Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"lage/hoge sluitingstijd" "lage/hoge belichti

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"lage/hoge sluitingstijd" "lage/hoge belichti

hey beste mensen.

graag wil ik advies van jullie ervaren fotograven.

ik ga binnenkort een poging wagen tot astrofotografie.
    momenteel bezit ik nog een analoge spiegelreflex camera van het merk minolta.
    ik lees op bepaalde topics over: "lage en hoge sluitingstijd" "lage en hoge belichtingstijd. ik vraag me af wat deze termen betekenen en hoe ik deze moet toepassen.

verder bezit ik naast mijn analoge spiegelreflex camera, een telelens.

ik hoop dat iemand mij wilt/kan helpen.

groetjes,
    serrick
    -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
    -Binoculair 20 X 80 Doublet

Belichtings- en sluitertijd is hetzelfde. Het geeft aan hoe lang je licht verzamelt met je camera. Als je een camera 3 seconden laat belichten op de hemel begin je de sterren te zien op de foto. Wanneer je 15 seconden belicht verzamel je meer licht en dus krijg je meer sterren te zien op je foto. Daarnaast kan je ook sluitertijden kiezen van bijvoorbeeld 1/1000 seconde.

Commentaar

Een lage sluitertijd betekent dat de sluiter van je camera lang openstaat. Er valt dus veel licht op je film. Een belichting van bijvoorbeeld meerdere seconden is een lange belichtingstijd. Bij astrofotografie wordt met lange belichtingen gewerkt, dit omdat sterren en nevel e.d heel lichtzwak zijn. Je moet je sluiter dus lang licht laten zamelen om de sterren op de foto zichtbaar te maken.

Een korte sluitertijd betekent dat de sluiter heel snel open en dicht gaat, er valt dus weinig licht op je film. Een sluitertijd van 1/1000 is een korte belichtingstijd. Korte sluitertijden worden voornamenlijk overdag gebruikt omdat er dan genoeg licht aanwezig is. Ook om bewegende objecten op de foto te zetten moet je een korte sluitertijd gebruiken om de beweging als het ware te bevriezen.

Commentaar

bedankt jongens! maar hoe/waar kan ik dat instellen op mijn analoge spiegelreflex? zit het bij de lens zelf?

Commentaar

nog een vraagje erboven op... Heeft ISO er ook mee te maken?

ISO <100: Te gebruiken bij zeer lichte omstandigheden, zoals bij veel zonlicht, of heel veel kunstlicht
          ISO 400-800: Bij zware bewolking, weinig licht.
          ISO 800-3200+: Duisternis, nachtfotografie, partyfotografie, zeer weinig licht.

Commentaar

Ik heb het analoge tijdperk een beetje overgeslagen, maar volgens mij werkt het op analoge camera's ook zo. Er zit als het goed is en tijdsafhankelijke stand op de camera, bij mijn Canon is dat de Tv stand. Hierop kan je de sluitertijd naar wens instellen. Films met een hogere ISO-waarde hebben de voorkeur boven films met een lagere ISO-waarde. Het geeft de lichtgevoeligheid van de film aan en die wil je zo hoog mogelijk omdat je dan minder lang hoeft te belichten.

Astrofotografie is overigens veel trail en error werk, je zult veel instellingen moeten proberen voor je een goede foto maakt, het is dan handiger als je digitaal kunt werken anders kost het je veel film en bovendien moet je wachten tot het filmpje vol is en ontwikkeld en afgedrukt ...

Commentaar

eindelijk weet ik hoe ik de sluitertijd kan verandere van mijn analoge spiegelreflex!
              ik wil graag ook digitaal gaan maar dat gaat helaas niet vanwege krappe beurs. maar met de meeste digitale fotocamera's kan je niet zelf de sluitertijd kiezen/instellen, dat kan alleen met digitale spiegelreflex camera's (correct me if i'm wrong)
              dus als ik goed begrijp is een lage sluitings tijd met hoge ISO goed?

Commentaar

iso heeft allemaal te maken met je licht. heb je veel licht kan je een lagere iso gebruiken. weinig een grotere iso .

hou er wel rekening mee dat meer iso een slechtere beeld kwaliteit geeft .. meer korrel wat je bij iso 800 al heel goed kan zien.

het is een combi van belichting iso lichtgevoeligheid van de lens.

Commentaar

Met digitale compact camera's kan je soms wel de sluitertijd kiezen. Mijn Canon Ixus 30 kan het bijvoorbeeld wel. Ik moet de camera dan op manual zetten en dan kan ik de sluitertijd opvoeren tot 15 seconden. Ook kan ik de ISO-waarde veranderen en daarmee ook de sluiterrijd be´nvloeden. Bij een hogere ISO-waarde wordt de sluitertijd dan vanzelf korter.

Commentaar

aha oke! moet dan effe uitzoeken dan maar
                    ik weet alleen hoe ik ISO kan veranderen met mijn Cybershot W35
                    weet iemand toevallig hoe ik dat kan doen met cybershots? :-p

Commentaar

Werken...
                    X