Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

webcam probleempje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

webcam probleempje

Ik heb een tijd terug een webcammetje ingekocht om eens wat te expirimenteren.

Hij heeft helaas een CMOS.

Ik heb hem overdag getest op mijn laptop, dat werkte perfect.

Ik ben me ervan bewust dat hij niet super lichtgevoelig is, maar zelfs Mars laat hij niet zien.

(het is een philips 710 NC.)

Het lampje op de print is voor 100% verduisterd, die gaf namelijk nogal wat licht.

Is er nog hoop voor me om deze webcam te gebruiken, of is dit gewoon niet te doen?

Hopelijk heeft iemand een tip, anders ga ik weer shoppen.
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Ik denk dat het erg lastig zal zijn om mars er goed op te krijgen. Wat voor telescoop gebruik je? En hoe heb je de instellingen van de webcam staan?

Als ik mars ga imagen zorg ik er altijd eerst voor dat ik de instellingen van de webcam handmatig instel:
    - de laagst mogelijke framerate instellen, zodat je:
    - de grootste sluitertijd kan instellen om zoveel mogelijk licht te vangen (in mijn geval is dat 1/25e van een seconde) en
    - de hoogst mogelijke gain instellen.

Nu registreert de webcam het meeste licht, en kan ik proberen mars daadwerkelijk te vinden (want die heb ik jammer genoeg zelden inene perfect in beeld).

Gebruik trouwens in eerste instantie geen barlow, dat maakt het een stuk lastiger om mars goed in beeld te krijgen.

In mijn geval zie ik mars ook al als de webcam niet perfect in focus is (als een grote wazige schijf), zo kan ik mars ook al vaak uit focus zien terwijl als hij in focus zou zijn hij niet in beeld zou zijn.

Nu zet ik mars perfect in het midden van mijn beeld, en stel de focus ongeveer goed. (Nu plaats ik meestal ook een barlow lens tussen de webcam en de telescoop om het beeld van mars te vergroten. je moet hierna wel weer opnieuw scherpstellen en waarshijnlijk ook zorgen dat mars weer perfect in beeld komt).

Vervolgens ga ik pas de gain instelling van de webcam flink terughalen om minder ruis in beeld te veroorzaken, en gaat de sluitertijd ook omlaag totdat mars niet meer overbelicht is.

Het beeld van mars is trouwens erg klein, wil je enig detail zien op mars dan bestaat de kans dat je een barlow lens moet gebruiken om het beeld van mars te vergroten. Nadeel hiervan is dat het focussen een stuk nauwkeuriger komt (met een 5x barlow heb ik de grootste moeite om enigsinds scherp te kunnen stellen, met een 2x barlow lukt het me over het algemeen vrij aardig, en zonder barlow is het een eitje), bovendien wordt het licht van mars nu over een groter gebied van de ccd/cmos chip verspreid, waardoor je per pixel minder licht zult opvangen, en je de gain en/of sluitertijd van de webcam dus zult moeten aanpassen.

Soms verlies ik mars uit beeld (bijvoorbeeld per ongeluk tegen telescoop gebotst) en moet ik weer opnieuw beginnen... Stap 1 bij mij is iig altijd de webcam zo lichtgevoelig mogelijk in te stellen.

Heb je het al op de maan geprobeerd trouwens? Die is namelijk een stuk makkelijker dan mars....
    Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

bedankt!

ik heb al met de settings gespeeld, maar gain nog niet aangepast.

ik gebruik een Mak 150/1800 van skywatcher.

ik lees het nog eens goed door en waag nog een poging!

Gr. Dennis
      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Werken...
      X