Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe apparatuur aangeschaft!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe apparatuur aangeschaft!

Hoi,

Gezien mijn positieve ervaringen met het gebruik van een 50mm verrekijker als Rich field refraktortje (50/200) voor deepsky fotografie, heb ik besloten om maar eens een rich field refraktor aan te schaffen bij Telescope-service.

Eerst heb ik wat research gedaan in wat zoal goed te gebruiken is, en vooral wat goedkoop is maar toch nog een beetje degelijk (ik probeer alles nog steeds zo cheap-ass mogelijk te doen).
    Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Skywatcher 102/500 Rich Field refraktor OTA.
    Ik heb thuis nog een Astro 4 montering (MON1 van mijn bresser messier N130), die uitgevoerd is met de betere stalen poten, en een enkele urenmotor. Ik kan hier met wat moeite nog wel 90s mee blichten zonder volgfouten, zal binnenkort langere belichtingstijden proberen. Deze montering is iig voldoende voor de relatief lichte 102/500 refraktor.

Om kleurfouten iets te verminderen heb ik een geel filter erbij gekocht en ook nog een Focal reducer (0.5x) en een extender voor de focal reducer (voor mijn newton die niet zoveel focusseerruimte heeft).
    Ik heb nog 10% van de prijs weten af te dingen (ik zei al: cheap ass). en het hele pakketje kost me nu 240 euro. Dit zal in combinatie met de vesta pro 675k nu mijn nieuwe deepsky set worden.

Behalve dat heb ik ook voor planeetfotografie een nieuwe aankoop gedaan, en wel de Logitech quickcam Fusion.
    Deze camera webcam heeft een ware resolutie van 1.3Mpixel en kan video's in 1280x960 opnemen. de pixel grote is 3.5 micron versus 5.6 micron in de toucam, hierdoor zal ik onder bijna dezelfde vergroting (iets grotere diameter dan toucam) in hogere resolutie kunnen fotograveren, zonder een telescoop met een nog langere brandpuntsafstand te hoeven aanschaffen. (Messier N130 heeft 1000mm). Ik hoop de komende maand jullie van wat beeldmateriaal te voorzien. Deze webcam kostte mij 45 euro op marktplaats. Dus voor de mensen met een ietwat dunnere portemonnee... astrofotografie wordt steeds goedkoper .

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat hij je gaat bevallen. Ik heb mijn oog ook wel eens laten vallen op deze richfieldkijkers maar heb er noog nooit eentje gekocht.

Ben bienieuwd naar je bevindingen.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mooie kijker hoor, hopelijk beleef je er veel plezier aan.

En houd ons op de hoogte!

Commentaar

Werken...
      X