Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

problemen met fotografie aan de scoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

problemen met fotografie aan de scoop

Hallo mede astro fotografen,
    Ik heb wederom een brandende vraag voor dit forum.
    Ik heb afgelopen zaterdag overdag proef opnames gemaakt met de sony
    100 alpha aan de scoop gemonteeerd , en deze waren redelijk scherp.
    Objecten op ongeveer 25 meter afstand.
    Voldoende om mijn pogingen ook s,nachts te gaan uit proberen.
    Hier komt echter het probleem ik krijg alleen maar zwart beeld en nee het zijn geen
    Dark frames.
    Als ik het toestel met het bijbehorende objectief gebruik dan krijg ik in ieder geval wel sterren te zien.
    De belichtingstijd is ongeveer een halve minuut , ook voldoende lijkt me
    De focusser is al op minimale hoogte terug gebracht en kan dus niet korter alleen maar langer.
    Wie komt met de oplossing zodat ik kan gaan fotograferen
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Re: problemen met fotografie aan de scoop

Origineel geplaatst door ronn franken
    Hallo mede astro fotografen,
    Ik heb wederom een brandende vraag voor dit forum.
    Ik heb afgelopen zaterdag overdag proef opnames gemaakt met de sony
    100 alpha aan de scoop gemonteeerd , en deze waren redelijk scherp.
    Objecten op ongeveer 25 meter afstand.
    Niet ver genoeg. Die objecten hebben een focuspositie die veel verder van de tube staat dan de positie voor sterren; het kan dus dat je met je opstelling momenteel niet op oneindig kunt scherpstellen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Alexis ,
      je hebt het over "momenteel niet op oneindig kunt scherp stellen" houdt dat in dat er wel een oplossing voor is ? en zoja welke ?

Commentaar

Volgens mij wordt een vuistregel gebruikt van 200 keer de brandpuntsafstand. Dat was vroeger tenminste de regel. In hoeverre dat wetenschappelijk was weet ik niet en ook niet of die regel nog steeds als geldig wordt gezien.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door ronn franken
          Hoi Alexis ,
          je hebt het over "momenteel niet op oneindig kunt scherp stellen" houdt dat in dat er wel een oplossing voor is ? en zoja welke ?
          Ervoor zorgen dat de camera dichter bij het brandvlak komt. Ofwel door het pad van de oculairhouder tot de camera korter te maken (hoe is die camera gemonteerd?), ofwel door het brandvlak te verplaatsen naar buiten, bijvoorbeeld door de hoofdspiegel wat naar voren te bewegen met de collimatieschroeven.

Om te testen of je er geraakt moet je voorwerpen nemen die ver genoeg zijn - toch minstens 200-300m als je nog wat reserve over hebt op de beweging van de oculairhouder, en liefst nog wat verder.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ronn:

Als je een onderwerp/object zo dichtbij (25m) neemt, dan heb je een heel ander focuspunt (scherpte), dan als je een object neemt als b.v. de maan.
            Ik zou als ik jou was wachten op een moment dat je de maan kan pakken.
            Is een lekker helder onderwerp en kun je goed oefenen met scherp stellen. Voordeel is ook dat je met relatief korte belichtingstijden kunt werken.
            Groet, Jan

Commentaar

iedereen bedankt voor de tips.
              en ja jan , ik denk dat ik maar ga wachten tot de maan weer zichtbaar is en dan eens kijken als ik kan scherpstellen. in mijn geval moet hij ook nog eens aan de oostelijke hemel te zien zijn.

Commentaar

Ron,

Als het zaterdagavond redelijk weer is dan ga ik ook foto's proberen te maken. Als het goed is, komt Hout van dit forum ook.
                We staan dan op een parkeerplaats aan de drenthsemonderweg, iets voorbij 1ste exloermond. Zal morgen een oproepje op het forum zetten.

groeten,

Paul
                Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Werken...
                X