Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Objectief vraagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Objectief vraagje

Misschien is dit een vraag die misschien beter op een 'camera-forum' thuishoort.....maar ik neem aan dat er hier ook wel bij zijn die met die kennis gezegend zijn

Mijn vraag....je leest vaak dat een lens b.v. 55-200 is....houdt dat in dat de zoom dan b.v. 200:55 is ? (en dan nog X 1.? omdat het een digitale camera is)..

En hoe zit het met b.v. een 18-200 en een 28-300 ....want met die berekening zou de zoom ongeveer hetzelfde zijn....wat is dan het verschil?
    M.v.gr. Frans

Mijn vraag....je leest vaak dat een lens b.v. 55-200 is....houdt dat in dat de zoom dan b.v. 200:55 is ? (en dan nog X 1.? omdat het een digitale camera is)...
    Het houdt in de je een objectief hebt die van 55mm tot 200mm tele kan zoomen .
    Moest het een compact digitaaltje zijn dan zou er 3.6x zoom staan .(Al zou er eerder 4x !!! staan omdat dat beter staat)
    Die "x1.?" die je leest staat voor crop factor .
    Die heeft niet zozeer te maken met het feit dat het om een digitale camera gaat maar met de kleinere "opname bron" dit kan zowel de lichtgevoelige chip zijn als het kleinere beeldformaat in bijvoorbeeld een "half frame" zoals de Olympus Pen F of de 110 formaat van de Pentax 110 .

En hoe zit het met b.v. een 18-200 en een 28-300 ....want met die berekening zou de zoom ongeveer hetzelfde zijn....wat is dan het verschil?
    Dit zijn lenzen met een groter zoom bereik .
    Als je de 55-200 vergelijkt met de 18-200 dan zal je zien dat die laatste in staat is met een groter beeldveld te schieten , hetzelfde geld dan ook voor de 28-300 die ook nog eens een langere tele is .

Commentaar

Ok...eerste gedeelte begrijp ik....maar wat ik nog niet snap is dat ik vaak lees dat er mensen zijn die een camera kopen waar standaard een lens bijzit die b.v. 18-55 is en dat ze dan als aanvulling er een 55-200 bijkopen.

Is het zo dat qua optische zoom die 55-200 verder gaat waar die 18-55 stopt ....m.a.w. zou je dan een optische zoom hebben van ongeveer 10X met die 55-200 lens?
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Is het zo dat qua optische zoom die 55-200 verder gaat waar die 18-55 stopt
        Ik zou zeggen de ene begint waar de andere stopt .
        De ene lens stopt bij 55mm de andere begint bij 55mm .

Commentaar

Aha...dan begin ik het denk ik te snappen....ik ging er vanuit dat als je een lens habt van b.v. 55-200 dat je dan 4x zoom had, m.a.w. dat je dan maar een 4x optische vergroting hebt, daarom begreep ik het verschil met een 70-300 ook niet..

Dus in feite als je een 55-200 lens hebt dan begin je al bij een bepaalde vergroting....

Het ging erom dat ik eerst een camera had met 10x optische zoom...nu heb ik een spiegelreflex gekocht maar weet niet met welke lens ik diezelfde vergroting kan halen....vandaar..
          M.v.gr. Frans

Commentaar

De meeste digitale spiegelreflex camera's hebben een sensor die kleiner is dan het normale kleinbeeldformaat van een oude camera met filmpjes. Ik weet niet welke camera jij hebt maar voor Canon toestellen die niet fullframe zijn geldt een cropfactor van 1,6 dat betekent dat door de kleinere sensor er nog eens een extra vergroting van 1,6 x ontstaat. Een 55-200 telelens wordt dan een 88-320 mm telelens.

Commentaar

Oké, zover snap ik het...de cropfactor wil dus zoveel zeggen dat de sensor maar een x aantal % van een 35mm film is, en als je dat berekent dat je, in mijn geval op 1,5 uitkomt wat weer betekent dat bij mij een 55-200 lens een 82.5-300 telelens word...wil ik dezelfde maximale vergroting als op mijn oude camera (waar ik in de papieren zag dat wide 37 en tele 370 is) dan zou ik een lens moeten hebben van b.v. xx-250 ?.
              M.v.gr. Frans

Commentaar

Dat zou goed kunnen, alleen weet ik niet hoe je uitgaande van het brandpunt van de telelens in mm (rekening houdende met de cropfactor) de vergroting kunt berkenen.

Commentaar

Werken...
                X