Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

darks, flats, offsets uitleg

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

darks, flats, offsets uitleg

hoi allemaal,

ik heb op mijn astrofotografie website een eerste artikel in het nederlands toegevoegd. het behandelt darks, flats, flat-darks en offsets (aka BIAS) frames, en hoe en waarom je die moet nemen. het is bedoeld voor diegene die net begonnen zijn met deepsky astrofotografie...
    ik zou zeggen, neem eens een kijkje als je meer wilt weten:

http://mksvangils.googlepages.com/articles-nl

het is een vrij uitgebreid en lang verhaal geworden, maar ik heb de mogelijkheid toegevoegd om het te downloaden als pdf, zodat je m ook kan printen...
    als iemand op of aanmerkingen heeft, of vind dat ik iets vergeten ben, dan hoor ik dat graag!

momenteel ben ik bezig aan een artikel over hoe je meer uit photoshop kan halen, maar daar ben ik denk nog wel even mee bezig...

groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Stukje gezelzen. Mooi en duidelijk verhaal. Geldt dit ook voor astrofotografie met webcams?
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Hoi Maarten,

Als eerste leuk dat je dit doet. Zullen veel mensen wat aan hebben.

Even nog een paar kleine dingetjes.

In het stukje over de offsets heb je het niet over de isowaarde.
      Is het niet zo dat de offsets op de zelfde waarde moeten worden genomen als de darks ?

In je verhaal heb je het over de flats die 50 % van je verzadegingspunt moet hebben. Dit klopt maar ik weet dat heel veel mensen ook flats nemen rond de 30-40 procent. Als je de helft neemt dan heb je soms overhead !

Verder Is het wellicht handig om ook te beschrijven hoe je deze waarde meet. ik zelf doe dit in maxim DL. Omdat je daar de werkelijke waarde te zien krijgt. In photoshop heb je een fictieve waarde.

Wat ik ook een beetje mis is dat het verhaal gebaseerd is op een DSLR. Heel veel mensen gebruiken ook andere deepksy camera's.
      Deze werken vaak niet met iso waarden.

Maar verder super hoor !

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

bedankt voor de reacties,

dit verhaal geldt in princiepe niet voor zonnestelsel-fotografie met webcams, alleen voor deepsky fotografie.

het klopt dat de offsets bij dezelfde iso-waarde als de lights en darks genomen moeten worden. ik zal dit toevoegen.
        verder zal ik inderdaad toevoegen hoe je de intensiteit van de flats meet, en dat er moet worden uitgekeken voor een te lichtsterke flat. ik heb alleen geen ervaring in Maxim DL, dus als je me zou kunnen uitleggen hoe het daarmee met, dan kan ik voor verschillende programma's een toelichting geven.
        inderdaad, het verhaal is nu een beetje toegespitst op de DSLR, aangezien ik er zelf een heb en geen ervaring heb met andere camera's. graag zou ik dan ook van mensen horen wat de verschillen zijn, dan kn ik dat er eventueel bij vermelden, zodat het stuk algemener wordt.

ik ben nog aan t kijken of ik ook een stuk kan plaatsten voor web-cam fotografie, een uitleg over verschillende (freeware) programma's en een stuk over foto's bewerken in photoshop. ik denk dat vooral die laatste interessant kan zijn voor iedere beginnende astrofotograaf. input hiervoor is altijd welkom...
        groetjes, maarten
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door Schipluiden
          ik ben nog aan t kijken of ik ook een stuk kan plaatsten voor web-cam fotografie, een uitleg over verschillende (freeware) programma's en een stuk over foto's bewerken in photoshop. ik denk dat vooral die laatste interessant kan zijn voor iedere beginnende astrofotograaf.
          Heel goed idee Maarten

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
            Origineel geplaatst door Schipluiden
            ik ben nog aan t kijken of ik ook een stuk kan plaatsten voor web-cam fotografie, een uitleg over verschillende (freeware) programma's en een stuk over foto's bewerken in photoshop. ik denk dat vooral die laatste interessant kan zijn voor iedere beginnende astrofotograaf.
            Heel goed idee Maarten
            Inderdaad een heel goed idee, zal zeker op prijs worden gesteld, want ik ben hier nog vollop mee aan het stoeien.
            =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Bedankt Maarten, dit gaat me goed helpen. Ben al enige weken bezig met in eerste instantie alleen darks omdat ik nog veel moet leren. Ik ben nu klaar voor de volgende stap (flats/bias etc.) maar kon op weinig plekken goede info vinden, of het was soms zelfs tegenstrijdig.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Goed verhaal Maarten,
                ik heb mij sinds kort ook op het glibberige pad van de astro fotografie begeven en je artikel over darks etc. komt zeer gelegen. ook je artikel wat je gaat schrijven over photoshop komt mooi uit aangezien ik ook op dat gebied nog een groentje ben.
                gaat zo door !!
                "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
                Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

verder zal ik inderdaad toevoegen hoe je de intensiteit van de flats meet, en dat er moet worden uitgekeken voor een te lichtsterke flat. ik heb alleen geen ervaring in Maxim DL, dus als je me zou kunnen uitleggen hoe het daarmee met, dan kan ik voor verschillende programma's een toelichting geven.
                  inderdaad, het verhaal is nu een beetje toegespitst op de DSLR, aangezien ik er zelf een heb en geen ervaring heb met andere camera's. graag zou ik dan ook van mensen horen wat de verschillen zijn, dan kn ik dat er eventueel bij vermelden, zodat het stuk algemener wordt.
                  Aangezien we vlak bij elkaar wonen ben je van harte welkom om eens naar mijn camera en maxim Dl te komen kijken.
                  Zowiezo misschien wel eens leuk om een te gaan fotograferen.

gr Arend
                  Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

allemaal heel goed, maar die link werkt niet
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

sorry batchainpuller (en andere)...
                      heb de pagina's op mn website gestructureerd en een aantal andere namen gegeven (maar de link hier niet aangepast). is inmiddels wel gebeurd. en voor de volledigheid nogmaals de goede:

http://mksvangils.googlepages.com/articles-nl

staat nu tevens de handleiding voor IRIS bij...

groetjes, maarten[/url]
                      Vixen Great Polaris
                      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Man man man, schitterende site ! Als ik je site bekijk krijg ik de indruk dat jij een oude wijze man met een grijze baard bent, maar je bent dus nog maar 26

Knap, ga je site nog eens verder verkennen, hoop er ooit ook eentje te kunnen maken met mijn eigen getrokken foto's ...
                        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

hey jurgen,

Origineel geplaatst door Jurgen
                          Man man man, schitterende site ! Als ik je site bekijk krijg ik de indruk dat jij een oude wijze man met een grijze baard bent, maar je bent dus nog maar 26
                          bedankt voor t compliment...

ben pas een half jaar bezig met het werken aan deze site, en beleef er vel plezier aan. plan is om naast natuurlijk nog veel meer foto's op de site te zetten, ook de hoeveelheid bruikbare informatie te vergroten. heb gemerkt dat er best wel behoefte bestaat aan (diepere) nederlandse uitleg over astrofotografie, dus probeer ik de kennis die ik heb een beetje te delen...
                          dus ik ben voorlopig nog niet klaar met de site, maar hoe meer er op bekeken wordt, hoe meer t mij motiveert om er lekker aan door te werken...

nogmaals bedankt voor de complimenten!
                          groetjes, maarten
                          Vixen Great Polaris
                          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
                          X