Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is mijn camera geschikt voor deep-sky fotograferen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is mijn camera geschikt voor deep-sky fotograferen?

Ik heb nog een oude Spiegelreflex camera Minolta Dynax 7000 liggen.
    Heeft iemand al ervaring met deze type merk? zo ja, is het geschikt voor astrofotografie?

hier nog een plaatje ervan:

Groetjes,
    Serrick
    -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
    -Binoculair 20 X 80 Doublet

Natuurlijk kan je die gebruiken. Voor de opkomst van de digitale camera's moest men wel met dergelijke toestellen werken. Het principe blijft geljk, alleen kan je geen dark-frames maken, en heb je, uitgezonderd indien je over een doka beschikt de nabewerking niet in de hand. Maar het gaat, zoveel is zeker.

Commentaar

Zo'n analoge camera is eigenlijk een beetje uit de tijd tegenwoordig, alhoewel er misschien nog wel mensen zijn die ze voor astrofotografie gebruiken. In combinatie met jouw Bresser Galaxia is het echter geen gelukkige combinatie lijkt mij. Met jouw telescoop kan je misschien nog wel wat bereiken als je planeten probeert vast te leggen met een webcam. Daarbij komt het volgen niet zou nauw (kan zelfs wel met de hand is mijn ervaring).

Commentaar

Je kunt wel leuke resulaten krijgen door een 400 a 800 asa kleurenfilm te gebruiken en de camera op de rug van je kijker te monteren (piggyback fotografie).
        Je zet de (tele)lens op oneindig, diafragma bijna (niet helemaal!!) open en dan een aantal minuten belichten. Intussen volg je met de sterrenkijker een heldere ster en probeer die in het midden van je oculair te houden. Zo worden de sterren op je foto mooie puntjes.
        Probeer evt. zelf een draadkruis je maken door op een kokertje twee haren te plakken en dit kokertje in de onderkant van je oculair te schuiven. Schuif het kokertje zo ver naar binnen dat de haren scherp ziet.
        Door nu een ster onscherp te stellen, kun je het draadkruis precies over de stervlek gecentreerd houden. Zo deden we dat vroeger, met leuke resultaten. Zo heb ik eens 40 minuten handmatig gevolgd om de Noord Amerika nevel te fotograferen.

Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

aah okee ik snap het nu. Digitaal is de must nu hea? :P

ik heb nog een Sony Cybershot DSC-W35 liggen, is deze goed? zo niet, hebben jullie misschien tips welke webcam ik kan gebruiken?

Commentaar

Deze camera kan je ook gebruiken voor zowel planeet als piggyback fotografie. Als je dan bezig gaat met de planeten dan raad ik je wel aan geen enkele opname te maken maar een filmpje en die door Registax te halen. Een camerabeugelis dan ook geen overbodige luxe, het toestel de hele tijd achter het oculair houden is een hele toer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              Deze camera kan je ook gebruiken voor zowel planeet als piggyback fotografie. Als je dan bezig gaat met de planeten dan raad ik je wel aan geen enkele opname te maken maar een filmpje en die door Registax te halen. Een camerabeugelis dan ook geen overbodige luxe, het toestel de hele tijd achter het oculair houden is een hele toer.
              bedankt! vraagje, wat doet Registax als je een filmpje er doorheen haalt? En als ik registax heb gedownload en camerabeugel heb gekocht, hoe sluit ik mijn Cybershot aan het oculair? Kan ik mijn Cybershot aan oculair draaien of isde camerabeugel de enige manier om camera bij de oculair te houden?

Commentaar

Je blijft het oculair gebruiken, je plaatst de lens van de camera er zo dicht mogenlijk achter. Een filmpje bestaat uit duizenden kleine fotootjes (als je minimaal 1 minuut filmt), Registax haalt uit die duizenden beeldjes de scherpe opnames (de meesten zullen onscherp zijn door de turbulentie van de atmosfeer de zogenaamde seeing). De scherpste beeldjes worden door Registax uitgelijnd en op elkaar gelegd tot een foto met meer detail dan de afzonderlijke beeldjes. Registax kan nog meer maar dit is globaal wel het belangrijkste.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Je blijft het oculair gebruiken, je plaatst de lens van de camera er zo dicht mogenlijk achter. Een filmpje bestaat uit duizenden kleine fotootjes (als je minimaal 1 minuut filmt), Registax haalt uit die duizenden beeldjes de scherpe opnames (de meesten zullen onscherp zijn door de turbulentie van de atmosfeer de zogenaamde seeing). De scherpste beeldjes worden door Registax uitgelijnd en op elkaar gelegd tot een foto met meer detail dan de afzonderlijke beeldjes. Registax kan nog meer maar dit is globaal wel het belangrijkste.
                  zo zo! ik wist niet dat zulke programma's bestonden. Ik zal het zeker nodig hebben! Maar als ik ga filmen, kan ik dan filmen met mijn Cybershot? (Die kan namelijk filmpjes maken in Mpeg formaat) Zo ja, wat zijn de beste instellingen om op te nemen? of is het niet nodig?

Commentaar

De standaard instellingen voldoen meestal wel, bij een slechte seeing (veel turbulentie in de atmosfeer) kan je nog met fast framerate werken als die op jouw camera zit tenminste.
                    Je zult het mpeg filmpje wel om moeten zetten in een avi anders kan registax er niks mee. Ik gebruik daarvoor AVS videoconverter.

Als je direct op mijn bericht reageerd of je me niet te quoten hoor, je kunt ook reageren door op nieuw antwoord te klikken.

Commentaar

haha jaaa zal ik doen, ik weet al waarschijnlijk waarm ik dat telkens doe.
                      op een andere forum over games moest je diegene qutoen als je een vraag had, tis een gewoonte geworden :P

Commentaar

Is nog steeds een goede gewoonte. Maar inderdaad, als je direct reageert kun je het overslaan. (Hoewel je soms verbaasd staat hoe snel anderen reageren. Dan staat er plotseling toch weer een antwoord van een ander tussen. En men is hier snel.... )
                        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                        X