Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag over modificeren oude camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag over modificeren oude camera

Ik heb een oude digitale camera, welke ik wil gebruiken om astro-kiekjes te schieten.

Het gaat om de Kodak 6440.

Resolution 4.0 Megapixel
    Color Support Color
    Optical Sensor Type CCD
    Total Pixels 4,230,000 pixels
    Effective Sensor Resolution 4,000,000 pixels
    Light Sensitivity ISO 100, ISO 400, ISO 200
    Digital Zoom 3.8 x
    Shooting Modes Frame movie mode
    Shooting Programs Landscape, portrait mode, night mode, close-up, sports mode
    Special Effects Black & White, Sepia
    Max Shutter Speed 1/2200 sec
    Min Shutter Speed 4 sec
    Exposure Metering Multi-segment, center-weighted, spot
    Exposure Modes Program, automatic, aperture-priority, shutter-priority
    Exposure Compensation ±2 EV range, in 1/2 EV steps
    White Balance Automatic, presets
    White Balance Presets Fluorescent, tungsten light, daylight
    Digital Video Format AVI
    Still Image Format JPEG
    Continuous Shooting Speed 3 frames per second
    Video Capture AVI - 320 x 240 - 15 fps - 81 sec - with 16MB built-in memory

Nu ben ik op zoek naar advies voor het volgende:

Wat adviseren jullie, een beugel maken zodat ik hem achter het occulair kan monteren, of gewoon de hele lens weghalen zodat de Chip 'kaal' op de telescoop komt te zitten?

Is deze camera wel bruikbaar? Want naders kan ik hem beter aan mijn vader kado doen en gewoon met de webcam verder gaan.

Ik weet eigenlijk niet wat ik van dit apparaat kan verwachten als ik hem op deze manier ga gebruiken, vandaar

Wie o wie heeft er tips.
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Deze camera is nog wel bruikbaar denk ik. Ik zou de lens gewoon laten zitten en de camera achter een oculair plaatsen op een camerabeugel. Maak vervolgens filmpjes van de planeten (deepksy kan je wel vergeten met een compactcamera) en maak daar foto's van met Registax, dat levert veel beter resultaat dan een enkele foto.

Commentaar

Oke, hetzelfde in gebruik nemen als een webcam dus..

Is deze sensor ong. net zo gevoelig als een touchcam?

En scheelt het veel met zo'n beugel?
      Ik heb hem wel vaker uit de losse pols gebruikt, maar dan moet je heel voorzichtig zijn.
      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

De lichtgevoeligheid van een compactcamera is minder dan van de ToUcam, maar voldoende om saturnus en jupiter te imagen. Het aantal magepixels van de compactcamera is wel veel hoger nl 4 tegenover de ToUcam met 1.3 MP.

Ik zou de camera toch vastzetten achter het oculair met een beugel (misschien kan je zelf wat maken ? of anders deze kopen.

Ik heb met een 3.0 MP Canon Ixus best leuke resultaten bereikt, kijk maar.

Commentaar

Bedankt!

Ik heb al plannen om zo'n beugel te maken inderdaad.
          Ik ga dit weekend eens kijken of ik daar de spullen voor heb.

Commentaar

En dan nog een tip; als er op de camera een timer zit om hem bijvoorbeeld na 10 seconden pas te laten fotograferen, maak daar dan ook gebruik van bij het maken van het filmpje (dit kan op mijn Ixus in ieder geval wel). Je voorkomt hiermee dat het begin van het filmpje teveel bewogen is om er voor Registax nog mee te kunnen werken.

Commentaar

Werken...
            X