Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rode en blauwe ster?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rode en blauwe ster?

Hoi,

Wat zijn de rode en blauwe puntjes op mijn foto als ik een sterrenhemel fotografeer?

Op deze foto zie je een rode en een blauwe punt.
    Is dit een ster of gewoon vals licht? (De maan scheen fel en er was veel licht van de straat en de stad)

FOTO

Insellingen van mijn camera:

f3,5
    24mm
    15sec
    ISO400
    Canon20D

Grtzz Dirk
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Op die foto zie ik het steelpannetje, en de tweede ster van links (Alcor geloof ik) heeft een begeleider (Mizar). Dat zijn echte sterren, geen beeldfouten. Misschien begrijp ik je verkeerd hoor - in dat geval, waar staan de sterren/pixels die je noemde op het plaatje?

[edit]: O laat maar, ik ie nu wat je bedoelde. Die blauwe ziet er wel ster-achtig uit (juiste verloop van intensiteit, het is echt een klein vlekje), maar die rode lijkt me te scherp voor een ster. Probeer het eens na te zoeken met wat astronomie-software: stellarium of zo (gratis!).
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hoi
      Maak de volgende keer een foto met de lenskap er op naast de gewone foto.
      Een CCD geeft altijd wat electro-ruis op de foto in de vorm van blauwe en rode puntjes.
      Dat zie je in de regel overdag niet.
      In de astrofotografie is het gangbaar om een donkere foto (van de zelfde buitentemperatuur) af te trekken van de gewone foto.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Op de camera zal vast wel een ruis onderdrukking zitten, deze haalt dan automatisch een darkframe er af. In het begin is dat wat makkelijker.

Commentaar

Het ziet er inderdaad uit als een enkele rode pixel, kan me niet herinneren dat daar een rode ster staat.

Misschien even kijken op je andere foto's of op diezelfde plek ook een rood puntje staat.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

had ik ook met mn oude HP enkele "slechte" pixels gelukkig is dit beetje zo weg te werken met een bewerkingsprogramma.
            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
            X