Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Camera-instellingen bij sterrensporen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Camera-instellingen bij sterrensporen

Dag iedereen,
    Ik zal vanavond (als ik mag) eens sterrensporen op mijn sensor proberen te krijgen. Mijn probleem is nu welke (camera)instellingen ik precies moet nemen om sterrensporen te verkrijgen. Zo denk ik aan:
    -ISO
    -Diafragma
    -Sluitertijd (heb geen draadontspanner)
    -Kwaliteit zal wel RAW zijn zeker. :smartass
    -Modus denk ik Manueel.
    -Drive mode = continuous (Zal met een tinnen kabel de N3-poort kortsluiten)
    -Geen ruisreductie
    -Wel Darks (hoeveel?)
    -Compositie
    -Brandpuntsafstand (EF-S 18-55)
    -Mirror-lock-up (ja-nee) en Selftimer (2s bij MLU=aan)
    -Sterrensporensoftware
    -andere...

Clear Skies voor het weekend.
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

ISO zou ik gewoon op 200 tot 400 houden om je ruis zo laag mogelijk te houden. Dat kan nu wel.

Sluitertijd hangt af van hoe lange stersporen je wilt. Per uur draaien de sterren 16 graden. Beslis dus even voor jezelf wat je wil.

Gezien je met lage ISO werkt is een mirror lock-up niet zo heel belangrijk, maar je kan het altijd doen natuurlijk.

Diafragma kan wel rond de 6/8 hopelijk. Krijg je mooiere sporen.

Gebruik een beetje groothoek voor je foto. Ik denk dat je een 350D of 400D o.i.d. hebt, dus misschien is 20mm wel leuk?

Gewoon RAW. Darks kun je gebruiken maar normalitair gebruik je voor darks dezelfde sluitertijd. Dat wordt nu wat lastig denk ik?

Maar ik heb nog nooit zo gefotografeerd, dus ik roep maar wat in me op komt. Maar wat je ook doet, als je een voorgrond gebruikt, maak het dan interessant! En hou rekening met de lichtvervuiling.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
    X