Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Camera en telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Camera en telescoop

Ik wist niet of ik dit in het beginnersforum of hier moest posten, maar uiteindelijk maar hiervoor gekozen :P

Ik wil heel graag een telescoop kopen, maar nu was de vraag of je op iedere telescoop een fototoestel kon plaatsen en of dit dan ook alleen bepaalde camera's kunnen zijn.

Ik heb zelf namelijk een Fuji S5000 en mocht ik een telescoop gaan kopen wil ik wel weten of ik deze damera kan gebruiken.

Wat wil je gaan fotograferen, de maan en planeten of deepsky?

Commentaar

Aangezien je van deze camera de lens niet kan verwisselen zit je vast aan oculairprojectie, waarbij je de lens van de camera zo dicht mogelijk achter het oculair plaatst. Je zult de camera dan op een beugel of klem moeten zetten omdat hem er met de hand achter houden voor bewegingonscherpte zorgt. Deze klemmen zijn wel te koop maar vaak niet sterk genoeg voor een dergelijke camera als jij hebt. Bovendien heb je bij oculairprojectie last van chromatische aberratie (gekleurde randen aan bijvoorbeeld de maan).

Ik zou de aanschaf van een telescoop dus niet laten afhangen van je camera maar veel meer van wat je er mee wilt zien en/of fotograferen en dan een andere camera of bijvoorbeeld een webcam kopen als je wil fotograferen.

Commentaar

Aangezien je van deze camera de lens niet kan verwisselen zit je vast aan oculairprojectie, waarbij je de lens van de camera zo dicht mogelijk achter het oculair plaatst.
        Da's geen oculairprojectie maar affocaal fotografie , ook bekend als digiscopen .
        Bij oculairprojectie wordt er alleen met oculair gewerkt zonder cameralens .
        Voor de rest ben ik het wel eens met Sterrenkijker .

Commentaar

Bedankt voor de info.

Had zelf ook al het idee dat het misschien beter was om niet de telescoop op de camera af te stemmen, maar juist anders om. Camera is ook alweer een paar jaartjes oud en dus binnenkort ook aan vervanging toe.

Commentaar

Goh, wat suf zeg, dat wist ik ook niet, van die oculairprojectie. Weer wat geleerd! Ik deed het ook altijd zoals Sterrenkijker uitlegde.

Maarre...als je de lens van de camera af moet halen als je wilt fotograferen via oculairprojectie, rijzen er bij mij nog wat vragen:

-hoe sluit je die camera dan zó dicht op het oculair aan dat er geen vignettering/strooilicht ontstaat? Of "hoort" dat er nu éénmaal bij?
            - en vooral: stóf en krassen op je sensor terechtkomen? Ik weet niet of ik mijn camera zolang zonder lens zou durven openzetten. Nooit geweten dat dat de bedoeling was.

Commentaar

er zijn adapters waarmee je een oculair kan gebruiken, en daarboven een camera, zoals de scopetronix digadapt (die ik zelf heb)

over stof op je sensor: niet druk om maken, deze zullen niet zichtbaar zijn (of het moet HEEL) erg zijn.. en het is relatief makkelijk schoonmaken, zo'n sensor. Daarbij is een refractor gesloten, en bovenstaande adapter met oculair ook..

Commentaar

Maarre...als je de lens van de camera af moet halen als je wilt fotograferen via oculairprojectie, rijzen er bij mij nog wat vragen:

-hoe sluit je die camera dan zó dicht op het oculair aan dat er geen vignettering/strooilicht ontstaat? Of "hoort" dat er nu éénmaal bij?
                De camera wordt niet zo dicht mogelijk tegen het oculair gekoppeld , eerder verder van het oculair .(als de seeing het toelaat natuurlijk)
                Het oculair projecteerd letterlijk het beeld of de ccd .
                Zie het een beetje als zonneprojectie maar dan met een ccd ipv een scherm .
                - en vooral: stóf en krassen op je sensor terechtkomen? Ik weet niet of ik mijn camera zolang zonder lens zou durven openzetten. Nooit geweten dat dat de bedoeling was. Rolling Eyes
                Gezien de afstand tussen oculair en ccd is de kans op krassen klein .
                Wat stof betreft , dat is bijna niet te vermijden dit is hetzelfde als van cameralens wisselen .

Commentaar

Werken...
                X