Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LXD75 + Canon 400D Piggyback...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LXD75 + Canon 400D Piggyback...

Ik zou graag in staat zijn om een Eos 400d te kunnen piggybacken op de LXD75 (met OF zonder de scoop erbij) - puur zodat ik mijn montering kan laten volgen voor lange sluitertijden.

Is hier een simpele oplossing voor? Misschien iets wat ik in de vrije schroefgaten bovenin de ringen van mijn telescoop houder kan draaien ofzo?
    Iets anders wat makkelijk (zonder zagen of boren) aan te passen zou zijn misschien? Iets wat ik voor een paar tientjes op de kop kan tikken?

Thanks!
    Michiel.
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Is hier een simpele oplossing voor? Misschien iets wat ik in de vrije schroefgaten bovenin de ringen van mijn telescoop houder kan draaien ofzo?
    Da's standaard fotodraad dat daarin past .
    Misschien dat iemand op het forum nog zo'n schroefje heeft . (moet wel verzonken kop zijn om de telescoopbuis niet te beschadigen .)

Commentaar

Ha ok! ik zie wat je bedoeld, dus dan kan ik daar gewoon een draadeind in draaien en daar vervolgens de camera weer op draaien? Dat zou idd de simpelste oplossing zijn!

Sta nog open voor andere oplossingen maar als iemand mij aan zo'n verzonken kop schroef kan helpen dan zou dat mooi zijn :-)

Thnx,
      Michiel.
      Meade LXD75 6" Newton
      SPC900N

Commentaar

Ik gebruik een statiefkop van een monopoot, maar je zou ook de statiefkop van een fotostatief kunnen gebruiken, die schroef je zo met de betreffende fotoschroef op je telescoop. Voordeel is dat je de camera goed kunt uitrichten ten opzicht van je telescoop en door de snelkoppeling heb je je toestel zo weer van je telescoop af. Vergeet niet het hele systeem weer goed uit te balanceren als je er een zware spiegelreflex met telelens op gezet hebt. Voor je het weet lopen je motortjes warm (en daar is zo'n LXD-75 toch al gevoelig voor).

Commentaar

Een andere oplossing is een speciale kleine dovetailplaat met fotoschroefdraad. Helaas vind ik ze abnormaal duur en zul je ze iets moeten aanpassen om goed te werken. Het heeft wel als voordeel dat je enkel je camera op je montering hebt staan.

Linkje

Als je iets naar beneden scrollt zie je er twee staan. Ik zou de rechter nemen met het vaste schroefdraad en daar wat kurk op plakken (zodat de onderkant van je body niet wordt bekrast). Ik heb zelf de linker maar de schroef draait zich soms los, dus er moet een extra (veer)ringetje tussen. En ook weer kurk dus.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
            Het heeft wel als voordeel dat je enkel je camera op je montering hebt staan.
            Dat heeft alleen wel als nadeel dat je de telescoop (en zoeker) niet kunt gebruiken om goed op het object te richten. Daarnaast kan je met een verlicht kruisdraad-oculair in je telescoop zien of de volging van de montering goed loopt en zo nodig correcties aanbrengen.

Commentaar

Ik zei ook niet dat er geen nadelen waren!! Maar je hebt gelijk, het blijft lastig mikken met alleen de camera. Je hebt dan toch een goed heldere ster nodig wil je via de viewfinder een bepaald deel van de sterrenhemel centreren. Dat wordt alleen maar lastiger naarmate je vergroting hoger wordt. Maar als je de telescoop of zoeker wilt gebruiken voor het centreren dan zul je toch wel eerst kijker en camera moeten uitlijnen. Een andere oplossing is oefenen! Er zijn genoeg manieren om het goed centreren van enkel je body makkelijker te maken. Overigens werk je niet zo heel snel op hoge vergrotingen (ten opzichte van de sterrenhemel) tenzij je een beetje telelens gebruikt.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Allemaal goeie tips - ik ga zelf wat in elkaar bakken met een oud statief wat ik nog ergens moet hebben liggen... wel handig dat dat dezelfde maat draad is dan ;-)

Thanks!
                Meade LXD75 6" Newton
                SPC900N

Commentaar

Werken...
                X