Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

WebCam, wat doe ik fout?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

WebCam, wat doe ik fout?

Ben eens aan het proberen hoe het webcamen gaat.
    Nu heb ik hiervoor een logitec 5000 pro want deze heeft een ccd chip, en hieraan gemaakt een webcam adapter, om deze eraan te schroefen heb ik eerst de lens verwijdert, op deze plek paste de adapter.
    Deze heb ik dan zo in mijn telescoop geplaatst.
    Vervolgens het programma craterlet gestart en de telescoop hoopvol naar de lucht gemikt. wat denk je niets.
    Krijg er geen beeld op alleen maar iets wazigs waarbij het enigste wat ik waarneem is licht en donker.
    Iemand enig idee wat ik niet goed doe
    Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Het lijkt erop dat je niet in fccus komt, probeer de camera eens met de han deen stuk naar achteren te trekken wordt ie dan wel scherp? en op een lantaarnpaal een eind weg, hoe is dat>
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Re: WebCam, wat doe ik fout?

Origineel geplaatst door Reinhard
      Ben eens aan het proberen hoe het webcamen gaat.
      Nu heb ik hiervoor een logitec 5000 pro want deze heeft een ccd chip, en hieraan gemaakt een webcam adapter, om deze eraan te schroefen heb ik eerst de lens verwijdert, op deze plek paste de adapter.
      Deze heb ik dan zo in mijn telescoop geplaatst.
      Vervolgens het programma craterlet gestart en de telescoop hoopvol naar de lucht gemikt. wat denk je niets.
      Krijg er geen beeld op alleen maar iets wazigs waarbij het enigste wat ik waarneem is licht en donker.
      Iemand enig idee wat ik niet goed doe
      Draai aan de scherpstelring. Misschien helpt dat wel. (ik heb exact dezelfde in huis, alleen gebruik ik hem niet voor astrofotografie. :P)

Commentaar

Nope werkt niet, zal nog wel eens met de instellingen (softwarematig) prutsen. En de scherpstelring die aan de voorkant? Ja die heeft plaatsgemaakt voor de adapter.. kreeg hem er anders niet aan.

Commentaar

Heb je een barlow? Zet die er dan eens tussen. Ik kan zonder barlow niet in focus komen.

En de scherpstelring - die was om je orginele lens naar voren en achteren te draaien om scherp te stellen. Nu is je telescoop je 'lens' en beweeg je de webcam eigenlijk naar voor en achter om scherp te stellen.
          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Als je de sluiterrijd verlaagt en/of de beeldversterking verhoogd krijg je een helderder beeld, het is dan makkelijker om wat te herkennen op het beeldscherm. Gebruik ook een IR/UV filter want zonder is scherpstellen ook niet goed mogenlijk. Er zat waarschijnlijk een IR/UV filter in het lensje van de webcam (dat is bij de ToUcam tenminste zo) en als je die verwijderd heb zit er dus geen IR/UV filter meer tussen (zo'n filter is ook handig om de stof van je sensor te houden).

Commentaar

Oke na de diverse tips geprobeert te hebben, gooi ik bijna het bijltje erbij neer.

Ja denk wel dat het scherpstellen is zoals al aangegeven.
              want bij de eerste test voor ik de cam aangepast heb, hield ik deze even voor de focusser, en voila kreeg direct beeld van het binnenste van de scoop.
              Zal eens kijken waar ik een IR/UV filter vandaan haal om te proberen of dit het probleem is

Alvast bedankt voor de tips tot nu toe.

Commentaar

Hallo,

Het is ook handig om de automatische belichting uit te zetten.
                Ik weet niet of je deze hebt aanstaan maar als dat zo is dan heb je kans dat alles overbelicht raakt. je ziet dan niet echt een beeld maar alleen maar witte en wat donkere vlekken.

Zoals al eerder werd genoemd. test het eens uit op een object (huis , boom etc op een paar honderd meter verder op)

succes ermee
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Je telescoop moet ook goed gericht zijn op het object (zeg Jupiter) want door het kleine formaat sensor dat in zo'n webcam zit, krijg je een enorme vergroting. Als de planeet dan niet precies in het midden staat mis je hem zo op je sensor. Zeker als je een Dobson zonder volging gebruikt dan staat hij natuurlijk zo uit het midden.

Commentaar

precies, daarom eerst even testen op een groot object. Weet jed zeker dat je het object niet mist
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ahha de belichtingsversterking had ik al uit staan, zal vandaagof morgen nog wel met de kijker op stap gaan naar een iets beter plekje om te testen.

Klein vraagje nog dan een IR/UV filter voor het scherpstellen heb ik die nu wel of niet nodig?

Commentaar

Volgens mij niet. Ik had hem iig niet nodig met mijn SPC900 (waarbij de IR filter dus in de lens zat).

Misschien dat je eerder overbelicht raakt zonder deze filter maar voor scherpstellen op zich heb je hem niet nodig.
                        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Met het uv/ir filter krijg je alleen maar een iets scherper beeld.
                          maar heeft niets te maken met de focussering.
                          het moet gewoon kunnen hoor.

Wat ook nog zou kunnen is dat je niet in focus komt. Sommige telescopen hebben gewoon een verlengstukje nodig. Al hoewel het niet aan te raden is door een zenitprisma te imagen kun je het wel een mee proberen. Deze is in principe dan het verlengstukje.

Commentaar

Heb je de webcam overdag al geprobeerd door de telescoop dan? Begin op middellange afstand en werk zo uit naar langere afstanden

Als je op de lange afstand niet kan scherpstellen omdat je focusser volledig in gedraaid is dan zul je sterren etc ook nooit scherp kunnen krijgen. In dat geval moet je een beetje aan je focusser gaan knutselen.

Commentaar

Nou het heeft even geduurt met de nodige tegenslag, heb ik eindelijk beeld gekregen.

Ja ik sta hier ingebouwd en het verste object is maar zo'n 100 meter, en omdat de laptop het begeven heeft is zo'n erg kort draadje aan een webcam wel een handicap.

In ieder geval het verste object wat ik eindelijk in mijn kijker kreeg was de zon met een beetje geprobeer is de volgende foto eruit gekomen.

Ja inderdaad de vergroting is best huge denk niet dat er op deze manier een planeet gecaptured gaat worden, mischien eens de maan proberen...

Maar in ieder geval, ben er wel blij mee dat er een beeld gekomen is maar is denk ik niet echt duidelijk.
                              Wat zal nu de volgende stap zijn om te proberen of er beter beeld gaat komen?

Alvast bedankt.
                              Reinhard

Commentaar

Werken...
                              X