Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

RAW files en Photoshop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

RAW files en Photoshop

Okee, ik heb nu wat foto's genomen in RAW formaat. maar ik krijg deze niet ingeladen in Photoshop.

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe ?
    alvast bedankt.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Als je Photoshop Elements gebruikt dat bij de camera geleverd wordt dan kan dat kloppen dat je daarmee geen RAW-bestanden kan openen. Daar heb je een RAW-converter voor nodig (of Photoshop CS2 die kan het wel).

Veel gebruikte converters zijn RAW-shooter en FileViewerUtility. FileViewerUtility zit op de CD-rom met Canon-software als het goed is en RAW-shooter kan je wel ergens downloaden (deze werkt overigens niet op een AMD-systeem weet ik uit ervaring).

Commentaar

Ik haak hier ff op in al jullie het niet erg vinden. In de canon software (RAW edit in Zoombrouwser) kan je wat parameters beinbloeden zoals o.a. belichting, kleurprofiel, verzadeging enz. Hoe zit dit als je de RAW file in CS2 opent. Kun je dan dezelfde parameters beinvloeden, meer of mischien minder?
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Volgs mij moet je "camera raw" plugin in photoshop installeren, Effe googelen op het net. Ik weet niet met welke versie je werkt, want dan moet je effe kijken welke camera raw versie je moet hebben.

M15: Ik denk dat je met de camera raw plugin de zelfde parameters kunt instellen.
        Groet, Jan

Commentaar

Als je Photoshop Elements gebruikt dat bij de camera geleverd wordt dan kan dat kloppen dat je daarmee geen RAW-bestanden kan openen. Daar heb je een RAW-converter voor nodig (of Photoshop CS2 die kan het wel).

hee dat is vreemd, Ik gebruik CS2 en kan zed niet inladen. Hij kent het bestandtype niet.
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

je hebt een plugin nodig.

http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=2931

Commentaar

Of je kan zoals Sterrenkijker zegt Rawshooter gebruiken .
              Er is een gratis versie te dowloaden vanaf deze site .
              De premium versie is niet meer te verkrijgen want pixmantec is een tijd terug overgenomen door Adobe .

Commentaar

Bedankt jongens voor de andige links en zo. Ik ga er eens op mijn gemak naar kijken.

Commentaar

Hmm vreemd bij mij zat camera RAW gewoon in de bundel met Photoshop CS2. Je moet daarvoor beginnen met Adobe Bridge (wordt meege´nstalleerd met Photoshop CS2) en van daaruit kan je door rechtsklikken op 1 of meerdere foto's camera RAW starten. Hierin kan je erg veel parameters aanpassen waaronder de belichting, maar ook brightness, contrast en zelfs chromatische aberraties wegwerken.

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                    Of je kan zoals Sterrenkijker zegt Rawshooter gebruiken .
                    Er is een gratis versie te dowloaden vanaf deze site .
                    De premium versie is niet meer te verkrijgen want pixmantec is een tijd terug overgenomen door Adobe .

Heeft iemand ervaring met dit programma?
                    Ik probeer mijn .CR2 RAW fotos in dit programma te laden, maar ik krijg een foto gesplitst in 4 delen en verkeerde kleuren. (zie foto van mijn beeldscherm)
                    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Photoshop CS3 opent ze wel standaard zonder plugin.

Commentaar

Origineel geplaatst door paul66
                        Ik niet want RAWshooter draait niet op mijn AMD-systeem, hij jankt dat ie een Intel processor wil (verwend kind ...).

Maar wel vreemd verschijnsel dat je daar hebt hoor, had ik nog niet eerder gezien.

Commentaar

ja vond ik ook sterrenkijker.
                          ik had voor mijn huidige camera een pentax istD en de PEF files van deze camera gaven geen problemen. Misschien dat de CR2 files van een canon 30D niet ondersteunt wordt omdat de ontwikkeling van dit programma ook stopgezet is ?
                          Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                            Origineel geplaatst door paul66
                            Ik niet want RAWshooter draait niet op mijn AMD-systeem, hij jankt dat ie een Intel processor wil (verwend kind ...).

Maar wel vreemd verschijnsel dat je daar hebt hoor, had ik nog niet eerder gezien.
                            Hier ook een AMD-syteem en hier werkt rawshooter zonder problemen .

Misschien dat de CR2 files van een canon 30D niet ondersteunt wordt omdat de ontwikkeling van dit programma ook stopgezet is ?
                            De overname van pixmantec was alweer een jaar geleden .
                            Maar de laatste update van rawshooter lijkt mij van 2005 geleden , dus het zou hier best mee te maken kunnen hebben .

Commentaar

Lucky you, maar het maakt mij niet uit, ik gebruik toch CameraRAW uit Photoshop CS2 en dat bevalt mij prima.

Commentaar

Werken...
                              X