Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Alpha Centauri of een andere dichtbijzijnde ster details

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Alpha Centauri of een andere dichtbijzijnde ster details

Wat ik me af zat te vragen was of je details zou kunnen vastleggen op een ster zoals bijv alpha centauri die dichtbij staat. Dan hoeft het niet eens perse door een amateur astronoom, maar bijv door de hubble of een andere grote telescoop.

Als je een beetje een goeie Cassegrain of maksutov hebt met een enorme brandpuntsafstand (zeg maar 3m) een flinke barlow erop (5x) en een goed filter die de overbelichting tegengaat zou er toch iets mogelijk moeten zijn? Uiteraard is bij een vergroting van 3000x (in geval van toucam) het wel ietwat lastig te tracken... .

Bij 3000 x vergroting zou de ster op 20 miljard kilometer afstand staan, dat is iets van 30x de afstand tussen de aarde en jupiter. Alpha centauri is iets groter dan de zon, en de zon is 10x groter dan jupiter.
    Als je dan 15x jupiter zou nemen als de diamter van alpha centauri dan zou de ster er dus uit moeten zien als jupiter, maar dan 2 keer verder verwijderd dan wanneer vanaf de aarde gezien zonder telescoop. Niet voldoende dus om details vast te leggen.

Als we uitgaan van een nog eens een vergroting van 50x om een detail te kunnen vast te leggen op kom je dan uit op een telescoop met een brandpunts afstand van 150m in het geval van de toucam ccd chip.

Iemand zin in een zelfbouw projectje?

Dag Theodorus,

Het goed nieuws is: het is al gelukt om het oppervlak van een ongeveer 12 sterren te fotograferen, zoals dat van Betelgeuse. Betelgeuse staat ruim 400 lichtjaar van ons weg, en zo'n afstand zal het voor de meeste sterren toch wel problematisch maken om ze echt in detail te fotograferen. Betelgeuse is dan ook enorm: vervang de Zon door Betelgeuse, en de baan van Mars zou nog binnen de ster vallen.
    Je rekenvaardigheid volg ik niet helemaal. Ik denk dat het vanwege natuurkundige en economische beperkingen het nog jaren zal duren voordat een groep amateurs met eigen instrumenten het zal lukken om een sterrenoppervlak op te lossen en te fotograferen. Voor zelfbouw ben ik altijd in. Adaptieve optiek zal voor de fanatieke amateurs niet onmogelijk zijn denk ik, maar interferometrie of spiegels met diameter van meters zie nog niet zo gauw in de hobbysfeer ontstaan..

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Wat regelmatig vergeten wordt is dat het oplossend vermogen van een (amateur) teleskoop vaak niet wordt bepaald door haar doorsnede, doch door de atmosfeer. In Nederland is de lucht bijna altijd zo onrustig, dat de grens (ruim) boven de 1 boogseconde ligt. Een waarde die bij een 13 cm kijker ligt. Hebben grotere kijkers dan wel zin? Ja, omdat ze meer licht vangen geven ze bij een zelfde vergroting een contrastrijker beeld dat een kleinere kijker. Vooral bij planeten is dat van belang.

Bij webcam fotografie wordt de luchtonrust bevroren en in combinatie met beeldbewerking (stacken, wavelets, unscharp mask e.d.) kunnen hele subtiele details gefotografeerd worden die visueel meestal niet te zien zijn.
      Details op andere sterren fotograferen (sterrenvlekken als alternatief voor zonnevlekken??) is voorlopig nog een utopie, laat ze eerst maar eens een exo-planeet rechtstreeks fotograferen naast haar eigen ster.

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
      X