Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke volgscope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke volgscope

Hoi Luitjes,

Ik ben bezig om een steup voor autoguiding bij mekaar te sprokkelen,
    Dit gaat gebeuren met een Vixen Sp en een gemodificeerde DD1 controller middels het LX200 Protocol en PHD op mijn laptop.
    De scope waar ik me ga imagen wordt miijn Megrez 80mm f7.
    Wat voor volgscope heb ik hierbij nodig, een trage of een snelle. Mijn guide camera wordt een Toucam SC1.

Thanks
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Re: Welke volgscope

Origineel geplaatst door M15
    Hoi Luitjes,

Ik ben bezig om een steup voor autoguiding bij mekaar te sprokkelen,
    Dit gaat gebeuren met een Vixen Sp en een gemodificeerde DD1 controller middels het LX200 Protocol en PHD op mijn laptop.
    De scope waar ik me ga imagen wordt miijn Megrez 80mm f7.
    Wat voor volgscope heb ik hierbij nodig, een trage of een snelle. Mijn guide camera wordt een Toucam SC1.

Thanks
    In het pré autoguider tijdperk, was de vuistregel om een volgtelescoop te kiezen die minstens dezefde F had als de hoofdtelescoop, maar liefst langer. Anders zou je volgafwijkingen te laat kunnen corrigeren. Autoguiders zijn uiteraard nauwkeuriger dan het menselijke oog en hebben, in tegenstelling tot ons zenuwstelsel, geen reactietijd.

Twee weken geleden was ik in Zuid-Frankrijk en heb toen succesvol gevolgd met een 70/400 mm Vixen volgtelescoop en ST-4. De hoofdtelescoop was een BORG 101/640 mm.

Een kleine 50 of 60 mm refractor moet dus ruim voldoende zijn om jouw Megrez 80 te volgen.

Maurice
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Mooi stekkie zeg!

Ik heb hier nog een lens liggen van ongeveer 6.6 cm, die ga ik maar een proberen om te bouwen toto een guide scope.

Het is een 14" rodenstock - epi - omegar. De 14" slaat volgens mij op het brandpunt. Dan is het ongeveer een f 5.3

Commentaar

Zou het werken met een 50mm zoeker eventueel met een barlow om de f waarde te vergroten of is dit een onzinnig idee?

Commentaar

Ik stelde laatst ongeveer dezelfde vraag op CN, en aan dit stuk had ik wel het meest:

(vertaald naar Nederlands)
          Vroeger werd aangeraden een volgtelescoop te gebruiken van ongeveer 70 tot 80mm met een lang brandpuntsafstand (1000+mm). Maar omdat de camera's vandaag de dag steeds gevoeliger zijn (en het makkelijker is om een volgster te vinden) en omdat er betere volgsoftware is komen veel mensen weg met 50 tot 60mm telescopen met brandpuntsafstanden van 500 tot 200mm. Er is hier op CN zelfs iemand die met succes een 50mm zoeker gebruikt als volgtelescoop maar hij twijfelt er wel over om er een 2x barlow aan toe te voegen om accurater te volgen.
          Heb je gelijk antwoord op je vraag over de zoeker.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
          X