijk volgens mij....
              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
              X