Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

darks, flats en flat darks , wat en hoe

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    darks, flats en flat darks , wat en hoe

    Heeft iemand een goede boek tip en of site met uitleg over bovenstaande onderwerpen. Dan wel het liefts praktische informatie, hoe maak ik en hoe gebruik ik ze.

    Thanks
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

    #2
    Re: darks, flats en flat darks , wat en hoe

    Hallo M15,

    Ik zit toevallig deze week die hele materie te bestuderen met IRIS.
    Hier is de software gratis te downloaden en de tutorials zijn zeer uitgebreid.
    http://www.astrosurf.org/buil/us/iris/iris.htm

    gr. Dirk

    p.s. het blijft lastige materie !!
    stellarvue 80 ED
    skywatcher 100ED
    8" Dobje
    2x Philips spc900NC
    dsi proII

    Commentaar


      #3
      hey M15 en dirk,
      wat ook een erg goed hulpmiddel is (ook voor t gebruik van IRIS) is Jim Solomon's Astrophotography Cookbook:

      http://www.saratogaskies.com/article...ook/index.html

      erg vol info over bovenstaand onderwerp. Zoek je echter info in het nederlands, dan kan ik je daar zo 1,2,3 niet bij helpen, al zou ik wel wat uitleg kunnen geven over flats, darks en flat darks...

      groetjes,
      maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

      Commentaar


        #4
        Hoi Shipluiden,


        Een kleine bloemlezing is natuurlijk zeer welkom, Van darks weet ik dat dit opnames zijn met de eigen ruis van de chip en aanverwanten componeten. Ik weet ook dat ze gemaakt moeten worden onder de zelfde temp. als de eigenlijke opnames. Ik heb ze ook wel eens verwerkt in opnamen.

        De flats en de dark flats hebben meer geheimen voor mij, mischien dat je daar de basisbeginselen over kan vertellen?
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

        Commentaar


          #5
          hey M15,

          Darks zijn inderdaad opnames van de ruis in de camera. ze worden gemaakt met de lenskap voor de camera (of voor de telescoop) en onder precies dezelfde omstandigheden: dezelfde sluitertijd, iso waarde en belangrijk, temperatuur. Het is verstandig om er een aantal te nemen. Dit omdat ruis een willekeurig signaal is, en dus op iedere opname zal verschillen. door er vele te nemen, bijvoorbeeld 20, en deze gemiddeld te combineren (average), krijg je de gemiddelde ruis van de opnames onder de gegeven omstandigheden (ook wel master-dark). deze trek je (bijv in IRIS of DeepSkyStacker) van je opnames (ook wel Lights genoemd) af, om zo de ruis te verminderen.

          Nu wat ingewikkelder: Flats zijn bedoeld om de foutjes in het totale optische systeem eruit te halen. dat zijn doorgaans 2 dingen: stofdeeltjes op de sensor van je camera. meestal heb je geen last van stof wat eventueel op je spiegel/lens zit, aangezien deze niet in focus zijn, maar die op je sensor wel (denk maar aan de obstructie van een eventuele secundaire spiegel, die zie je niet terug op je opnames).
          en verder gebuik je flats om de vignetting t verminderen. vignetting is het verschijnsel dat ontstaat doordat de randen van het beeld minder belicht worden dan het centrum. dit komt door de combinatie telescoop/camera en eventuele andere optische hulpstukken. zeker als je de opnames gaat combineren en processen, komt dit verschijnsel naar voren en levert het minder mooie opnames op (ik zal zo met 2 voorbeelden komen).

          flats gaan bovenstaande zaken tegen. het zijn korte opnames van een vlakke witte achtergrond, zodat stof en vignetting zichtbaar worden. het is zeer belangrijk bij flats, dat ze in exact dezelfde configuratie genomen worden als de gebruikte lights: precies in focus en het liefst zonder dat de camea en telescoop van elkaar gescheiden worden tussendoor. Een verandering aan het optische systeem kan namelijk voor andere afwijkingen zorgen, waardoor eerder/later/uit focus genomen flats het eindresultaat ernstig kunnen verslechteren (geld overigens ook voor foutief genomen darks). wat verder belangrijk is bij het nemen van flats, is dat de gemiddelde intensiteit van alle pixels van de opname, ergens in het midden moet zitten van het totale bereik. voorbeeld: canon dslr-camera's gebuiken een 12-bit converter, ofwel: elke pixel heeft een waarde tussen de 0 en 4095. dit betekend dat idealiter de gemiddelde waarde van je flats, voo iedere pixel 2048 moet zijn. dit in verband met hoe een programma als IRIS de lights deelt door de flats. Dit betekent echter dat je bij het nemen van flats, je minder hebt aan het histogram wat de camera (of software behorende bij de camera). die maakt namelijk gebruik van een ingebouwde gamma-stretch. dus als het histogram piekt in het midden, zit de eigenlijke gemiddelde pixe-waarde nog ver onder het midden. het beste wat je kan doen is experimenteren met een aantal test-flats, deze laden in IRIS en dan het commando "stat" invoeren. dan krijg je de mean voor iedere kleur van je opname. kijk wanneer deze rond de 2048 zitten en je hebt de gegevens voor je flats.

          wanneer en hoe neem je nu flats? 3 mogelijkheden: vooraf aan je lights of achteraf (logisch eigenlijk) of met een lightbox. het voordeel van vooraf is dat je de avonschemering kan gebruiken voor je flats. focus je telescoop, richt hem op een stuk heldere lichte hemel (zonder veel kleurverschil) en maak een aantal opnames. neem je flats bij een lage iso-waarde (100 of 200, vaak veel lager dan je lights), en stel de sluitertijd zo in dat aan bovenstaande voorwaarde is voldaan (meestal 0.1 tot een paar seconde, ligt eraan hoe donker of het is). nadat je er een aantal genomen hebt (wederom 20 bijvoorbeeld, om deze ook weer te kunnen middelen en een master-flat te maken), kun je verder gaan met de rest.
          je kan ze ook achteraf nemen, bijvoorbeeld een dag later, wanneer het weer licht is. in dit geval moet je eraan denken dat je de camera en telescoop verbonden laat, en ook de focus niet verandert. Voordeel hiervan is dat je de camera kunt focussen op een heldere ster, wat hierboven niet het geval is. mocht het de volgende dag niet helder zijn (maar een dikke grijze lucht), kun je ervoor kiezen om een wit papier voor je telescoop te hangen, en dat egaal te belichten. voor de rest werkt het precies hetzelfde. fijn is dat de temperatuur dus helemaal geen invloed heeft op de kwaliteit van de flats.
          tenslotte kun je ook gebruik maken van een zogehete lightbox: een doos met een lanp en bijv een stuk strak gespannen wit katoen voor je telescoop. voordeel hiervan is dat je de flats ook in het donker kunt maken en dat deze altijd dezelfde belichtingstijd nodig hebben.

          en dan nu de laatste: flat darks. deze zijn weer relatief simpel: het zijn darks onder precies dezelfde omstandigheden (belichtingstijd, iso waarde en temperatuur) als je flats. dit om de ruis (al zal die niet veel zijn) uit je flats te halen en zo voor een betere master-flat te zorgen. wanneer je de flats maakt voorafgaand aan je lights, zul je de flat darks er tussen in moeten nemen (vanwege de temperatuur). dek je telescoop af, en draai nogmaals dezelfde opnames, maar nu donker (denk eraan dat je de focus niet verandert). wanneer je de flats een dag later maakt, is er uiteraard geen probleem. gebruik je een lightbox, dan is het aan te raden dat je begint met de flat darks (de belichtingstijd is dan inmiddels al bekend), dan focussed, dan de flats (met de lightbox) en daarna je lights, gevolgd door de darks.

          wanneer je IRIS gaat gebruiken, raad ik je aan om de handleiding van Jim Solomon te gebruiken. hierin staat hoe je het beste je lights kan bewerken met darks, flats en flat darks.

          ten slotte, hieronder 2 voorbeelden. allebei 40 lights a 90 sec met 20 darks. voor de eerste heb ik echter geen flats gebruikt. duidelijk zichtbaar is de vignetting en 2 stof-vlekken linksonder. rechts dezelfde afbeelding (op exact dezelfde manier bewerkt in IRIS en psp, dus geen verschillen in processing) alleen nu bewerkt met 20 flats (0.4 sec, iso 100) en 20 flat darks die ik de volgende dag heb genomen (ik was blij dat ik mn combinatie camera/telescoop nog niet had ontmanteld na het zien van het verschil). het verschil is levensgroot. het eindresultaat is te zien bij fotografie, het object van de maand.

          mijn excuses voor het lange betoog, maar ik hoop dat het nu allemaal iets duidelijker is. mocht je nog vragen hebben, of er nog dingen onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag...
          groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

          Commentaar


            #6
            Maarten,

            Een goede en duidelijke uitleg !

            Toch wil ik er graag nog even 2 dingen aan toevoegen.

            Mbt flats:
            en stel de sluitertijd zo in dat aan bovenstaande voorwaarde is voldaan (meestal 0.1 tot een paar seconde, ligt eraan hoe donker of het is).
            Het meest makkelijke is om je camera in Av mode te zetten. Je kunt dan gewoon RAWs maken en je camera bepaalt de geschikte belichtingstijd voor je. Is een stuk simpeler dan zelf gaan experimenteren met de correcte settings. Heb hier zelf goede ervaringen mee.

            Mbt flat-darks
            flat darks. deze zijn weer relatief simpel: het zijn darks onder precies dezelfde omstandigheden (belichtingstijd, iso waarde en temperatuur) als je flats. dit om de ruis (al zal die niet veel zijn) uit je flats te halen en zo voor een betere master-flat te zorgen
            Het maken van flat-darks heeft niet veel zin. Een gemiddelde flat van een zonnige ochtendlucht met dubbel t-shirt over de telescoop opening geeft een belichtingstijd van rond de 1/500e seconde (via bovengenoemde methode en weliswaar op een wat hogere ISO waarde).

            Het maken van darks voor een belichtingstijd van 1/500e seconde heeft weinig toegevoegde waarde. Dat extra werk kun je je gerust besparen.

            /Raimond.
            i love astronomie

            Commentaar


              #7
              Maarten ,

              Bedankt voor deze uiteenzetting.
              Met name het gedeelte over de flats is hetgene
              wat mij bezig houd.(de vuiltjes op de foto's verwijderen)
              Hier kom ik weer wat verder mee.

              Gr. Dirk
              stellarvue 80 ED
              skywatcher 100ED
              8" Dobje
              2x Philips spc900NC
              dsi proII

              Commentaar


                #8
                raimond, bedankt voor je toelichting. toch ben ik het niet helemaal met je eens

                als je de camera instelt op av-modus, dan neemt die flats met een gemiddelde belichting volgens de camera (dus het histogram in het midden). hier zit echter al de gamma-stretch van de camera overheen. als je deze flats zou bekijken in bijv IRIS, zul je zien dat de gemiddelde pixel-intensiteit veel lager ligt dan het ware gemiddelde. in ieder geval wel als je in raw opneemt (wat sowieso is aan te raden). mijn ervaring is dat je voor 3 a 4 stops overbelichting moet gaan, om het gewenste resultaat te krijgen. flats genomen in de av-modus hebben een positief effect, maar dat is minder groot dan flats welke een mean-value hebben zo dicht mogelijk tegen het middelpunt aan.

                tweede punt: je hebt gelijk dat flat darks de flats nauwelijks beter maken. echter hebben ze wel een positief effect. voor een optimaal resultaat zou je namelijk naast lights, darks en flats ook nog een offset nodig hebben om je lights optimaal te calibreren (ik wilde deze extra term alleen uit het bovenstaande, toch al uitgebreide betoog houden). deze is echter lastig te bepalen. door het nemen van flat darks is deze offset echter niet nodig. zie voor een uitgebreide uitleg Jim solomon's cookbook. flat darks kosten nauwelijk moeite, en verbeteren het resultaat.

                ik zal kijken of ik zo nog tijd heb om bovenstaand voorbeeld nogmaals door IRIS te halen, maar dan zonder de flat darks en kijken wat het oplevert.

                uiteraard sta ik voor meer discussie open...
                groetjes
                maarten
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

                Commentaar


                  #9
                  Hoi Maarten,

                  Dank je voor je goede en uitvoerige uitleg. Leuk dat je de moeite neemt om een startende astrofotgraaf een stapje verder te helpen. Ik heb net je stuk gelezen en ga het eens even op me in laten werken.
                  Het verschil in de twee foto's is spectaculair en geeft mij weer de nodige drive om hiermee aan de slag te gaan.

                  Thanks,

                  Quirien
                  Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

                  Commentaar


                    #10
                    hoi quirien,

                    geen dank voor de uitleg. ik heb net nog even IRIS aan t werk gezet om te kijken welk effect de flat darks hebben (dus dat komt nog). en laat je niet ontmoedigen door de op het oog ingewikkeld lijkende flats. het valt allemaal reuze mee!
                    ga vooral door. het leukste voor mij is misschien nog wel het nooit ophoudende leerproces. zeker niet als dat leidt tot steeds betere foto's
                    groetjes, maarten
                    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                    Vixen Great Polaris
                    Canon 350D - NexImage

                    Commentaar


                      #11
                      Maarten,

                      Heb in het begin wel de moeite genomen om bias frames te maken, maar kon helaas geen enkel zichtbaar effect herkennen in mijn DSLR foto's. Kan mij overigens best voorstellen dat het bewerken van Astro-CCD foto's hierin verschillen.

                      Onderstaande foto is genomen met gebruik van alleen darks en flats (volgens de omschreven methode). Er zijn geen bias frames noch flat-darks gemaakt. Ik zou het zeker voor de beginnende fotograaf zo simpel mogelijk houden........

                      Groeten,

                      Raimond.
                      i love astronomie

                      Commentaar


                        #12
                        @ Raimond, waar staat BIAS voor, ik ben die term wel eens tegen gekomen in MAXIM maar weet niet wat het is.
                        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

                        Commentaar


                          #13
                          hey raimond,

                          je hebt helemaal gelijk dat het zeker voor de beginnende astro-fotograaf zo simpel mogelijk moet blijven (het is per slot van rekening al lastig genoeg).
                          het zou best kunnen kloppen dat het effect van flat darks/bias frames te verwaarlozen is. eerlijk gezegd weet ik dat ook niet zeker. het werd alleen elders wel geadviseerd, ook voor dslr-opnames, vandaar. zodra IRIS zometeen klaar is met draaien zal ik de resultaten posten om een vergelijking te kunnen maken.
                          even afwachten dus, ik zelf ben in ieder geval erg benieuwd...

                          groetjes en in ieder geval bedankt voor een verhelderende discussie..
                          maarten
                          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                          Vixen Great Polaris
                          Canon 350D - NexImage

                          Commentaar


                            #14
                            M15,
                            een BIAS frame is het zelfde als een offset: het is zeg maar het beginpunt van de afzonderlijke pixels:
                            neem een foto met de lenskap erop, onderdezelfde temperatuur en iso waarde als je lights, maar nu met de kortst mogelijke sluitertijd. de waarden die je nu per pixel registreerd, is zeg maar de beginwaarde van iedere pixel (bijv 20 of 50 van de 4095 ipv 0) en verschillend per pixel.
                            deze wil je dus eigenlijk van je lights aftrekken, zodat alle lights waarden op het zelfde punt beginnen...
                            deze offset of BIAS frame is niet nodig als je flat darks neemt. maar het effect ervan lijkt erg weinig...
                            groetjes,
                            maarten
                            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                            Vixen Great Polaris
                            Canon 350D - NexImage

                            Commentaar


                              #15
                              Aangezien we nu toch lekker bezig zijn in dit topic heb ik nog een vraagje,

                              Zou ik mijn LCD tv als ligthbox kunnen gebruiken. Ik kan een DVDtje maken met een bepaalde kleur en je zou hem met een dun laken kunnen afdekken als de pixels een probleem zijn.
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

                              Commentaar

                              Werken...
                              X