Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw speeltje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw speeltje

Het nieuwe speeltje is binnen.....

Had het helemaal gehad met de (voor astrofotografische doeleinden) ontoereikende William Optics focuser. Hoop dat de focus-frustratie nu tot het verleden behoort !

Na lang piekeren tussen een Feather Touch en een Moonlite is het toch uiteindelijk een Moonlite geworden. Wat een bonk aluminium is dat !

Mocht het ook dit weekend wederom regenen dan weten jullie alvast waarom.......

Groeten,

Raimond.
    i love astronomie

Gefeliciteerd, ik heb het ook overwogen maar het is nogal een investering.

Ik heb een tweede fijnregeling gekregen voor mijn WO maar dit was gewoon het zelfde gekloot. Vervolgens kreeg ik het advies hem op te sturen naar taiwan zodat ie daar afgesteld kan worden. Dit heb ik maar niet gedaan omdat ik voor zover ik het bekeken heb er niets te verbetren valt. Ik heb nu de fijn regeling er helemaal afgegooid en een tweede vaste knop aangevraagd. Hij loopt nu veel soepeler en gelijkmatiger.Hoe het met scherpstellen gaat heb ik og niet veel ervaring mee,

Maar ff over je moonlite, met fijnregling en locK?
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

De William Optics had gewoon 2 grote problemen waar ik niet mee kon leven:

1) Er was niet voldoende druk op de focuserbuis waardoor de DSLR er gewoon "uit viel". De druk van de metalen as met daarop de focuserwieltjes (&reductie) op de focuserbuis was simpelweg niet voldoende om het gewicht van mijn DSLR te dragen. Focusen met de camera eraan ging gewoon niet goed, de focuser draaide of gewoon door zonder de focuserbuis te verplaatsen of de camera viel gewoon naar achteren tot aan de beveiliging.

Het stelschroefje om de druk te bepalen aan de onderkant van de focuser is gewoon een fabricagefout.
      Deze kan helemaal niet gebruikt worden voor het instellen van een variabele frictie op de focuserbuis.

2)Wanneer je toch in staat was om met bovenstaand gebrek correct te focussen en je wilde de focuser vast zetten, dan verschoof de focuserbuis bij het vastzetten 0.5 tot 1.0mm naar buiten waardoor je focus weer incorrect was.

Heb meerdere keren geprobeerd om enkele verbeteringen aan te brengen, maar dat had helaas geen effect
      Ik had het dus helemaal gehad met de WO focuser.....

Vwb de Moonlite:

Ik heb de Moonlite inderdaad inclusief fijnregeling en lock gekocht. Heb een focal reducer voor mijn TMB waardoor het een f4.8 wordt ipv een f6, hierbij is de focus erg kritisch en een fijnafstelling absoluut noodzakelijk.

De lock vond ik een van de pluspunten tov een Feather Touch. Normaal gesproken zet je de focuserbuis vast met een lock-schroefje. (zie hierboven omschreven W.O. ellende), bij de Moonlite werkt het anders. Je zet hier namelijk niet de focuserbuis vast, maar je klemt de as vast waar je focuswieltjes aan zitten, hierdoor is er geen enkele verstelling mogelijk van de focuserbuis ! Bovendien heeft de Moonlite een (variabel) draagvermogen van +/- 3.5 kilo.

Groeten,

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

En ze lopen zoooooooo lekker....

Ik wil er ook wel 1 op mijn 102mm achromaatje, maar dan zou de focusser bijna meer waard zijn als de telescoop.
        Goeie aankoop, gefeliciteerd!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
          maar dan zou de focusser bijna meer waard zijn als de telescoop.
          Je moet het zo zien dat je m ook weer mee kan nemen naar je volgende scope. en blijvend in waarde

@ Ralon
          Zijn mooi he de Moonlite. de kwaliteit straalt er vanaf.

Maar waarom geen motorfocus als ik vragen mag? die verstelling is nog kleiner en het gemak dat je naar de laptop kan kijken tijdens het focussen.

Commentaar

Ko,

Maar waarom geen motorfocus als ik vragen mag? die verstelling is nog kleiner en het gemak dat je naar de laptop kan kijken tijdens het focussen.
            Ik vond 450 euro voor een focuser meer dan genoeg.........

Met de fijnafstelling moet dat ook prima kunnen.

Wanneer ik voor een motorfocus zou gaan dan zou ik ook meteen het model willen pakken met aansluiting naar de pc, kun je helemaal automatisch laten focusen Maar dat is dan wel voor een prijs waar je absoluut niet vrolijk van wordt.......

/Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Heerlijk werken, ik vond het een beetje overkill (dacht ik), maar het is echt een genot. Motorfocus en visueel? Jazeker! Geen last van trillingen tijdens het focussen en je kunt de controller ook eens uit handen geven. Errug fijn.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Motorfocus en visueel? Jazeker! Geen last van trillingen tijdens het focussen
                Norbert, de 80mm scope zit op een G-11.

Die trillingen vallen heel erg mee........
                i love astronomie

Commentaar

Ik denk dat Nop zijn grote Dob bedoeld

Mooi speeltje heb je inderdaad gekocht! Wel erg duur moet ik zeggen, die moonlites.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                  X