Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met dslr?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem met dslr?

Ik maakte een tijdje geleden een foto van de maan en venus en zag dat er een aantal horizontale strepen in de foto zitten (ik heb de foto wat verhelderd om ze wat duidelijker te maken). Ik heb een aantal andere foto“s gemaakt met dezelfde instellingen en daarin komen ze ook voor.

Iemand enig idee wat dit zijn? En hoe ik er vanaf kom

Mij lijkt het om "ruisstructuur" te gaan .
    Neat image al geprobeerd ?

Commentaar

Heb het net geprobeert maar de lijnen blijven te zien. Het komt ook in iedere foto op dezelfde plaats terug.

Commentaar

Ik lees in de EXIF info dat je de foto op ISO1600 hebt geschoten. Bij deze gevoeligheid is er altijd zeer prominente ruis aanwezig. Met mijn 350D zie ik op ISO1600 hetzelfde ruispatroon. Om die reden ga ik nooit hoger dan 800.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

dit lijkt mij inderdaad ook duidelijk ruis.
          ik ga met mijn 350d ook bijna nooit hoger dan 800. en op een helder object als de maan en venus, zou ik hem op 200-400 houden, aangezien je hierop enkele opnames maakt, en niet gaat stacken...

groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            Heb het net geprobeert maar de lijnen blijven te zien. Het komt ook in iedere foto op dezelfde plaats terug.
            Maak eens een serie darks, dan, en kijk of de lijnen daarop ook te zien zijn. Zo ja, dan is het inherente (patroon)ruis van je camera, en dus met dark substraction eenvoudig te verhelpen.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Inderdaad een standaard gevalletje patroonruis. Neem een paar darkframes onder gelijke omstandigeheden (belichtingstijd, temperatuur, iso), middel de darks uit en trek de gemiddelde dark af van je foto.

Mooie plaat touwens!
              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
              X