Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagjes omtrent darks

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagjes omtrent darks

hoi allemaal,
    ik heb een vraagje omtrent het maken van dark frames.
    waarom moeten er meerdere dark frames gemaakt worden is 1 per opname niet genoeg ?
    moet je dus voor elke opname opnieuw dark frames maken.
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

hey ronn,
    Origineel geplaatst door Marc Fokker
    Ik zou niet voor ieder 'light' (opname van je deep-sky target) een aparte dark maken. Dit zou anders veel tijd kosten. (De nachten zijn al zo kort en de wolken zo talrijk.) Wat je zou kunnen doen is een aantal darks maken vůůr - en een aantal darks maken nŠ het fotograferen van je doel. Zo compenseer je ook wat voor de veranderende omgevingstemperatuur in je 'gemiddelde dark'. Tegenwoordig hanteer ik zelf 9 darks als minimum, afhankelijk van de belichtingstijd kunnen het er meer worden.
    .
    mvg roy

Commentaar

Ik zal proberen er maar beetje een technisch verhaal van te maken. Een goede vraag vraagt om een goed antwoord.

Met darkframes is het eigenlijk net zo als met de foto's van je object ('lights') die je wilt stacken: in beide zit ruis, willekeurige variaties van het signaal niveau van iedere pixel. Nou is het geloof ik zo (help me als ik er naast zit) dat als je gaat stacken, dat je signaal niveau gewoon optelt met de waarde in ieder plaatje. Voor de ruis ligt dat anders, omdat die willekeurig varieert, is het niveau soms wat meer, soms wat minder. Wanneer je het signaal niveau van ruis optelt, neemt dit toe met de wortel uit het aantal optellingen.
      stel je hebt 1 foto met een signaal ruisverhouding 1:1, dan zul je je object vermoedelijk niet terug vinden. Heb je vier foto's, dan wordt je signaal 4 keer zoveel, en je ruis? De wortel uit 4 is 2. Je signaal ruisverhouding wordt dus beter door meer opnames te maken, zowel voor lights als voor darks.

En waarom moet je dan meer darks maken? Omdat wanneer je steeds dezelfde dark van al je lights zou af halen, je een systematische fout gaat creŽren. Die ene dark bevat mischien wel de juiste hotpixel informatie, maar ook nog alle ruis. Als je de plaatjes gaat stacken waar je steeds de ene dark van afgehaald hebt, zul je die systematische fouten terug zien als patronen, een bepaalde vorm van gradiŽnt. Wel zwakke sterren erbij, maar ook vreemde patronen die nog niet als nevels opgenomen zijn in de diverse deep sky catalogi. (En nou niet de levels aanpassen om daar vanaf te komen! Ik zie liever een beroerde achtergrond met alles dat er wel op staat, als dat ik allemaal van die plastic sterren te zien krijg op een achtergrond van landbouwplastic)

Sorry, toch weer een lang verhaal.

Groeten, Marc
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Voor de gemiddelde dark geldt hetzelfde als voor de gestackte light: de willekeurige ruis wordt teruggebracht, maar de patroonruis (die eigenlijk signaal is, maar ongewild signaal, dat ook in je lights aanwezig is!) wordt bepaald. Door deze weer van je lights af te trekken, kun je patroonruis wegfilteren.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
        X