Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem optisch/MPCC ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem optisch/MPCC ??

Wie kan mij helpen met het in de foto zichtbare probleem ??

Gisteren vond ik plotseling onderstaande sterafbeeldingen in mijn foto's terug.

Het lijkt op coma, er is echter een MPCC gebruikt en bovendien is het het centrum van het beeldveld......

Foto's zijn genomen met een 8" f4 Newton, Prime focus, RAW.
    De afbeelding is een crop min of meer uit het centrum van de foto.
    De Newton stond reeds opgesteld in mijn "sterrenwachtje" en was na opening van het roldak ook nog eens gedurende 2uur afgekoeld (mbv ventilator).

De collimatie was niet 100%, maar naar mijn mening ook niet echt slecht te noemen............(of zit ik er volkomen naast ?)
    De focus lijkt mij ook in orde te zijn aangezien er heel veel kleine en zwakke sterren te zien zijn op de eerste foto. (gefocused met DSLRFocus)

Alvast bedankt voor de tips.

/Raimond.
    i love astronomie

Re: Probleem optisch/MPCC ??

Origineel geplaatst door ralon73
    De collimatie was niet 100%, maar naar mijn mening ook niet echt slecht te noemen............(of zit ik er volkomen naast ?)
    Niet goed genoeg - op een f/4 is het gebied zonder coma erg klein, dus een millimetertje ernaast en het is al om zeep.

Een MPCC gaat ook coma genereren als de oculairhouderas en de optische as een hoek maken, terwijl dat zonder comacorrector niet zo'n probleem is (visueel - fotografisch ga je aan twee randen ook defocus zien).

het kan soms ook dat de spiegel in één spiegelklem geklemd staat, maar dit ziet er echt wel pure onvervalste coma uit.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor je reactie Alexis !

Ik ga weer wat verder onderzoek doen.

/Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Toch blijf ik erbij dat de camera scheef in de telescoop heeft gezeten.

Andere foto's een week eerder geschoten vertoonden geen/weinig problemen met collimatie.
        Orion 80mm f7.5 ED
        GSO 8" f4 Newton
        OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
        Canon 350D (Rebel XT)
        Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Origineel geplaatst door CaptainIglo
          Toch blijf ik erbij dat de camera scheeft in de telescoop heeft gezeten.
          Dat merk je door defocus op twee plaatsen aan de rand, niet coma. Tenzij de camera en MPCC recht staan maar de optische as scheef (wat ik hierboven ook vermeldde).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
          X