Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Detail Fotograveren???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Detail Fotograveren???

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste keer dat ik een post doe dus zal ik me even voorstellen.
    Ik noem Wim Scheys-Thys en ben al een aantal jaar geintresseerd
    in het heelal, voornamelijk nu in deep-sky en planeten!
    Ik woon in Tielt-WInge (tussen leuven tienen diest aarschot in) en ben 16 jaar!

Nu ik heb een vraagje:
    ik heb een telescoop, een Prinz RET 47:
    en ik ga binnen een week mijn fototoestel bij de winkel halen
    een Nikon D40:
    http://www.digicamshop.be/product/35...5mm-zwart.html

Maar ik heb een probleempje, als ik deep-sky wil fotograveren moet je al
    ver kijken met je telescoop.
    Maar ik verbind mijn fototoestel rechtstreeks op mijn telescoop (ik haal de lens ervanaf en met een paar tussenstukjes zet ik de camera op de telescoop).
    Nu kan ik toch geen detailfoto's trekken want ik kan geen oculair op mijn telescoop zetten (de lens van de camera is de telescoop).
    Dit vind ik wel een beetje raar.
    Hoe maken jullie dan detailfoto's???
    Of hoe maken jullie foto's met jullie fototoestel???

alvast bedankt
    groetjes scheyske
    softbal de mooiste sport,je kunt je er helemaal in uitleven,het past bij iedere sportieve sporter/sportster

Ooit van Oculair-projectie gehoord?
    Dit is geen undersign.

Commentaar

@yigal: Ben niet echt een kenner he, dus NEE!
      maar in de winkel waar ik mijn camera ga kopen daar zeggen ze
      dat je je oculair er NIET kan opzetten.
      Kun jij me dat dan uitleggen wat ik moet doen?

Alvast bedankt
      groetjes wimpy
      softbal de mooiste sport,je kunt je er helemaal in uitleven,het past bij iedere sportieve sporter/sportster

Commentaar

Begrijp ik goed dat je met deze scoop deepsky foto's wil maken?
        Groet, Jan

Commentaar

@Parsec: Waarschijnlijk gaat dat niet bij deze telescoop lukken,
          dat denk ik toch niet!
          Maar ik wil wel al zeker planeten kunnen fotograveren,
          en als het zou gaan deepsky!

Commentaar

Ben bang dat dat niet gaat lukken (deepsky). Gelet op de wat langere belichtings tijden die je nodig hebt om deepsky objecten vast te leggen. Foto's van de maan zou misschien kunnen. Daar je dan met snellere sluitertijden kan werken. De stabiliteit van de scoop zal ook daar wel problemen geven (bewegings onscherpte).

Ik denk dat als je serieus aan astrofotografie wilt gaan doen, dat je aan een andere telescoop moet gaan denken.
            Groet, Jan

Commentaar

Dat ben ik wel van plan om een nieuwe telescoop te kopen.
              Maar voor het moment nog niet omdat, tja ik ben nog maar 16
              en het budjet is nog niet echt groot he, zeker na die camera dat ik ga kopen nu!

Die camera is toch wel goed he???

Mercikes
              groetjes wimpy

Commentaar

camera is niks mis mee!!
                Groet, Jan

Commentaar

Dan ben ik voor een stuk al heeeeel tevreden (kost meer als genoeg) :P

Commentaar

Een probleem dat ik zie is dat je met die telescoop de camera niet gaat kunnen scherpstellen .
                    De telescoop heeft niet genoeg "in" focus daarvoor .
                    Verder is de telescoop gelijk aan een trage telelens met een diafragma van ongeveer f/7.8 .
                    Daardoor heb je zoals Parsec al zei langere belichtingstijden nodig om detail te verkrijgen op je foto's .
                    Daar komt nog bij dat je montering goed afgesteld moet staan op de polen om te kunnen volgen , en voor dat volgen is een motor op de uuras geen overbodige luxe .
                    Eens je de camera in handen hebt is er toch al 1 mogelijkheid die je hebt .
                    He zou sterrenbeelden kunnen proberen te schieten .
                    Dit moet zeker al lukken met de meegeleverde kitlens op eenvoudig statief .

Commentaar

Als ik de maan, en sterrenbeelden al kan fotograveren met deze telescoop
                      is het voor nu al goed.

Je moet klein beginnen zeg ik altijd!

Maar na een tijdje sterrenbeelden fotograveren wil je wat verder en dan zal ik een nieuwe telescoop moeten aanschaffen.
                      Maar voor nu, nog even wachten :P

Maar mijn camera is voor later toch ook goed he, als ik deepsky ga doen met een andere telescoop?????

groetjes
                      scheyske

Commentaar

Hoi,

Maan en planeten kun je het beste met een webcam fotograferen en niet
                        met een SLR. Zeker als je details wilt gaan fotograferen.

Daarnaast is handig om een barlow lens te kopen. Hiermee kun je
                        "dichter bij"komen en dus ook meer details fotograferen.

Met een webcam maak je dan filmpjes. Deze bestaan uit meerder frames.
                        D.m.v Registax (freeware) kun je dan al deze frames over elkaar leggen en er een foto van maken. het resultaat is dan vele male beter dan een
                        "single shot " met een DSLR.

gr Arend
                        http://www.inhetdonker.nl
                        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Vreemd dat iedereen je meteen om de oren slaat met volgmotoren, lange belichtingstijden, stacken, webcamfilmpjes etc. terwijl de eenvoudigste methode wordt overgeslagen; gewoon een simpel digitaal cameraatje met een vast lensje achter het oculair houden en klikken maar. Bij de Maan en heldere planeten zijn dan best leuke resultaten te halen.
                          Natuurlijk kan het altijd beter (en vooral duurder) maar je geeft zelf aan dat je beginner bent en ik zou het dan ook vooral niet onnodig moeilijk maken. Hier een paar voorbeelden van foto's met een simpel goedkoop digitaal klikklakkertje. De gebruikte telescoop is natuurlijk een stuk groter, maar het gaat om het idee. Het grootste probleem is de camera stil te houden maar als je een flinke rits foto's maakt, zit er altijd wel een goede tussen!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Jah dat is waar wat je zegt,
                            ik zou zo'n klein digitaal camera'tje kunnen kopen en daar mee uit de losse hand trekken.
                            Maar zo'n grote digitale camera is voor mijn hele leven, en kan later van pas komen misschien.
                            Met de losse hand ga ik het niet doen want voor 50-60 euro heb ik al een statiefje dat ik aan mijn telescoop kan maken en zo door mijn oculair trekken. Of ik kan mijn camera gewoon eropvast zetten wat ik wrs ga doen!

groetjes scheyske

Commentaar

Je kunt wel op een andere manier leuke foto's maken waar je een telescoop voor nodig hebt. Dat heet piggyback fotografie.
                              Je monteert je camera met een hulpstukje aan de telescoop of aan de as waar de gewichten aan hangen en zet de lens open. Je gebruikt een standaard lens of een (zoom) telelens.
                              Door nu de kijker te gebruiken als volgkijker (draadkruis oculair gebruiken, die kun je wel zelf maken) kun je de beweging van de aarde compenseren en zo een aantal minuten gaan belichten. Dan kun je hele mooie deep-sky foto's maken.

Deep-sky door de telescoop zelf vereist een veel zwaardere montering met motor, bovendien moet je een voilgkijker hebben en/of dit elektronisch kunnen. Dat alles wordt dus een heel duur iets, veel meer dan de camera.

Voor de maan en (heldere planeten) kun je wel gaan experimenteren maar ik weet niet of je het beeld scherp krijgt. Voor dit werk kun je trouwens beter en goedkoper een webcam gebruiken.

Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X