Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

tip..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

tip..

- Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Is het nu een CMOS of een CCD?
    Pixelplus vind ik geen aanbeveling voor astrofotografie!
    En 6MP is waarschijnlijk een extrapolatie van de native 1.3MP.
    Philips kennende is dit gewoon een nieuwe variant van de ToUcam.

Commentaar

Behalve dan dat de toucam native 640x480 is en een CCD...

Wereld van verschil, ik heb zelf een 1.3MPixel wat oudere webcam, de Logitech Fusion, en ik denk dat deze uitermate geschikt zijn voor planeet en maan fotografie.

Commentaar

Hum, geen idee of dit wat is. Het gaat uiteindelijk om de chip die erin zit, de rest kun je dumpen. Het lijkt meer op de specs van een videocamera dan een webcam. Bovendien is aantal megapixels niet het doorslaggevende criterium voor webcammen tbv astrofotografie.
        Misschien moeten de goeroe's hier eens hun foton over laten schijnen
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

- Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Nog steeds een CCD (geen CMOS), dat wel, maar de nieuwe serie is minder lichtsterk dan bijvoorbeeld de SPC900.

Btw, kijk niet teveel naar megapixels

Commentaar

het is toch juist andersom wat betreft CCD en CMOS?

Commentaar

Voor maanopnames hebben meer megapixels zeker wel een toegevoegde waarde, want je hebt een stuk groter beeldveld.
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Het is geen CCD, maar een CMOS (staat op philips site).
                  Minimum lichtsterkte 5 lux. Gezien Philips en logitech vaker de zelfde soorten beeldchips gebruiken denk ik eigenlijk dat de chip hetzelfde is als die in de logitech quickcam pro 9000 en de logitech Fusion (Die ik heb).
                  Deze hebben een iets groter beeldveld dan de Toucam (7.8mm tegenover 6.1mm toucam chip diameter) en ook nog een een kleinere pixel grootte (meende 3.6uM tegenover 5.6 uM) waardoor de effectieve vergroting ook nog een groter wordt.

De eerste resultaten met de fusion kun je zien op de website van Gary Honis. En ik heb zojuist ook een volledige maan mozaiek gemaakt met de Fusion zonder barlow te gebruiken op 1000mm brandpuntsafstand (staat bij astrofoto's zonnestelsel).

Commentaar

Aangezien op dit moment de Micron MT9M001 een vrij populaire CMOS is voor gebruik in webcams ga ik er eens even op gokken dat deze chip in de nieuwe Philips Webcam zit.........

/Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

Werken...
                    X