Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eos 20D defect

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eos 20D defect

Dag mensen,

Net nu m'n spullen routinematig goede resultaten gingen opleveren, is het de camera die er de brui aan geeft Anderhalf jaar oud, ca. 12000 foto's mee gemaakt, wel wat vroeg naar mijn smaak om er mee op te houden.

Wanneer ik de camera aanzet, kan ik bij uitzondering nog het menu oproepen. Om het menu nog op te roepen moet ik de batterij langere tijd uit het toestel halen, en terugplaatsen terwijl het toestel aan staat. Het menu is dan overigens maar korte tijd te bedienen. Na enkele seconden tot een minuut doet ie het ook niet meer, gaat het display op zwart, en verschijnt in de zoeker rechts onderin het getal '6'. Het LCD-diplay op de body laat geen gekkigheid zijn. Als ik snel bent, kun ik nog de CF-card formateren Ik heb alles al geprobeerd, tot aan verwijderen van de batterijtje (naats de accu) dat er in zit om de de tijd te onthouden.

Op een rijtje:
    Wanneer de camera hangt:
    - kan ik het menu niet oproepen
    - in zoeker verschijnt onderin het getal rechts "6"
    - LCD display op body toont geen bijzonderheden
    - is de sluiter 1 keer te bedienen
    - belichtingstijd is wel in te stellen
    - iso-waarde, en overige zaken via knoppen boven niet in te stellen
    - plaatjes niet opvraagbaar

na langdurig (vele minuten) spanningsloos maken:
    - kan het menu enkele seconden tot een minuut opgevraagd worden, hangt daarna op beschreven wijze.
    - kunnen bovenop wel alle instellingen (iso etc) gemaakt worden.
    - kan geen foto gemaakt worden.

Het maakt niet uit welk type CF-card erin zit, of er een lens op de body zit of niet. M'n toestel heeft altijd de laatste firmware 2.0.3 in zich gehad.

Heeft er iemand suggesties?

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

De accu? Het kan misschien zijn dat de software van de camera hangt omdat de stroomtoevoer niet goed is. En anders zou het alsnog aan de software zelf kunnen liggen. Anderhalf jaar en 12.000 opnames oud is bij goed gebruik nog lang geen reden om defect te gaan. Bel anders ook Canon even. Ik heb goede ervaring met hun service.

Hoe dan ook, ik zal voor je duimen!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Bedankt, Steven, voor je suggestie. Ik vrees dat het de accu niet is, ik heb er twee, en ik gebruik bij sterrenfotografie meestal de AC-adapter voor deze camera. Allemaal al geprobeerd, met zelfde twijfelachtige resultaat.

Ik ga zo proberen of ik de firmware er opnieuw in kan krijgen, vanaf CF-card schijnt dat te gaan...

EDIT: Ik heb net de firmware er opnieuw op gezet, volgens het display is het succesvol gegaan, maar de problemen zijn niet verdwenen..

Groeten, Marc

Commentaar

Of neem even contact op met iemand van fotokonijnenberg, die hebben er veel verstand van en zijn misschien wat praktischer ingesteld dan canon nederland, kijk op:
        http://www.fotokonijnenberg.nl/
        Ze zitten in Den Ham in de buurt van Almelo, en ook in Turnhout (Belgie).
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Je hebt in princiepe nog gewoon garantie, dit is bij wet geregeld. De Nederlandse wet gaat uit van een te verwachten levensduur en niet van de standaard garantie van een jaar. Winkeliers weten dit ook maar lullen hier niet over. In het ergste geval moet je een bijdrage leveren b.v. de verzendkosten.
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Camera binnenbrengen is de beste optie .

Commentaar

Ik heb de camera dus uiteindelijk maar naar de winkel teruggebracht waar ik 'm aangeschaft heb. Zij en Canon hebben nergens moeilijk over gedaan. Ik heb de camera nog niet heel uitgebreid getest, maar het probleem waarvoor die is opgestuurd is opgelost.

Ik heb begrepen dat er 'small parts' en 'electronical circuits' zijn vervangen. Ik vermoed dat de sensor ook vervangen is, in ieder geval is die nu schoner als dat ie ging. Ik had ergens een stofje zitten dat er met lucht niet afging. Is nu weg!

Eigenlijk het enige puntje waar ik minder happy mee was is de reparatie termijn van 'drie tot ze weken'. Het werden er precies zes. En dat is met zo'n komeet als 17P/ Holmes wel jammer!

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
                Ik vermoed dat de sensor ook vervangen is, in ieder geval is die nu schoner als dat ie ging. Ik had ergens een stofje zitten dat er met lucht niet afging. Is nu weg!
                Ik verwacht niet dat ze de sensor hebben vervangen dat is het duurste onderdeel van de hele camera en daar leek niks mis mee te zijn toch ? Waarschijnlijker is dat ze hem als service gewoon even hebben schoongemaakt voor je. Maak eens een darkframe en vergelijk die met een darkframe die je al eerder hebt gemaakt, zitten de hotpixels op dezelfde plaats ? Dan is het dezelfde sensor, zo niet heb je toch een nieuwe ...

Commentaar

ben blij voor je marc, dat je camera weer gemaakt terug is!
                  sluit me wel bij sterrekijker aan wat betreft de sensor...
                  nu maar hopen op veel donkere, heldere nachten...
                  groetjes, maarten
                  Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                  Vixen Great Polaris
                  Canon 350D - NexImage

Commentaar

Nou, gefeliciteerd Marc, kan je in ieder geval weer foto's maken! Het is altijd zo als je iets gewend bent, en er blindelings op vertrouwd, zoals zo'n eos camera, het erg pijn doet als er iets mee is. Dat overkwam me pasgeleden met m'n CV ketel van 15 jaar oud ook. Dat ding zat helemaal vol met een hoornaars nest (van die grote wespen)..............maar goed, hij doet het weer, en we kunnen weer met warm water douchen en het huis is ook weer warm..........
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hoornaars rule! Ze zijn erg mooi, we hebben ze hier ook geregeld, maar nooit zo lastig als gewone wespen. Vorig jaar in de lente had ik een koningin op m'n kamer, en heb er nog wat foto's van gemaakt. Dat is dan een van die momenten dat je een macrolens wilt hebben.

Ik kan me voorstellen dat een hoonaars-nest en CV slecht combineren...

Commentaar

Tsja, het zijn erg mooie insecten, maar niet handig in de CV ketel, had er al een paar uitgehaald (eerst natuurlijk m'n hele motorpak+helm+laarzen+handschoenen aan ter beveiliging), maar toen hoorde ik dat m'n hele ketel volzat, en m'n spouwmuur ook (zoemzoemzoem). Toen toch maar een wespenman van de lokale bijenvereniging erbij gehaald. Het viel me ook op dat ze niet zo agressief zijn zoals wespen, ze zitten je niet zo te irriteren zoals wespen kunnen doen.

Commentaar

Werken...
                        X