Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

CCD stofjes op webcam/camera tevoorschijn toveren.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Arnaud
    antwoordde :
    Een bekend probleem.

Ik heb een kleine lenzenkijker (5cm), waar ik de webcam achter zet. Hij moet vooral handzaam zijn, zodat je hem met 1 arm vast kan houden. Deze richt ik dan op een lamp of op het raam en pas de belichting zo aan dat je niet onder of overbelicht. Alle stofjes zijn dan goed zichtbaar. Als je ze hebt weggeveegd zijn en je ziet niets meer, dan is de CCD ook echt schoon.

Werkt prima. Het idee hierachter is als volgt: De CCD pixels zitten achter een glazen afdekplaatje. De stofjes zitten op dat plaatje. Als je de CCD in normaal dacglicht bekijkt, kan het licht van alle kanten nog op de pixels vallen omdat de stofjes niet echt op de pixels zitten, maar er een eindje boven. Daardoor zie je ze niet goed als je de CCD op een lamp richt en op het beeld van de CCD op de monitor kijkt. Zet je de CCD achter een telescoop, dan valt een min or meer parallelle straal licht op de stofjes en worden ze recht op de pixels geprojecteerd. Er kan dan geen licht van de zijkanten op de pixels komen om te storen, immers, het enige licht komt van de telescoopzijde recht op de pixels vallen. En dus zie je ze beter.

Gr,

Arnaud

Laat een reactie achter ::

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Hmm ja als ik wil weten of er stofjes op de sensor van mijn DSLR zitten dan maak ik een foto tegen het licht in (bijvoorbeeld een blauwe of grijze lucht, als die maar egaal is) met een klein diafragma van f15 of meer, de lens moet wel scherpstellen om de stofjes te kunnen zien is mijn ervaring. Misschien dat je ze wel ziet als je met het lensje er weer voor door een klein gaatje een opname maakt met je webcam ?

• Firefly
    antwoordde :
    Probeer de "lens" opening (of bijvoorbeeld de opening van de oculair adapter) zo klein mogelijk te maken. Hoe kleiner de beeld opening des te meer scherpte diepte (een gaatje in een stofkap?). En scherptediepte heb je nodig om de stofjes op de sensor zo zichtbaar te maken. Scherp krijgen zal niet lukken .

Door de kleine opening heb je ook des te meer licht (en gain) nodig. De sterke lamp die je hebt gebruikt is dus goed. De gain helemaal omhoog en ze zouden zichtbaar moeten zijn.

• Nop
    antwoordde :
    Dat snap ik, de vraag was ook niet hoe ik ze verwijder, maar hoe krijg ik ze zichtbaar? 's nachts storen ze en overdag krijg ik ze onder de lamp niet in beeld.

• wamst
    antwoordde :
    Spuitbusje met droge lucht wil ook nog wel eens helpen.

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    De stofjes er af blazen met een handblazertje (niet met je mond ivm spuug) wil ook nog wel eens lukken, of had je dat al geprobeerd ?

Gast antwoordde
    Te laten zien kan het beste met een blauwe achtergrond ( bv de blauwe lucht ) maar die is wat zeldzaam de laatste tijd.

Weg toveren is wat lastiger. flats maken of sensorswaps

• CCD stofjes op webcam/camera tevoorschijn toveren.

Je kent het vast wel. Net wat opnames gemaakt, irritante stofjes.
    Wil je de CCD stofvrij maken: lukt het niet om ze overdag zichtbaar te krijgen.
    Lamp erop, gain omhoog, omlaag: niets helpt.
    Heeft iemand tips?
Werken...
X