Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Primair brandpunt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Primair brandpunt

Hallo allemaal! Weer een nieuw forum gevonden over astrofotografie dus vandaar dat ik maar gelijk een vraag stel.
    Als ik foto's neem in het primaire brandpunt, hoe kan ik dan de vergroting bepalen van mijn beeld? En als ik dan ga werken met Barlow lenzen, waar ligt dan de beperkende factor qua vergroting? Ik bedoel, als ik gewoon observeer weet ik dat de grootste vergroting ruwweg 2x de diameter van het objectief is. Hoe zit dit nu met fotografie in het primaire brandpunt? Alvast bedankt!!!
    "I canna' change the laws of physics captain!"

Jah dat kan je natuurkundig met wat formuletjes

je weet de beeld afstand: afstand les tot negatief (b)
    je weet de voorwerpafstand?: afstand les voorwerp (v)
    je weet de brandpuntsafstand (f)

dan krijg je:

1/f=1/v+1/b

verder geld vergroting (N)
    BB': hoogte beeld
    VV': hoogte voorwerp

N=VV'/BB'

of
    N=v/b

Het kan ook zijn dat de astrofotograven het op een makkelijkere manier doen
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

ok, de lenzen formule ken ik natuurlijk, maar dan nog... Als ik in jouw voorbeeld even de maan zou nemen.

We hebben dan een V van 385000000 m.
      B weten we niet.
      Mijn f is 1 m.
      Als ik dat invul in jou formule kom ik op een B van 1,000000003 m uit.

Dan ga ik er even van uit de je voor N een fout gemaakt hebt. Volgens mij is de vergroting namelijk B/V en niet andersom en dan kom je op een ontzettend klein getal.

Ik denk niet dat dit de manier is of wel? Iemand?

Commentaar

Origineel geplaatst door MThomas
        Jah dat kan je natuurkundig met wat formuletjes

je weet de beeld afstand: afstand les tot negatief (b)
        je weet de voorwerpafstand?: afstand les voorwerp (v)
        je weet de brandpuntsafstand (f)

dan krijg je:

1/f=1/v+1/b

verder geld vergroting (N)
        BB': hoogte beeld
        VV': hoogte voorwerp

N=VV'/BB'

of
        N=v/b

Het kan ook zijn dat de astrofotograven het op een makkelijkere manier doen
        Dit vind ik allemaal neit zo logisch :P Ik zou het ook eigenlijk wel willen weten, ik heb net een camera adapter+afstandbediening voor camera+barlow2x lens besteld, ik zou dus ook wel willen weten hoe je de vergroting bepaald.

*edit

Whiehoe! Ik heb net de camera adapter binnen!!! Het is die van meade

*klik*

Commentaar

B weten we trouwens wel: B=f aangezien we in het primaire brandpunt fotograferen...

Commentaar

Leuk theoretisch allemaal, maar primaire brandpuntfotografie is gewoon de vergroting van je telescoop.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
              Leuk theoretisch allemaal, maar primaire brandpuntfotografie is gewoon de vergroting van je telescoop.
              Ok leuk, maar ik heb dus een uitschuifbare adapter, nu jij weer :P

Commentaar

Yep, en jij gaat me vertellen of je wat in de adapter stopt (oculair?) of dat ie alleen maar schuift!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Yep, en jij gaat me vertellen of je wat in de adapter stopt (oculair?) of dat ie alleen maar schuift!
                  Ik sluit er een D70 op met behulp van een T-ring 8)

Commentaar

Persoonlijk vind ik de vergroting niet zo belangrijk maar het beeldveld.

Op deze site zal je veel antwoorden vinden. http://users.skynet.be/tranquillity/index2.htm

Commentaar

thnx nightsky, naar zoiets was ik op zoek!

Commentaar

Gebruik jij eigenlijk een extra kijker als je gaat fotograferen nightsky? Heb je nog tips over hoe je het beste scherp kan stellen zonder electrische focusser? Ik dacht zelf gewoon eerst met oculair kijken, en dan scherp stellen en dan pas je camera d'r op. Help me! :help:

Commentaar

Scherpstellen doe je met een harzmann mask!
                          Kwartiertje knippen & plakken en heeeeeeeel veel scherpe opnames!
                          Of laptop eraan hangen met dslr focus of ccdtools.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                            Ik sluit er een D70 op met behulp van een T-ring 8)
                            Ja dan is het f=f+lengte van je t-ring!
                            En verder sluit ik me bij nightsky aan,.
                            Dit is trouwens een erg leuk programma:
                            http://www.nto.org/whatusee_en.html

Commentaar

tja ik weet de formulus en kan er mee rekenen. Maar hoe de scoop precies inelkaar zit dat weet ik ook weer niet hoor sorry :$ ben ook maar een student natuurkunde en geen sterrenkundige :P
                              [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Werken...
                              X