Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

probleempjes rond camera adapter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

probleempjes rond camera adapter

Hoi Mede Astro fotografen !,

ik zit nog steeds met het volgende probleem.
    Ik heb bij mijn telescoop destijds een camera adapter + ring gekocht om een foto toestel aan te sluiten. ( zie foto )
    als ik overdag het gehele gevaarte aansluit op de scoop krijg ik het object door de zoeker van het foto toestel alleen maar scherp op een afstand van ongeveer een meter of 2 ,3.
    afgelopen nacht geprobeerd om wat sterren vast te leggen via de telescoop . maar het opgenomen beeld blijft zwart , dus op een of andere manier komt er geen licht door.
    als het geheel op de scoop is aangesloten ( zie foto: camera adapter op scoop ) vindt ik het nogal een gevaarte en volgens mij te lang.
    ik heb dus vervolgens een gedeelte van de focuseer verwijderd waardoor het geheel met ongeveer 4 cm werd ingekort. volgens mij is het nu nog te lang.
    van mede astro fotografen hoor ik dat ze alleen maar met een t-ring werken. bestaat dit uit een ring die je op de body klikt en een ring aan de scoop die je dan vervolgens weer aan elkaar klikt, of bestaat deze constructie uit maar 1 ring met aan de ene kant de body en aan de andere kant de scoop ?
    Wat kan ik volgens jullie nog doen om in ieder geval foto,s te maken via de scoop ?
    Alvast bedankt voor het meedenken !
    Ronn
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Het oculairhuls gedeelte kan je eraf schroeven en zo op de Tring schroeven .

Commentaar

Bedankt Skywatcher !
      ik heb het geprobeerd en i.d.d. dat gedeelte kan los en nu heb ik de mogelijkheid om de body tegen de focuseer aan te krijgen , is het volgens jou nu ook nog zo dat ik de focusseer nog zo kort mogelijk houd dus zonder dat tussenstuk van 4 cm of maakt dat volgens jou niet uit ?
      en waarom is de adapter in originele staat dan zo lang ? ik heb ook nog geprobeerd om op names te maken met een 26 mm oculair in de adapter ( de volledige uitvoering zoals in de foto adapter op scoop) maar dat had ook geen effect !
      ik ga ervanuit dat ik nu in ieder geval iets kan vast leggen op de gevoelige chip !
      is het nu ook zo 'Skywatcher" dat de constructie zoals jij hem hebt laten zien , weer past in een Barlow lens ? of kom ik dan voor hetzelfde probleem te staan
      ik heb de volgende Barlows een 2x meade apochromatisch en een barlow 5 x van Meade !

Commentaar

Origineel geplaatst door ronn franken
        Bedankt Skywatcher !
        ik heb het geprobeerd en i.d.d. dat gedeelte kan los en nu heb ik de mogelijkheid om de body tegen de focuseer aan te krijgen , is het volgens jou nu ook nog zo dat ik de focusseer nog zo kort mogelijk houd dus zonder dat tussenstuk van 4 cm of maakt dat volgens jou niet uit ?
        Als je in het primaire brandpunt van je kijker wil fotograferen, is het raadzaam zo min mogelijk tussen kijker en camera te plaatsen dan strikt noodzakelijk. Waarom? Omdat je daarmee de kijker langer maakt, de motoren meer moeten doen en je daardoor bronnen van trillingen mogelijk introduceert.

en waarom is de adapter in originele staat dan zo lang ? ik heb ook nog geprobeerd om op names te maken met een 26 mm oculair in de adapter ( de volledige uitvoering zoals in de foto adapter op scoop) maar dat had ook geen effect !
        Omdat je toch wel iets wil kunnen doen met oculairprojectie. Bij oculairprojectie gebruik je meestal vrij kortbrandpuntige oculairs, in de orde van 15mm en minder. Omdat je ook de wens vaak hebt om de projectieafstand in te kunnen stellen, kan je ook de projectieafstand instellen.
        ik ga ervanuit dat ik nu in ieder geval iets kan vast leggen op de gevoelige chip !
        is het nu ook zo 'Skywatcher" dat de constructie zoals jij hem hebt laten zien , weer past in een Barlow lens ? of kom ik dan voor hetzelfde probleem te staan
        ik heb de volgende Barlows een 2x meade apochromatisch en een barlow 5 x van Meade !
        Ja hoor, deze combo is geschikt voor astrofotografie mits je 1.25" oculairs gebruikt. Een Barlow-lens kan je ook gebruiken. Je moet alleen wel kijken of het beeld nog mooi scherp blijft want je kan wel van alles tussen telescoop en camera zetten, soms gaat de kwaliteit er sterk op achteruit.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

ook jij bedankt Yigal,
          bij de eerst volgende mogelijkheid die zich voor doet , ga ik e.e.a. in de praktijk brengen, nu maar hopen dat het snel helder wordt !!!

Commentaar

reactie: oculairhuis +T-ring

Beste Skywatcher, Yigal

ik heb met het oculairhuis + T-ring een foto gemaakt van de dakpannen van de huizen achter mijn tuin , het object was ongeveer een meter of 18. van mij vandaan.
            de tweede foto was zonder het verlengstuk van 4cm van de focusseer
            en scherp !!
            de eerste met de focusseer origineel. dus de langere variant
            onscherp.
            dus lijkt het me duidelijk dat ik de verkorte variant ga gebruiken bij mijn eerstvolgende fotoshoot.
            Ronn

Commentaar

Probeer nog eens een verder object .
              En kijk dan ook nog eens hoever je de focuser nog kan indraaien .

Commentaar

Werken...
              X