Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

maan fotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

maan fotografie

hallo lezers ,
    k,heb vanmorgen geprobeerd opnames te maken van de maan in samenstand met venus en saturnus.
    nadat ik een tiental opnames gemaakt had en de morgenschemering kwam opzetten heb ik weer mijn warme nestje opgezocht om in de loop van de zondag de opnames eens te bewerken.
    ik had opnames gemaakt van om en nabij de 25 seconden. is dit de reden dat ik de maansikkel niet als sikkel zag maar bijna als rondje ?
    en hoe lang moet je ongeveer belichten als je de sikkel wil zien als sikkel ?
    voor de goede orde ik heb gefotografeerd met het toestel + objectief zonder de scoop omdat ik ongeveer 1 uurtje had voor de zonsopkomst en mijn waarneemtijd zo goed als mogelijk wou benutten.
    een volgende keer ga ik het in combinatie met de scoop proberen.
    alvast bedant voor eventuele reacties
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Hoi Ronn,

Waarschijnlijk, denk ik, dat je juist veels te lang heb belicht. Eregisteren ook de maan gefotografeerd op iso 1600 en had genoeg aan 0.5 seconde voor een scherpe sikkel. Resultaat moet ik nog bekijken, te druk met stacken. Wel was deze op 420mm (2x 210mm) en f11... Ik zal de foto zo opzoeken.

edit:
    __
    Dat was denk ik toch lastig als je ook die 2 planeten erop wilt hebben. Waarschijnlijk dan toch goed belicht, maar het probleem wordt dan dat het belichte deel van de maan sterk overbelicht wordt.
    __

Groeten,
    Corne

Heb je trouwens een voorbeeld om te posten?

Commentaar

hoi Corne, toevallig net een mogelijkheid gevonden om de gevonden foto te verkleinen.
      het is dus een onbewerkte foto , ik had ongeveer 10 foto,s gemaakt bij 800 iso en 25 seconden en ook een aantal dark frames ben hier een beetje mee aan het stoeien geweest maar nog lang niet tevreden.
      maar hier dus de onbewerkte foto van de maan is samenstand met venus en saturnus en volgens mij ook nog een aantal sterren uit het sterrenbeeld Leo.
      heb je jouw foto van de maan ook met objectief gemaakt of op de scoop?
      en als je dus zoals jij zeer kort belicht krijg je venus en saturnus dan wel scherp. laat jouw resultaat eens zien aub.
      groet ronn

Commentaar

Als je geen streepjes wil bij de planeten en sterren moet je niet langer belichten dan vijftien seconden. Als je probeert het asgrauw schijnsel van de maan vast te leggen raad ik je aan om niet langer te belichten dan acht seconden.

Commentaar

Freek,
          bedankt voor de tip !!

Commentaar

Hoi,

Dit is de foto op objectief 420 mm (630 analoog) met minolta 5D. De foto is zonder scoop, en zonder statief. Gewoon, uit het losse handje genomen

De kleur zelf van de maan was diep oranje op dat moment, heb de temp gewijzigd naar 2500K.

Groeten,
            Corne

Commentaar

Werken...
            X