Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Equatoriale opstelling

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Equatoriale opstelling

Hoi, weer een noob vraag:

Stel dat ik deze telescoop had:

Stel dat ik hier nu foto's mee wil maken dan krijg ik toch na een lange sluitertijd last van "fieldrotation" of niet?

Als men deze telescoop nu op een equatoriaal statief plaatst dan is de "fieldrotation" weg. Maar is de telescoop dan ook "gedesoriŽnteerd" omdat hij niet meet waterpas staat en zo de objecten niet meer vind? Of kan je hem zo instellen dat hij weet dat hij onder een bepaalde hoek staat? Of klopt mijn gedachtengang niet?

Thanks Dirk
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

ik denk dat je die in equatorial mode kan zetten

Commentaar

hey dirk
      ja er zit een equatorial mode op
      je ken de scoop met een statief geleverd krijgen 1 die is met een kleine soort van wedge en de ander is gewoon een alt/az statie :applaus:

Commentaar

Dus deze telescoop op een wedge en de telescoop kan zonder problemen het object nog volgen en dus geen field rotaion hebben waardoor fotografie met lange sluiter geen probleem is.
        Ook moet er nergens meer manueel bijgedraaid worden? Of nog in het horizontaal vlak?

Grtzz
        Dirk

Commentaar

In theorie zou het kunnen ja, maar of de Periodic Error Correction ook goed genoeg is!?!?
          Plus een ETX70 levert over het algemeen niet echt beste beelden op.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja en ik merk dat de ETX70 een 494 Autostar tracker heeft. En denk dat deze GEEN equatoriale mode heeft. ofwel? denk alleen vanaf 497...

http://e.dol.free.fr/images_astro/ar...argentique.htm

Dus hier moet ik niet op hopen met de ETX-70? Want er staat bij de eerste foto (M31) dat deze met die telescoop gemaakt is? Kan dit?

Grtzz Dirk

Commentaar

Origineel geplaatst door Dirk V
              Ja en ik merk dat de ETX70 een 494 Autostar tracker heeft. En denk dat deze GEEN equatoriale mode heeft. ofwel? denk alleen vanaf 497...

http://e.dol.free.fr/images_astro/ar...argentique.htm

Dus hier moet ik niet op hopen met de ETX-70? Want er staat bij de eerste foto (M31) dat deze met die telescoop gemaakt is? Kan dit?

Grtzz Dirk
              Schijnbaar kan het, maar als diegene die deze foto's heeft gemaakt ze met een andere telescoop had gemaakt waren de resultaten waarschijnlijk een stuk beter geweest. Ik vind de foto's namelijk wel mooi, maar de kwaliteit niet.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Dit soort nevels (behalve m31) zie je nooit en te nimmer visueel door die kijker! Of met hele dure filters heel zwak.

Dit zijn foto's die je met een goede telelens ook kunt maken.
                http://e.dol.free.fr/images_astro/argen ... ntique.htm

Dus verwacht dit niet te zien. Ook m31 is een wazig watje door die telescoop.
                Een camera kan namelijk veeeeeel langer belichten dan jouw ogen.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  In theorie zou het kunnen ja, maar of de Periodic Error Correction ook goed genoeg is!?!?
                  is geen etx 70 hoor
                  .. een 90 of 105

Commentaar

dirk
                    leg effe goed uit welke scoop je nou precies bedoelt een etx 70 verschilt tientallen dingen van een etx 90 zowel optiek als de ''hardware''
                    mail het anders effe maak ik wel lijstje met die dingen bij welke scoop je bedoelt
                    erwin_kats@planet.nl

Commentaar

hier nog een site dat laat zien wat kan met kleine kijkers
                      http://www.astrosurf.com/l60/en/index_en.html

Commentaar

Werken...
                      X