Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Blauwe sterren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Blauwe sterren

Klein vraagje...

Als ik een foto neem van de sterrenhemel met m'n camera, dan heb ik vaak dat de sterren blauw zijn...(dig spiegelreflex)

Nu meen ik dat het ook met de temperatuur van de ster te maken heeft....maar toch....

Met mijn oudere camera waren ze toch echt witter....ik moet er wel bij zeggen dat ik met die oude camera maar tot iso 400 en max 15 sec kon belichten, en nu gebruik ik geregeld iso 800-1600...

Of is het zo dat mijn oude compact camera en waarbij je ook geen lenzen of filters kon verwisselen, dat er bij die camera's standaard een filter in de lens is ingebouwd zoals je ook wel bij webcams ziet?

En zo ja....welke filter zou ik nodig hebben.
    M.v.gr. Frans

Heb je de witbalans wel goed ingesteld? Voor een natuurlijke weergave van de sterren moet je hem op zonlicht zetten.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik gebruik natuurlijk de stand Manual, waarbij ik eigenlijk alleen de sluitertijd,diafragma en de focus handmatig heb staan....moet ik ook met de witbalans aan de gang?....het zijn overigens niet alle sterren die blauw zijn, maar mij viel het gewoon op toen ik een oudere foto bekeek die ik met die oudere camera genomen heb.
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Je moet de witbalans gewoon op de stand "zonlicht" of "daglicht" zetten, ervan uitgaande dat die stand op je camera zit. Je wilt immers dat sterren die dezelfde kleur als onze zon hebben ook met die kleur weergegeven worden.

Maar wellicht dat je probleem een andere oorzaak heeft. Misschien veroorzaakt de lens die je gebruikt hebt chromatische abberaties oid.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Als het maar een paar sterren zijn die blauw zijn dan kunnen het ook hotpixels zijn die je ziet, zeker bij hoge ISO-waarden en lange belichtingstijden produceren bijna alle censors dit soort artefacten. Bij compactcamera's zie je ook veel minder snel hot-pixels overigens.

Commentaar

Nope...in dit geval zijn het geen hotpixels....maar kunnen b.v luchtomstandigheden een rol spelen?...want echt superhelder was het niet...bij de foto die ik erbij heb gedaan zie je eigenlijk dat de heldere sterren wit zijn en de zwakere blauw...

Beoordeel niet de kwaliteit van de foto , niet een van de scherpste (was maar een van de vele test-foto's)...maar geef je mening waarom die sterren blauw zijn..
            Foto is genomen met een Nikon d40x met een 18-55 lens (focal lenght 55mm) iso 3200 F5.6 10 Sec.

Ik maakte er v/d week overigens ook een met de pleiaden erop, ook die waren vrij blauw,terwijl ik een foto op mijn pc vond die met een andere camera genomen is,en daar zijn ze toch echt redelijk mooi wit...ik moet wel zeggen dat die foto uit maart of april is,dus misschien met veel beter weersomstandigheden.
            M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
              Je moet de witbalans gewoon op de stand "zonlicht" of "daglicht" zetten, ervan uitgaande dat die stand op je camera zit. Je wilt immers dat sterren die dezelfde kleur als onze zon hebben ook met die kleur weergegeven worden.
              Mmm...goed lezen is ook een kunst (moet ik toch eens onder de duimen zien te krijgen )....ik zag wel dat hij op Auto staat...dat verklaart denk ik een hoop...

Ik zal zodra het weer het toelaat het nog eens proberen met de stand op zonlicht..

Bedankt alvast.
              M.v.gr. Frans

Commentaar

Behalve dat bijna alle sterren blauw zijn, zie ik ook een klein rood randje aan de sterren aan de bovenzijde, dit duidt op chromatische aberratie van de lens. Het zou ook kunnen zijn dan de sterren daarom zou blauw zijn.

Commentaar

De lens...ja dat zou goed kunnen, je kunt tenslotte ook niet verwachten dat er op een camera van zo'n 600-700 euro een objectief bij geleverd word dat alleen al een 400 euro zou kosten...zit iets in..

En het viel me i.d.d. op dat als ik geen zoom gebruik de sterren stukken lichter zijn...(de foto is met de max zoom van die lens, wat natuurlijk het efect versterkt?)

Maar voor ik een andere lens aanschaf (wilde toch al een meer alround lens hebben) ga ik toch ook even met de instellingen van de camera aan de gang...
                  M.v.gr. Frans

Commentaar

je sterren zijn om een aantal reden blauw:

- coma: je achromatische lens veroorzaakt kleurfouten
                    - focus: wanneer je focus er (net) naast zit, wordt het effect van coma sterk benadrukt, iets wat in je voorbeeldfoto het geval is
                    - openingsverhouding: wanneer j lens te ver open staat, krijg je naar de randen toe meer kleurfouten
                    - witbalans: ik stel mn camera altijd in op automatische witbalans om vervolgens de kleuren op de compu recht te trekken. vaak moet vooral het rood versterkt worden, wat de blauwe zweem enigzinds wegneemt
                    - de kleur van de sterren: veel sterren in orion en de pleiaden zijn gewoonweg blauw/wit van kleur, met weinig rood

overigens valt me op bij de foto van orion, dat vooral de randen erg verkleurd zijn, het centrum valt mee. dit duidt dus op de eerste drie punten...
                    hopelijk helpt dit?

groetjes, maarten
                    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                    Vixen Great Polaris
                    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
                    X