Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat maakt een volgtelescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat maakt een volgtelescoop?

Eerder dacht ik altijd dat een goede volgtelescoop bestond uit een kleine, niet al te zware kijker. Gewoon een licht kijkertje die je op de andere telescoop plaatst. Echter las ik laatst ergens tussendoor dat er toch een eental optische eisen worden gesteld aan een geschikte volgkijker. Wat maakt nu wat een goede volgkijker is? Hoeveel weegt opening mee en hoeveel weegt de verhouding tussen objectief en brandpuntsafstand mee? Je wil natuurlijk ook het gewicht laag houden..
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Steem: eisen zijn niet zo hoog. Wel ken ik als regel dat de vergroting door je volgkijker minimaal ongeveer de helft moet zijn van de brandpuntsafstand van de kijker of objectief waardoor je fotografeert. Dus bij een 300mm telelens, minimaal een 150x vergroting.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Uh, maar als ik met mijn 200mm F/5 Newton wil gaan fotograferen word dat dus 500x? :P
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dan snap je nu waarom primair focus fotografie zo lastig is.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Als je visueel wil gaan volgen zal je een volgtelescoop met ongeveer hetzelfde brandpunt als je fotoscoop moeten hebben. Met een autoguider ligt de eis een stuk lager daar de gevoeligheid van de aperatuur een stuk hoger ligt dan die van je oog. Een telescoop met een brandpunt van 1000mm zal je perfect kunnen autoguiden met een volgtelescoop met een brandpunt van 400mm (of zelfs een cameralens van 200-300mm).

Commentaar

Ok prima, aan die informatie heb ik ook iets! Dank.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
            X