Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

dsrl instellingen voor astrofotografie

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    dsrl instellingen voor astrofotografie

    Ik heb een nieuwe digitale spiegelreflex van Pentax, waarmee ik me wil wagen aan astrofotografie. Om te beginnen lijkt me een opname van de hemel leuk, waarbij je dan een zee van sterren ziet. Ik dacht dat even te doen door de camera op de hemel te richten een 30 sec te laten belichten, maar dat had geen gewenst resultaat. De foto was zwart, terwijl ik hem echt op een heldere ster had gericht.

    Ik heb mijn camera net en moet hem nog goed leren kennen. Kun je mij vertellen welke instellingen jij gebruikt? Belichtingstijd, diafragma opening en de stand (Tv, Av, TAv, etc.) Ik heb dan een richtsnoer, aan de hand waarvan ik kan oefenen en proberen.

    #2
    Hangt een beetje van de gebruikte lens af qua brandpunt.
    Zet hem op manual en dan de lens op oneindig (scherpstelling, Autofocus uit)
    Iso 800 (gemiddeld)
    30 sec. moet een beeld geven.
    Brandpunt vanaf ongeveer 50mm en langer gaat problemen geven als je niet kan volgen (draaing van de aarde)

    Ga op een zo donker mogelijke plek staan (lichtvervuiling en/of invallend storend licht van b.v. straatverlichting).

    Als je iets van een 18-55mm lens hebt , neem dan de 18mm stand om mee te beginnen.

    Diafragma ook afhankelijk van de lens. De meeste lenzen hebben een grootste opening van 3.5 - 4.5 of vergelijkbaar. De twee getallen komen overeen met de brandpunten van de (zeer waarschijnlijk een zoomlens) lens. V.b. bij 18mm is de grootst opening 3.5 en bij de 55mm stand 4.5.
    Getallen kunnen anders zijn bij jou. Neem de grootste opening (diafragma).

    Even een geheugen steuntje voor het diafragma: Hoe lager het getal, hoe groter de opening. Hoe hoger het getal, hoe kleiner de opening.

    Proberen maar
    Groet, Jan

    Commentaar


      #3
      De foto was zwart, terwijl ik hem echt op een heldere ster had gericht.
      Als je de gebruikte instellingen kan bekijken van die foto (rechtermuisknop klikken "eigenschappen") dan kan je eventueel zien wat er fout is gegaan .
      Welke lens heb je gebruikt met welke diafragma .
      Ook als je lens niet scherp stond zal die minder laten zien .
      Voor de rest ga ik met Jan mee .
      Dus :
      Alles manueel , diafragma helemaal open , lens op oneindig * , iso 800 en draadontspanner .

      *Lens op oneindig is net persť hetzelfde als de ∞ markering .
      Voor sommige lenzen is het voldoende om die op ∞ te zetten maar sommige lenzen zal je zelf scherp moeten stellen op de sterren .

      Commentaar


        #4
        Ik heb een 18-55 lens gebruikt, die ik zover mogelijk had ingezoomd.

        Op de camera heb ik de eigenschappen kunnen bekijken.
        20s
        F22
        JPEG 10meg
        iso100
        55 mm
        MF
        sRGB

        @Skywatcher, je schrijft dat ik hier aan zou kunnen wat er mis is gegaan. Iso-waarde? F-waarde? Kun je me helpen?

        @Parsec, ik ga kijken of ik deze instellingen kan terugvinden. Dank je.

        Commentaar


          #5
          Maar hoe betrouwbaar is manueel? Ik bedoel, als je ogen niet helemaal 100% zijn wordt je foto toch ook niet 100% scherp? En wie is er tenslotte 100%?

          Dan zou je je bij wijze van spreken de camera of je capaciteiten als fotograaf de schuld gaan geven. Ik neem aan de de camera het in grote lijnen beter "weet" dan mijn ogen, zolang je hem kunt "vertellen" waar je op wilt scherpstellen en met welke belichting.
          In hoeverre zit ik ernaast?

          Commentaar


            #6
            Origineel geplaatst door Susanne
            Ik heb een 18-55 lens gebruikt, die ik zover mogelijk had ingezoomd.

            Op de camera heb ik de eigenschappen kunnen bekijken.
            20s
            F22
            JPEG 10meg
            iso100
            55 mm
            MF
            sRGB

            @Skywatcher, je schrijft dat ik hier aan zou kunnen wat er mis is gegaan. Iso-waarde? F-waarde? Kun je me helpen?

            @Parsec, ik ga kijken of ik deze instellingen kan terugvinden. Dank je.
            Ik zie dat je diafragma (die F22) ver dicht zat. Hoe hoger het getal hoe minder licht op de sensor valt. Voor astrofotografie wil je je diafragma zo ver mogenlijk open houden omdat de objecten erg lichtzwak zijn, zo valt er dus meer licht op de sensor. Zet hem dus bij voorkeur op het laagste getal (oftewel de grootste opening)

            Ook staat je iso waarde erg laag. Een lage iso waarde geeft danwel minder ruis dan een hogere iso waarde maar zorgt er wel voor dat de lichtgevoeligheid van de sensor minder wordt. Zet de iso bijvoorbeeld eens op iso800 of nog wat hoger. Je zal meer ruis in je foto krijgen, maar waarschijnelijk ook meer sterren

            Commentaar


              #7
              @Skywatcher, je schrijft dat ik hier aan zou kunnen wat er mis is gegaan. Iso-waarde? F-waarde? Kun je me helpen?
              In dit geval was de f/22 die de schuldige .
              Zoals Sam al zei heb je met een zeer klein diafragma gewerkt .
              De iso waarde heeft ook een beetje invloed gehad maar die was van minder belang .

              Commentaar


                #8
                Maar hoe betrouwbaar is manueel? Ik bedoel, als je ogen niet helemaal 100% zijn wordt je foto toch ook niet 100% scherp? En wie is er tenslotte 100%?
                Daarom kan je op de camera de dioptrie zelf afstellen .

                Dan zou je je bij wijze van spreken de camera of je capaciteiten als fotograaf de schuld gaan geven. Ik neem aan de de camera het in grote lijnen beter "weet" dan mijn ogen, zolang je hem kunt "vertellen" waar je op wilt scherpstellen en met welke belichting.
                In hoeverre zit ik ernaast?
                Je kan de camera nooit de schuld geven , het is immers de gebruiker die de beperkingen van zijn toestel moet kennen .
                En een van die beperking is het licht dat nodig is voor de autofocus te laten werken .
                Op de maan en soms venus na is er niets waarop de autofocus kan gebruik worden .
                Voor de rest zal de lens gewoon hunten* en op niets scherpstellen .

                *hunten is een bekend verschijnsel bij weinig licht condities .
                Je hoort en ziet de lens (in de zoeker) door het hele scherpstellings bereik racen om uiteindelijk "op te geven" .

                Commentaar


                  #9
                  Bedankt. De gegevens op het scherm worden zo een stuk duidelijker voor me. :smartass

                  Het is bewolkt nu, maar als het binnenkort helder wordt ga ik het weer proberen.

                  Commentaar


                    #10
                    Origineel geplaatst door skywatcher
                    Maar hoe betrouwbaar is manueel? Ik bedoel, als je ogen niet helemaal 100% zijn wordt je foto toch ook niet 100% scherp? En wie is er tenslotte 100%?
                    Daarom kan je op de camera de dioptrie zelf afstellen .
                    Da's meer bedoeld om je te helpen het matglas goed scherp te kunnen zien zonder bril.

                    Scherpstellen op een reflexcamera gaat door het beeld te projecteren op een matglas. Omdat het matglas parfocaal met het opnamevlak (film of sensor) is gemonteerd, betekent een scherp beeld op het matglas ook scherp beeld op de opname.

                    ,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

                    Commentaar


                      #11
                      Origineel geplaatst door Susanne
                      Bedankt. De gegevens op het scherm worden zo een stuk duidelijker voor me. :smartass

                      Het is bewolkt nu, maar als het binnenkort helder wordt ga ik het weer proberen.
                      Misschien wel leuk als je de resultaten wil posten?

                      Welke Pentax heb je?
                      Groet, Jan

                      Commentaar


                        #12
                        Hoi,

                        Het is inderdaad de f waarde en de iso waarde, F zo laag mogelijk, en de ISO rond de 800 en de 1600, maar ik weet niet hoe het zit met de pentax.

                        Nog een vuistregel is, ALS je niet kan volgen om het volgende aan te houden

                        s= 400/mm (digitaal)

                        s is de aantal seconden hoe lang je de sluiter open mag houden, en mm de aantal mm.

                        Stel je hebt een lens van 50 mm, dan mag je de foto maximaal 8 seconden belichten om te voorkomen dat er streepvorming erop staat.
                        Persoonlijk zou ik die 400 verlagen naar 300 - 350. Je belichting wordt wel korter, maar je foto's zijn wel scherper. Ook is dit weer afhankelijk hoe groot je CCD is.

                        Succes!

                        Commentaar


                          #13
                          Origineel geplaatst door Alien
                          Origineel geplaatst door skywatcher
                          Maar hoe betrouwbaar is manueel? Ik bedoel, als je ogen niet helemaal 100% zijn wordt je foto toch ook niet 100% scherp? En wie is er tenslotte 100%?
                          Daarom kan je op de camera de dioptrie zelf afstellen .
                          Da's meer bedoeld om je te helpen het matglas goed scherp te kunnen zien zonder bril.

                          Scherpstellen op een reflexcamera gaat door het beeld te projecteren op een matglas. Omdat het matglas parfocaal met het opnamevlak (film of sensor) is gemonteerd, betekent een scherp beeld op het matglas ook scherp beeld op de opname.

                          ,xtG
                          .tsooJ
                          Weet ik , maar ik doelde op het 100% zijn van de ogen .
                          Zo kan ik niet scherpstellen met mijn vriendin haar camera , omwille van de dioptrieinstelling .

                          Commentaar


                            #14
                            Origineel geplaatst door SkyGuy
                            Ik zie dat je diafragma (die F22) ver dicht zat. Hoe hoger het getal hoe minder licht op de sensor valt. Voor astrofotografie wil je je diafragma zo ver mogenlijk open houden omdat de objecten erg lichtzwak zijn, zo valt er dus meer licht op de sensor. Zet hem dus bij voorkeur op het laagste getal (oftewel de grootste opening)
                            Ik zou toch 1 of 2 stops diafragmeren omdat vrijwel alle lenzen niet helemaal scherp beeld leveren als ze volledig open staan.

                            Commentaar

                            Werken...
                            X