Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie o wie kan mij helpen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Maikel
    antwoordde :
    Het gaat al stukken beter! Hahaha nu niet gaan lachen hoor maar ik heb eindelijk de maan met detail ipv een "vuurbol" :P

Ik ga nu even oefenen met de M45 en Mars en wie weet zie ik weer zo'n mooi meteorietje.

Ik zal de foto's morgen even posten.

Groeten en thnx voor je hulp

Edit:

Heb net de foto's even bekeken maar ze vallen me zwaar tegen
    Op het schermpje van de cam zijn ze best mooi

Hier komen ze dan:

Laat een reactie achter ::

• fixxxer
    antwoordde :
    Misschien als je hem op automatisch belichten zet...
    dan druk je het knopje in, laat hem los, inwendig gaat een teller lopen en een aantal seconden later drukt ie af, en je raakt hem niet meer aan...

• Maikel
    antwoordde :
    Ik heb hem eindelijk van de AF af gekregen. Ik moest een knopje indrukken met 2 bergjes erop.

Ga vanavond even een paar foto's maken.

groeten

• Maikel
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Marc Fokker
    De f/ waarde is de diafragma instelling, het bepaalt de opening van je objectief. (=brandpunt/opening)

Om zo veel mogelijk licht op te vangen moet de f/ waarde op een zo'n laag mogelijke waarde ingesteld worden. Als je toch wat wazige sterren krijgt ondanks dat je absoluut goed scherpgesteld zou hebben, dan kun je de f/ waarde iets omhoog bijstellen.
    Dank je voor het antwoord.

• Marc Fokker
    antwoordde :
    De f/ waarde is de diafragma instelling, het bepaalt de opening van je objectief. (=brandpunt/opening)

Om zo veel mogelijk licht op te vangen moet de f/ waarde op een zo'n laag mogelijke waarde ingesteld worden. Als je toch wat wazige sterren krijgt ondanks dat je absoluut goed scherpgesteld zou hebben, dan kun je de f/ waarde iets omhoog bijstellen.

• Maikel
    antwoordde :
    Ik kan alleen maar in jpg opslaan maar hij kan wel van AF geloof ik. Ik ga ff kijken. Ik heb btw ook nog een goeie webcam liggen: phillips snc 900 als ik het goed heb. zo uit het hoofd. kan ik daar iets mee of is dat enkel voor maan/planeet

20 sec haal ik niet. 8sec max
    800 iso ook niet 400 max
    Waar dient die f voor dan?

Bedankt maar weer

Gast antwoordde
    Ben het met fixxxer eens, alleen hoe verder je inzoomt, hoe eerder de sterren strepen zullen worden. Met een belichtingstijd van twintig seconden zie ik al streepjes als ik helemaal uitgezoomd heb, dus ik denk dat je wat minder moet belichten. 15 seconden is het uiterste wanneer je helemaal uitzoomt.

• fixxxer
    antwoordde :
    Iso 800 (bij niet te veel lichtvervuiling, anders lager)
    Belichtingstijd ongeveer 20 sec (mag je zelf weten)
    zoomen tot max en dan camera tot stand "8" op z'n kant.

Dan moet het als het goed is lukken...

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Over oculair-projectie weet ik niets. Ik fotografeer uitsluitend in het 'primaire brandpunt' van m'n telescoop. Ik vermoed dat het verwijderen van de lens van je camera niet tot de serieuze opties behoort.

Camera's die bijna alles automatisch doen zoals 'scherp stellen', bakken er in het donker nooit veel van. Ze zien simpelweg te weinig om scherp op te kunnen stellen. Probeer zo mogelijk scherpstelling van 'automatisch' af te halen, en stel handmatig scherp. De foto van de Pleiaden is ook goed, alleen jammer genoeg denk ik net niet precies scherp. (Ook is er wat bewegings onscherpte, maar daar richten we ons nu even niet op.)

Als je camera het mogelijk maakt in 'raw' te fotograferen, dan is er voor astronomie wel wat mee te doen. Kan die dat niet, dan moet je op het gebied van bewerken en stacken niet al te hoog gespannen verwachtingen koesteren. Maar de foto's die je nu gemaakt hebt, beloven toch wel wat!

• Maikel
    started a topic Wie o wie kan mij helpen

Wie o wie kan mij helpen

Ik wil straks graag een beetje gaan stoeien met m'n camera voor het oculair. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik m'n camera in moet stellen misschien dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Ik heb een Kodak z650, de lens is een Schneider-kreuznach Variogon 38-380mm(Equiv.) AF 10x optical Zoom.

Er zit een handmatig instelmenu op (PASM) Ik kan de volgende functies veranderen: f =>f2,8 f3,2 f3,6 f4,0 f4,5 f5,0 f5,6 f6,3 f7,1 en f8,0
    t =>1/100 t/m 8,0" sec
    ISO => 80, 100, 200 en 400

Als ik de camera los gebruik (enkel de camera op de hemel gericht) en ik zoom tot max dan wil die niet scherpstellen. Zonder zoom vind ik hem dan best aardig.(Zie voorbeeld foto)

Wat doe ik verkeerd? of is het gewoon geen geschikt toestel?

Groeten,
Werken...
X